{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.239 visninger | Oprettet:

Indspændinger (voltigering) debat {{forumTopicSubject}}

Ja nu har jeg længe gået og spekueret over dette:

MANGE er så meget imod alle former for indspændinger på rideheste... his man bruger indspændinger er man dyremishandler osv osv osv..

men så slog tanken mig:

HVAD med de "stakkels" voltigerings heste, som galopere og galopere og galopere rundt i en longe og evig og altid har indspændinger på?? (ved godt de ikke gør det hver dag.. men voltigerings heste går jo med indspændinger)....

er det ikke også "dyremishandling" hvis det er mishandling at bruge det på en ridehest? (i longe)???

Hvorfor er der ikke den samme kritik af longering med indspænding af en voltigerings hest, som der er kritik af longering af en ridehest med indspændinger????

lige en tanketorsk fra mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indspændinger (voltigering) debat
  • #1   1. jan 2009 indspæninger er på ingen måde mishandling. ?
    er det så os mishandling og ride en hest til biddet ?


  • #2   1. jan 2009 Johanne - nu skriver jeg jo ikke at JEG mener indspændinger er mishandling...

    men at det er den generelle opfattelse af hjælpetøjler/indspændinger, at det hele er noget skidt...

    og det undre jeg mig over.. for der er aldrig kritik af hestene der går med indspænding i voltigering


  • #3   1. jan 2009 Tja, jeg syntes, at det er lige så forkert på en voltetigeringshest som på nogen anden. Kan ikke se hvorfor der skulle være forskel.

    Jeg tror egentlig bare mere at det går ud på, at mange af debatterne er om alm. longering. Der er ikke så mange der debattere eller i det hele taget snakker, om voltetigeringen og metoderne smiley


  • #4   1. jan 2009 Indspændinger og det er at en hest går i holdning, har overhovedet ikke noget med hinanden at gøre ..

  • #5   1. jan 2009 Der er ingen forskel for mig.
    Det er lige forkert i begge tilfælde.


  • #6   1. jan 2009 Jeg synes også det er skidt ligemeget hvad. Men jeg beundrer de øvelser som de kan udføre på hestenes rygge..

    Johanne - Ja, det er mishandling at ride en hest til biddet, hvis det foregår på den normale måde, med godt fat i tøjlerne.


  • #7   1. jan 2009 Jeg har faktisk tit tænkt på hvor længe sådan en voltigerings hest holder.. må være utroligt hårdt for dem..
    Og nej jeg mener ikke indspænding er bedre der end i alm longering.. man hører nok bre ikke så meget om det, da voltigering ikke er en særligt stor sport i Danmark.. synes heller ikke indspænding er en god ting på fx cirkus heste hvor de også ses..

    johanne T: Indspænding og at hesten går til bidet har da intet med inanden at gøre.. med mindre at ride den til bidet skal forståes som t pille den i munden med tøjlen, mens ma driver på, jo så er det lige så forkert..


  • #8   1. jan 2009 Ja jeg vil også sige at i mine øjn er indspænding noget skrammen lige meget om det er noget hesten gør engang imellem eller hele tiden som en voltigerings hest gør. I mit hovede betyder indspænding at hesten bliver tvunget i en unaturlig holdning, via indspændingen, dette kan giver stor smerte til hesten i nakken og ryggen, samt forminske luftindtaget hos hesten. Så ja skrammel i mine øjn =)

  • #9   1. jan 2009 det handler da om at "indspændingerne" er påsat på en måde, så hesten ikke bøjer unaturligt i nakken, men søger dybt, og løfter ryggen.

    MIN mening er, at det er dyremishandling at lade en hest løbe for frie tøjler, med hovedet frit løftet så den IKKE bruger ryggen. Da kan den jo ikke bære de 80 kg rytter der sidder på ryggen af den, og den vil med tiden få ondt i ryggen.


  • #10   1. jan 2009 kan ikke være mere enig Zandra, Jønck og Signe!!
    forstår ikke at man ikke bare ved at SE på hestene kan se at det er forkert


  • #11   1. jan 2009 Marie-louise - præsis.
    når man bruger indspændinger er det for at hesten søger frem og ned.

