Min hest er kommet på hospitalet {{forumTopicSubject}}
Uhh - sikke en weekend. Vores ene hingsteplag tog jeg ind fredag eftermiddag og han så noget trist ud. Ingen voldsomme symptomer - han stod bare og hang - og ville ikke æde.
Hmm - vi opserverede ham et stykke tid - og han stod bare stille.
Vi forsøgte at analysere os frem til, om hvad det kunne være og om hvor alvorligt det var.
Lidt senere tog vi temperatur, som var 39,1 - og ringede til dyrlægen. Han anbefalede at han ville kigge forbi. Og det var rigtig godt - for da han trådte ind i stalden havde Didrik voldsomme kolik symptomer.
Stakkels lille pru-hest. Den fik smertestillende, afslappende og olie i maven. Men dens puls var stadig alt for høj. Vi drog afsted kl. 24.00 til Kbh. universitetshospital for større husdyr. Her blev han undersøgt nøje og de gav ham 30 l. vædske og var bange for at det skullle udvikle sig til tarmslyng. Uhh - det er en operation til minimum dkr. 30.000. Og hvad ville vi så - operere eller aflive... Det er altså svært med dyr man holder af.
Nå - men nu er det mandag og Didrik har det bedre i maven, men er blevet forfangen af den forgiftning i maven kolikken har givet. Han er stadig i farezonen - men vi håber stadig det allerbedste.
Jeg ville bare dele mine erfaringer med jer - hvis I nogensinde skulle komme i en sådan situation.
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 346
jul 2004
Følger: 26 Følgere: 27 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 61
Jeg kender det godt. Sidste år var min hest indlagt i 4 dage hos min dyrlæge, med en voldsom gang kolik. Han fik smertestillende og væske hver 3 time. Der lå ca en trillebør fuld lort inde i ham og de kunne ikke nå det ad bagvejen. Det var så synd for ham. Han kom heldigvis igennem det. Så jeg krydser fingre for at det også går godt med din hest.
Hilsen Mie
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 299
Landbohøjskolen har fået rigtig mange heste ind denne weekend med lignende symptomer. Mystisk...
Vi har haft heste i over 20 år og pludselig har vi haft 2 heste med kolik inde for samme år.
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 17 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 346
jul 2008
Følger: 94 Følgere: 89 Heste: 6 Emner: 14 Svar: 19
godt han har det bedre nu..
Jeg ville gøre ALT for mine dyr - men samtidig tænke på hvad der er bedst..
NIkolaj min gamle på som jeg os har oprettet måtte aflives hurtigt pga tarmslyng og knuder i maven.. Det var virkelig frygeligt, for når sygedommen er kommer så har man 4 timer til og rede hesten i..
Nikolaj gik også og hang med noget, var trist, kunne ikke spise, og var hel våd..
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 267
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
mar 2007
Følger: 94 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 668 Svar: 2.619
Wakira var syg førse weekend her i år. og da dyrlægen kom hældte han 10 litter væske i og der kom 30 liter op igen så sgade han bare den skulle af sted til ansager med det sammen, da det var vedt at udvikle sig til tarmslyg, vi tog til ansager og de gav hende drop, og observerede hende hele tiden, i mens gik vi derhjemme og overvejede hvad vi skulle gøre, men heldigvis blev hun rask, Det vidste sig faktisk at hun havde haft kolik siden aften før, der var bare ingen der kontaktede mig på nogen som helst måde, det var først da det var ved at være forsent, heldfigvis kender min veninde hende så godt at hun vidste det ikke var normalt at hun lå ned på marken, men seriøst, hestene for nat foder, de må sku kunne have set hun ikke havde spist sit hø over hovedet, om morgen var det heller ikke spist over hovedet ikke en gang en halv delen, hendes boks var alle spånerne sparket ned i det bageste hjørne fordi hun har skrabet sådan, og hun havde over hovedet ikke rørt sin morgenmad , vand eller noget som helst, og så smider de hende bare på mark og ligger ikke mærke til en skid, nøøj jeg var skuffet, men heldigvis var der nogle helt fantastiske mennesker der reagerede hurtigt da de så det og tilkadte dyrlægen, og tilbød at køre hende til Ansager for mig. det er jeg evig taknemlig for for ellers havde hun ikke være her i dag
Det er ekstrem mange heste der bliver syge for tiden, min var den trejde hest i stalden, så sent som i fredags havde vi en meget syg hest i stalden og den var også meget tæt på aflivning,
jan 2008
Vi har heldigvis hestene hjemme, men hvis det var min søn der havde lukket ind - havde han heller ikke bemærket noget. Den kastede sig jo ikke og var ikke urolig.
Mystisk... kolik ..epedimi? Eller hvad er det der er årsagen? Vi vil jo gerne undgå det i fremtiden. Den havde vædske mangel. Men måske drikker heste ikke når de har ondt - og det forstærker måske kolikken?
jun 2006
Følger: 76 Følgere: 73 Heste: 2 Emner: 219 Svar: 1.090
- Han nåede ikke ind på landbohøjskole, :'/
jul 2005
Følger: 2572 Følgere: 4340 Heste: 12 Emner: 127 Svar: 1.261
jan 2008
De fik ormekur sidste år - så nu må vi igang med gødningsprøver i efteråret.
Min hest er kommet på hospitalet