DILEMMA! {{forumTopicSubject}}
Hej Hg´er... Håber i kan hjælpe mig med mit dilemma...
Jeg kender jo den her ældre mand (75år) som har heste. Charmeur er så heldig at stå på rideskolen hvor han bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, MEN hans andre heste er knap så heldige. De står på hans gamle gård som hans søn har overtaget.
Stalden er en gammel ko stald hvor der er lavet 6 bokse. Stalden er meget mørk da der kun er små gamle vinduer i den ene side som aldrig er blevet vasket/pudset. Der ud over er der frygtelig beskidt og støvet (mere end i en normal stald).
Jeg vil skyde på at boksene er 2,5m x 2m.
Inde i stalden står
Anita, fjordhest/araber på 30år, cirka 140cm, med nogle forfærdelige hove/snabelsko da hun engang har været forfangen.
Arabell, cirka 152cm, 11år.
Snuske, 9-10år, 105cm, har astma
Tulle, 7år, 112cm.
og Isabella som blev født i sommers (pt 124cm)
Isabella står stadig i boks med sin mor.
Hestene får foder og vand 2 x dagligt. De har ingen vand i boksene og får kun tilbudt en spand inden de får foder.
De kommer sjælden ud. I sommers lavede mig og en veninde hegn så de kunne komme ud, før det havde de ikke været ude i næsten 2 år!! Der ud over bestiller han sjældent smed, måske en gang hver ½ år hvis de er heldige.
Ind imellem har Herluf for travlt og der bliver ikke muget så pt står Isabella og Arabell i en ½ m møg. sidste år var der så meget møg i boksene at Herluf havde været nød til at sømme ekstra brædder på boksene for at hestene ikke skulle hoppe over kanten....
Pt står Isabella med så lange hove (hun har endnu aldrig set skyggen af en smed) at hun ikke kan gå ordentligt.
Der ud over får ingen af hestene ormekur.
Herluf havde også en ældre travhest som det lykkedes mig at få solgt. Han er dog blevet aflivet nu da han var helt ødelagt indeni pga orm og hans tænder var rådne.
se ham her hos dem der købte ham:
http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=92223
I sommers blev han meldt til dyreværnet da der var nogle som havde set Anitas lange hove. Dyreværnet kom og Herluf forklarede at det var pga hn havde været forfangen. Dyreværns manden kørte igen og mere skete der ikke ved det.
Nu er mit spørgsmål - Skal jeg melde ham igen? Jeg har ikke lyst til at blive uvenner med ham, meeen synes godt nok det står skidt til lige pt!
Håber i kan kæmpe jer igennem dette laaaaaange indlæg
aug 2005
Følger: 62 Følgere: 65 Heste: 1 Emner: 95 Svar: 799
Det er sku synd for hestene, selvom du ikke vil være uvenner med ham fortjener de noget bedre.
Og manden er da også gammel, det er forståeligt at han ikke kan nå at passe alle de heste alene..
jun 2004
Følger: 161 Følgere: 265 Heste: 7 Emner: 348 Svar: 1.827
eller kan du ikke få lov at sælge dem for ham?
det ville jo være lang det bedste hvis denne mand ikke havde heste mere
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Evt. til Alle Dyrs Ret.
Du kan gøre det anonymt, og derfor får han ikke afvide det var dig.
I sådan en situation, må du tænke på hestene.
nov 2006
Følger: 98 Følgere: 106 Heste: 18 Emner: 62 Svar: 1.111
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Jamen, jeg mener du skal gøre det til Alle Dyrs Ret.
Ham har jeg snakket rigtig meget med, og han mener ikke selv, at dyrenes beskyttelse gør nok.
Da jeg meldte nogen shettere, gjorde jeg det først til dyrenes beskyttelse.
De tog mig ikke seriøs, fordi jeg var under 18.
Så meldte jeg til Alle Dyrs Ret, og der blev gjort noget ved det..
nov 2006
Arabell ville han godt sælge på et tidspunkt, men så fik hun jo føl og nu har han igen en bedækning til gode ved Ruth såå hun bliver nok ikke solgt alligevel.
nov 2006
nov 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 337
Jeg ved godt det kan være smadder svært, men som andre skriver, så mener jeg bestemt du kan gøre det anonymt.
Om ikke andet, kan dine forældre så ikke gøre det, eller en venindes forældre. Så er det da ikke dig han bliver sur på, hvis der skulle komme navn på anmelderen.
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Det er for synd det andet og billederne af traverne er også m,eget slemme så tynd den er..
Har du fortalt det til nogle voksne, dine forældre, din venindes forældre mm. måske de kan hjælpe dig
Hilsen Louise
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 2.597
Når du melder ham bør du kunne dokumentere fejlene, det gør du ved at atge en masse billeder af alle tingene, det er en suikker hjælp, når man skal melde folk for misrøgt.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
prøv også at melde ham til www.nyt-hesteliv.dk
maj 2006
Følger: 61 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 33 Svar: 424
apr 2008
Følger: 110 Følgere: 114 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 622
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
DILEMMA!