Indspændinger (voltigering) debat {{forumTopicSubject}}
Ja nu har jeg længe gået og spekueret over dette:
MANGE er så meget imod alle former for indspændinger på rideheste... his man bruger indspændinger er man dyremishandler osv osv osv..
men så slog tanken mig:
HVAD med de "stakkels" voltigerings heste, som galopere og galopere og galopere rundt i en longe og evig og altid har indspændinger på?? (ved godt de ikke gør det hver dag.. men voltigerings heste går jo med indspændinger)....
er det ikke også "dyremishandling" hvis det er mishandling at bruge det på en ridehest? (i longe)???
Hvorfor er der ikke den samme kritik af longering med indspænding af en voltigerings hest, som der er kritik af longering af en ridehest med indspændinger????
lige en tanketorsk fra mig
jan 2005
Følger: 63 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 95 Svar: 647
er det så os mishandling og ride en hest til biddet ?
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
men at det er den generelle opfattelse af hjælpetøjler/indspændinger, at det hele er noget skidt...
og det undre jeg mig over.. for der er aldrig kritik af hestene der går med indspænding i voltigering
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Jeg tror egentlig bare mere at det går ud på, at mange af debatterne er om alm. longering. Der er ikke så mange der debattere eller i det hele taget snakker, om voltetigeringen og metoderne
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det er lige forkert i begge tilfælde.
dec 2006
Følger: 101 Følgere: 97 Heste: 5 Emner: 498 Svar: 2.791
Johanne - Ja, det er mishandling at ride en hest til biddet, hvis det foregår på den normale måde, med godt fat i tøjlerne.
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Og nej jeg mener ikke indspænding er bedre der end i alm longering.. man hører nok bre ikke så meget om det, da voltigering ikke er en særligt stor sport i Danmark.. synes heller ikke indspænding er en god ting på fx cirkus heste hvor de også ses..
johanne T: Indspænding og at hesten går til bidet har da intet med inanden at gøre.. med mindre at ride den til bidet skal forståes som t pille den i munden med tøjlen, mens ma driver på, jo så er det lige så forkert..
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
MIN mening er, at det er dyremishandling at lade en hest løbe for frie tøjler, med hovedet frit løftet så den IKKE bruger ryggen. Da kan den jo ikke bære de 80 kg rytter der sidder på ryggen af den, og den vil med tiden få ondt i ryggen.
aug 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.075
forstår ikke at man ikke bare ved at SE på hestene kan se at det er forkert
jan 2005
når man bruger indspændinger er det for at hesten søger frem og ned.
Signe *spider-pig* L.
når du rider hesten til biddet, søger den frem og ned og bruger ryggen rigtigt - Hvis du rider den korekt self.
jeg mener det er mere forkert at ride en hest forkert og løfte den for meget i nakken end det er og longere en hest med indspændinger.
når man bruger indspændinger kan hesten selv plasere hovedet på den måde den synes er behageligt samtidig med den opbygger sine muskler rigtigt.
dec 2006
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Jeg gad godt at man lærte hesten at stikke snotten i jorden af sig selv uden indspændinger. Jeg er en af dem der mener det er overflødigt og at springe over hvor gærdet er lavest.
dec 2006
feb 2006
Jønck: jamen vi er enige.
det jeg siger er at når hesten går med hovedet frit, vil hest, der ikke er vant til at blive redet dybt og med halsen fremme så ryggen løfter sig, blot løbe med hovedet fladt fremme, og sænket ryg. og DA kan den ikke bære sin rytter.
Du er nødt til at lære den utrænede hest at bruge ryggen rigtigt. (det gør den ikke af sig selv fra naturens side.) og dette gøres med en form for indspændinger (helst dem jeg bruger - det er ikke indspændinger, men læs beskrivelse længere oppe).
jan 2005
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
En hest går naturligt på forparten, og for at den skal få bæring skal vi træne den i at flytte sin vægt. Tager hesten hovede ned uden at have bagparten med, vil dette bare forøge vægten på forparten, og minske bæringen. Træner du derimod bagparten, og bæringen første kommer det at hesten går "i holdning" med hovedet helt naturlig, da hesten er sat sådan sammen.
feb 2006
dec 2007
Følger: 46 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 637
om de så er i longe eller ikke.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
dec 2006
Hvis indspændingstøjlerne skal være løse nok til at tilladde hesten at støvsuge, har de jo ingen effekt, og så kan man ligeså godt ride uden.
