Lystfiskere contra dyremishandling ??? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg ved godt det ikke har en pind med heste at gøre.
Men jeg sad lige så en bid af et tv program om fluefiskeri i de norske elve. Jeg blev simpelt hen så gal at jeg lige måtte have luft - og høre andres mening.
Det , det går på er: Er det en rimelige facon at lystfiske på at bare fange fisken med krog i mundvigen eller helt nede i gællerne , for derefter at trække krogen ud igen og slippe fisken løs i vandet igen - altsammen bar for sportens skyld.
Kunne man tænke sig at det samme var tilladt med fugle og dyrejagt - at man stiller fælder op bare for at fange så mange fugle eller dyr for sportens skyld og så slippe dem løs igen for at kunne fange de samme dyr flere gange.
Hvad med at skamskyde hjorte i det ene ben for derefter at pille projektilet ud f.eks med en kniv og så slippe dem løs for at kunne skyde på dem igen næste gang man følte trang til at gå på jagt.
Ja i må undskylde hvi i væmmes ved tanken , det gjorde jeg selv da jeg så programmet om ørrederne der blev fanget med krog , bare for at blive sluppet løs igen.
Kærlig hilsen bent
jan 2004
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
Mvh. Michael
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
feb 2004
Følger: 2 Heste: 3 Emner: 233 Svar: 386
Jeg havde forresten en pointe med at skrive lyst fiskere , hvad mener i forresten hvis man indførte begrebet lyst jægere eller ligner det lidt for meget lyst mordere.
Nu ved jeg ikke om der er forskel på lystfiskere og sportsfiskere - jo forresten sportsfiskere dyster vel om at få den største og mest vamskeligste fisk på krogen.
Apropo vanskeligste , så hører man jo lystfiskere omtale det adrenalin kick de får når de har vundet kampen mod f.eks. en stor havørred, og jo længere tid de har kæmpet om at få den i land jo større er kicket. Nu ved jeg ikke om man kan tale om adrenalin kick i forbindelse med hestesport. Men i forbindelse med lystfiskeri og jagt , så gir det i hvertfald mig en meget dårlig smag i munden.
En anden ting der måske undrer mig lidt ved Ann`s holdning er at hvis det drejer sig om tilfredsstillelse af menneskets lyst så virker det som at grænsen for mishandling er tilo at overse, Gad vide om Ann har den samme holdning når det drejer sig om dyreetik når økonomi det handler om, : hestetransporter, skuldersår på grise, høns der knap kan gå ingen fjer har, grise søer der nærmest er fastlåst i små tremmebure for at de ikke skal komme til at skade smågrisene . Her er der jo ikke tale om lystbetonet mishandling men om mishandling for økonomiens skyld.
Kærlig hilsen bent
feb 2004
Følger: 2 Heste: 3 Emner: 233 Svar: 386
KH bent
jan 2004
Følger: 31 Følgere: 35 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Lystfiskere contra dyremishandling ???