    Signe *spider-pig* L.
    når du rider hesten til biddet, søger den frem og ned og bruger ryggen rigtigt - Hvis du rider den korekt self.
    jeg mener det er mere forkert at ride en hest forkert og løfte den for meget i nakken end det er og longere en hest med indspændinger.
    når man bruger indspændinger kan hesten selv plasere hovedet på den måde den synes er behageligt samtidig med den opbygger sine muskler rigtigt.


  • #12   1. jan 2009 Marie Louise - Jamen ryggen behøver da ikke at komme op fordi hovedet kommer ned. Absolut ikke.. Ofte når hesten for lov at gå for løse tøjler(styrbar udelukkende for sædesignaler), vil den strække halsen ned og ud af kroppen, samt slappe af. Der kommer ryggen op og den får lov til at opbygge muskler. Senere kan man så gå videre med samlingsarbejdet, når den er klar til det. Det kan sagtens tage et halvt eller et helt år. Hestetræning er jo tålmodighedsarbejde..

  • #13   1. jan 2009 Jeg bryder mig ikke så meget om det heller. Dyb respekt for balance og smidighed osv. til rytterne, og dybt respekt til at hesten finder sig i det.

    Jeg gad godt at man lærte hesten at stikke snotten i jorden af sig selv uden indspændinger. Jeg er en af dem der mener det er overflødigt og at springe over hvor gærdet er lavest.


  • #14   1. jan 2009 Johanne T - Hesten kan da ikke selv placere hovedet hvor den finder det behageligt, når den går med indspændinger. Det er logik.. Når du placere hestens hovede i en holdning, den ikke er klar til at bære sig selv i uden tvang, vil den spænde i kroppen for at kompensere balancen. Spændte muskler kan ikke udvikle sig optimalt..

  • #15   1. jan 2009 Johanne T: enig, bruger dog ikke egentlige indspændinger, da jeg synes at der er for lidt "bevægerum" i dem for hesten. Med 2 lange træksnore, 1 i hver bidring, imellem forbenene, og bundet bag lansemærket, kan hesten selv søge dybt og frem. Ikke en stationer holdning, men mere frit, og løfter dermed ryggen.

    Jønck: jamen vi er enige.
    det jeg siger er at når hesten går med hovedet frit, vil hest, der ikke er vant til at blive redet dybt og med halsen fremme så ryggen løfter sig, blot løbe med hovedet fladt fremme, og sænket ryg. og DA kan den ikke bære sin rytter.
    Du er nødt til at lære den utrænede hest at bruge ryggen rigtigt. (det gør den ikke af sig selv fra naturens side.) og dette gøres med en form for indspændinger (helst dem jeg bruger - det er ikke indspændinger, men læs beskrivelse længere oppe).


  • #16   1. jan 2009 det kommer an på hvor stramme de er da ?

  • #17   1. jan 2009 Altså f.eks. træner mig og Magic at han har snotten nede konstant hvilket får ryggen op og bagparten ind. Hvis man nu tog sig tid og fik volteringshestene til det samme så var man fri for indspændinger.

  • #18   1. jan 2009 Ja indspænding bliver brugt for at hesten skal søge frem og ned, der er bare det ene problem at den holdning som man gerne vil have ikke kommer fra hovedet, men bliver skabt naturligt når hesten får bæring.

    En hest går naturligt på forparten, og for at den skal få bæring skal vi træne den i at flytte sin vægt. Tager hesten hovede ned uden at have bagparten med, vil dette bare forøge vægten på forparten, og minske bæringen. Træner du derimod bagparten, og bæringen første kommer det at hesten går "i holdning" med hovedet helt naturlig, da hesten er sat sådan sammen.


  • #19   1. jan 2009 ville aldrig bruge egentlige indspændinger. men de to træksnore som jeg nævner

  • #20   1. jan 2009 - jeg syntes heller ikke indspænding på nogen måde er iorden.
    om de så er i longe eller ikke.



  • #21   1. jan 2009 Jeg har ikke noget imod indspændinger hvis menneskerne bare kan finde ud af at bruge dem korrekt, og hesten "tager imod" hjælpen i stedet for at gå imod....