Selv hvis indspændingen bare skal være lang nok til at hesten kan gå med udstrakt hals en smule nede, vil indspændingen jo også tillade hesten at gå med snotten i vejret, igen.. Så har den ingen effekt..
feb 2006
nej den kan ikke selv bestemme 110%... men ed de træksnore som jeg bruger, har den næsten de samme muligheder.
og ja, med tiden bliver "udsvingene" meget mindre, og hesten går stabilt, med hovedet, ryggen og halsen i korrekt bæring.
nov 2003
En hest kommer ikke af med spændingerne og bruger ryggen fordi man spænder hoved ned på den.. indspændinger forhindre hesten i at strække halsen ud af kroppen og den vil derfor ikke opbygge de korrekte muskler.. de kan ikke strække sig FREM og ned, men kun ned og ind hvilket ikke er korrekt, da indspændinger trække bagud i hoved og hals..
Hesten har som flere nævner ikke frit råderum over sit hoved og hals hvilket går ud over balancen..
Hvis man forstår at longere en hest så den går afslappet så falder hoved aftomatisk ned og "ud" af kroppen og den bruger sig korrekt.. hvad skal indspændinger så til for ?
Kan man ikke longere en hest så den går afslappet, ja så bør man slet ikke longere..
dec 2006
feb 2006
ville som tidligere nævnt ikke selv bruge indspændinger, men det system jeg bruger, synes jeg er den bedste løsning for hestens udvikling
dec 2006
nov 2003
Selvfølgeligt kan heste da bruge sig korrekt uden ledetråde.. når man hiver hoved ned løftes ryggen korrekt.. men det er et statisk løft med brug af ligamanterne i nakken.. ryggen skal ikke blot løftes, den skal svinge afslppet, som følge af korrekt brug og afslapning af kroppen..
feb 2006
der kan du jo ikke ride den for hjælperne?
og nej, mht ridning er vi ikke enige. en hest skal ikke selv vælge hvor den vil placere sit hovede. den er lige så røget som vi andre er spegede. den vil til enhver tid vælge den nemmeste løsning. og det er ofte enten helt ude, hvor den ikke bærer rytteren i ryggen, fordi den sænker ryggen, eller også går den ind og putter sig bag lod, hvor den bruger sin krop mindst muligt. (det er her at hesten udvikler underhals ved forkert bæring)... den holdning/bæring hesten vælger er ofte ikke den rette holdning for at opbygge sine muskler korrekt, eller hvor den slider sig selv mindst muligt.
nej jeg ville bede hesten om at søge dybt og frem med halsen. altså strække halsen, og få løftet overlinjen. (du kan tydeligt mærke når den løfter ryggen korrekt). på den måde får du over en lænmgere periode flyttet/opbygget de rette muskler, sådan at hesten bliver i stand til at bære sig selv igennem bagparten.
dette opnås ikke ved at lade hesten selv styre løbet, ej heller ved at tvinge den utrænede hest (eller hvilken som helst anden hest) til at bære hals og hoved alt for højt, og knække i 3. halsvirvel.
men ved langsom at opbygge de rigtige muskler, ved at lede hesten til at gå optimalt for muskelopbygningen.,
feb 2006
den skal ikke have hevet hovedet ned, den skal guides til selv at søge ned og frem. og når den forstår at det er der det er rarest og nemmest at bære hovedet, går den lynhurtigt afslappet og med korrekt rygsving.
(den utrænede hest vil dog aldrig gøre det af sig selv. man er nødt til at lære den det. )
feb 2006
det ene er bare så negativt ladet.
men der er bare så uendeligt mange måder at lære hesten det på.
men mener nu stadig at nogle metoder er bedre end andre. (igen - jeg går IKKE ind for brugen af egentlige indspændinger)
dec 2006
Hesten skal jo ikke bare "styre løbet" under ridning, man skal stræbe efter afslapning og være bevidst om sin indvirken med sædet og kroppen. Nedad og fremmadsøgningen bør ikke have noget at gøre med indvirken med tøjler eller indspændinger..
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 668
feb 2006
tine: om der hopper gymnaster rundt på hesten eller ej, under longering, gør jo ingen forskel på indspændingen? eller hvad? jeg har gået ud fra, at udstyret har været noget nær det samme?
men der er vel ingen der rider m indspændinger?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
okt 2006
"ud over lige at voltigeringshesten samtidig skal forsøge at kompensere for rytternes vægtflytning, uden at bruge halsen som balancestang.."
Hesten bruger halsen som balancestang, og når der hele tiden bliver flyttet rundt på vægten på ryggen af den, uden at den kan flytte halsen efter behov, må dette regnes som en yderligere belastning for en indspændt hest under voltigering end under almindelig longering.
Der er masser af ryttere der rider med indspænding, kan egentlig heller ikke selv se den store forskel på at ride med det, og longere med det. Kan du?
feb 2006
jeg er slet ikke klar over hvor du vil hen
okt 2006
nov 2003
Og en utrænet eller fejlreden hest skal have fuld råderum over sin hals og hoved, da det er dens balance stang.. en afslappet hest med løse tøjler går ikke med hoved i vejret og sænket ryg.. de heste jeg har set bruge sig bedst har haft helt løse tøjler..
Indspændinger (voltigering) debat