  • #22   1. jan 2009 Marie-Louise - Men hesten går jo i starten meget ustabilt. Nogle momenter vil den have brug for at strække snuden helt ned i sandet, andre vil den gå oppe med hovedet, og i perioder vil den gå som ønsket. Senere bliver disse udsving jo mindre, og hesten bærer halsen mere stabilt.
    Hvis indspændingstøjlerne skal være løse nok til at tilladde hesten at støvsuge, har de jo ingen effekt, og så kan man ligeså godt ride uden.

    Selv hvis indspændingen bare skal være lang nok til at hesten kan gå med udstrakt hals en smule nede, vil indspændingen jo også tillade hesten at gå med snotten i vejret, igen.. Så har den ingen effekt..


  • #23   1. jan 2009 jønch...
    nej den kan ikke selv bestemme 110%... men ed de træksnore som jeg bruger, har den næsten de samme muligheder.
    og ja, med tiden bliver "udsvingene" meget mindre, og hesten går stabilt, med hovedet, ryggen og halsen i korrekt bæring.


  • #24   1. jan 2009 johanne T: Fordi en anden ting er mere forkert gør det jo ikke det første rigtig..
    En hest kommer ikke af med spændingerne og bruger ryggen fordi man spænder hoved ned på den.. indspændinger forhindre hesten i at strække halsen ud af kroppen og den vil derfor ikke opbygge de korrekte muskler.. de kan ikke strække sig FREM og ned, men kun ned og ind hvilket ikke er korrekt, da indspændinger trække bagud i hoved og hals..
    Hesten har som flere nævner ikke frit råderum over sit hoved og hals hvilket går ud over balancen..
    Hvis man forstår at longere en hest så den går afslappet så falder hoved aftomatisk ned og "ud" af kroppen og den bruger sig korrekt.. hvad skal indspændinger så til for ?
    Kan man ikke longere en hest så den går afslappet, ja så bør man slet ikke longere..


  • #25   1. jan 2009 Marie-Louise - Nemlig, men derfor kan jeg heller ikke se nødvendigheden i det. Den kan lige så godt få de sidste 10% frihed..

  • #26   1. jan 2009 jønck: så er vi jo tilbage ved udgangspunktet... den bruger ikke kroppen , heriblandt ryggen, rigtigt, hvis der ikke r bare lidt ledetråde på den smiley

    ville som tidligere nævnt ikke selv bruge indspændinger, men det system jeg bruger, synes jeg er den bedste løsning for hestens udvikling


  • #27   1. jan 2009 Ledetråden er jo afslapning. Hvis hesten er afslappet og bliver redet for korrekte og lette hjælpere, og man tillader den at placere sit hovede som den har behov for, kommer det..

  • #28   1. jan 2009 ¤ Marie-Louise ¤: Mener du at heste kun bruger sig slv korrekt hvis et eller andet trækker i bidet eller hvordan ? sådan lyder det nemligt..
    Selvfølgeligt kan heste da bruge sig korrekt uden ledetråde.. når man hiver hoved ned løftes ryggen korrekt.. men det er et statisk løft med brug af ligamanterne i nakken.. ryggen skal ikke blot løftes, den skal svinge afslppet, som følge af korrekt brug og afslapning af kroppen..


  • #29   1. jan 2009 nu snakker vi om longering?
    der kan du jo ikke ride den for hjælperne? smiley

    og nej, mht ridning er vi ikke enige. en hest skal ikke selv vælge hvor den vil placere sit hovede. den er lige så røget som vi andre er spegede. den vil til enhver tid vælge den nemmeste løsning. og det er ofte enten helt ude, hvor den ikke bærer rytteren i ryggen, fordi den sænker ryggen, eller også går den ind og putter sig bag lod, hvor den bruger sin krop mindst muligt. (det er her at hesten udvikler underhals ved forkert bæring)... den holdning/bæring hesten vælger er ofte ikke den rette holdning for at opbygge sine muskler korrekt, eller hvor den slider sig selv mindst muligt.

    nej jeg ville bede hesten om at søge dybt og frem med halsen. altså strække halsen, og få løftet overlinjen. (du kan tydeligt mærke når den løfter ryggen korrekt). på den måde får du over en lænmgere periode flyttet/opbygget de rette muskler, sådan at hesten bliver i stand til at bære sig selv igennem bagparten.

    dette opnås ikke ved at lade hesten selv styre løbet, ej heller ved at tvinge den utrænede hest (eller hvilken som helst anden hest) til at bære hals og hoved alt for højt, og knække i 3. halsvirvel.
    men ved langsom at opbygge de rigtige muskler, ved at lede hesten til at gå optimalt for muskelopbygningen.,


  • #30   1. jan 2009 signe: hmm nej det er ikke det jeg mener. jeg er bare så dårlig til at formulere det.
    den skal ikke have hevet hovedet ned, den skal guides til selv at søge ned og frem. og når den forstår at det er der det er rarest og nemmest at bære hovedet, går den lynhurtigt afslappet og med korrekt rygsving.
    (den utrænede hest vil dog aldrig gøre det af sig selv. man er nødt til at lære den det. )


  • #31   1. jan 2009 taz: ja tvangsmidel/ledetråd... det er jo i princippet det samme.
    det ene er bare så negativt ladet.
    men der er bare så uendeligt mange måder at lære hesten det på.

    men mener nu stadig at nogle metoder er bedre end andre. (igen - jeg går IKKE ind for brugen af egentlige indspændinger)


  • #32   1. jan 2009 Marie-Louise - Du kan sagtens lære en hest at strække halsen ud af kroppen og hvælve ryggen i longen uden indspændinger. Det handler om afslapning..

    Hesten skal jo ikke bare "styre løbet" under ridning, man skal stræbe efter afslapning og være bevidst om sin indvirken med sædet og kroppen. Nedad og fremmadsøgningen bør ikke have noget at gøre med indvirken med tøjler eller indspændinger..


  • #33   1. jan 2009 Øh. Jeg går ud fra at alle kan se ligheden mellem en votigeringshest der er spændt ind og en hest der bliver longeret/redet i indspændinger (eftersom der ingen forskel er overhovedet, ud over lige at voltigeringshesten samtidig skal forsøge at kompensere for rytternes vægtflytning, uden at bruge halsen som balancestang..)

  • #34   1. jan 2009 jønch: jeg trror bare ikke vi når til enighed.

    tine: om der hopper gymnaster rundt på hesten eller ej, under longering, gør jo ingen forskel på indspændingen? eller hvad? jeg har gået ud fra, at udstyret har været noget nær det samme?
    men der er vel ingen der rider m indspændinger?


  • #35   1. jan 2009 ¤ Marie-Louise ¤ - jo dem findes der også nogen af (:

  • #36   1. jan 2009 jeg citerer lige mig selv, mener jeg har formuleret mig rimelig klart:

    "ud over lige at voltigeringshesten samtidig skal forsøge at kompensere for rytternes vægtflytning, uden at bruge halsen som balancestang.."

    Hesten bruger halsen som balancestang, og når der hele tiden bliver flyttet rundt på vægten på ryggen af den, uden at den kan flytte halsen efter behov, må dette regnes som en yderligere belastning for en indspændt hest under voltigering end under almindelig longering.

    Der er masser af ryttere der rider med indspænding, kan egentlig heller ikke selv se den store forskel på at ride med det, og longere med det. Kan du?


  • #37   1. jan 2009 tine: er det mig du mener?
    jeg er slet ikke klar over hvor du vil hen smiley


  • #38   1. jan 2009 haha, ja det var til dig :b hvad er der ikke at forstå, jeg besvarer bare dit spørgsmål ovenfor? Eller hvad smiley

  • #39   1. jan 2009 ¤ Marie-Louise ¤: Vi er bare slet ikke enige.. min verden skal hestens hoved aldrig pladseres af tøjlen.. men gennem korrekt brug af kroppen, so igen kommer gennem afslapning, klarhed i signalerne og ligeudretning..
    Og en utrænet eller fejlreden hest skal have fuld råderum over sin hals og hoved, da det er dens balance stang.. en afslappet hest med løse tøjler går ikke med hoved i vejret og sænket ryg.. de heste jeg har set bruge sig bedst har haft helt løse tøjler..


Kommentér på:
Indspændinger (voltigering) debat

Annonce