{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.077 visninger | Oprettet:

Müsli = sukker = hidsige heste {{forumTopicSubject}}

jah, nu har jeg efterhånden sat mig en del ind i foder til heste. Og det jeg her fundet frem til, er egentlig meget tankevækkende.

Som så mange andre gav jeg min hest Müsli, men forstod ikke hvorfor den var så hidsig, og let mistede koncentrationen og pusten. Men nu er jeg efterhånden ved at nå frem til en konklusion.

Hvis man går hen og læser på en indholdsfortegnelse på en hvilken som helst müslipakke, kan man læse at opimod halvdelen af de ting der er i, er sukkerarter. Sirup, sukker, tørrede æbler, tørrede pærre og i højeste grad MAJS er størstedelen af det der er i en omgang Müsli.
Men hvor mange af jer vidste, at det her sukker stiger lige i hovedet på hestene, og giver dem et kolosalt højt blodsukker, som falder lynhurtigt, og gør hestene sure, hidsige og svært ved at koncentrere sig ?

Hvis man beder om at få lavet en fodeplan til eksempelvis en hest der skal have mere energi, indeholder den hovedsaligt Müsli. Men dette er en fejl. Hesten skal i stedet for müsli med store mængder sukker, have enten almindelig byg eller havre med en masse lucerne, man kan tilsætte raket, som giver hesten nogele vetaminer og mineraler, som slet ikke er i Müsli, og derudover kan man tilsætte koldpresset olie. ALTSÅ IKKE ALMINDELIG MADOLIE, men koldpresset olie man kan købe i foderstofforretninger. Det lucernen gør er, at når hesten tygger dette, bliver der produceret op mod 2/3 mere spyt i hestens mund. I dens spyt er der nogle enzymer der gør, at hestens koncentration bliver bedre, og dens temperament falder ned på jorden.. Lucernen fungere lidt ligesom rugbrød gør hos mennesker.. ens bloddukker stiger, og falder meget langsomt og man kan holde ud i længere tid.

Så syntes at i skal tænke en ekstra gang over det inden i køber en sæk Müsli til jeres hest næste gang smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Müsli = sukker = hidsige heste
  • #1   15. dec 2008 Hellere mere struktur og fiber end sukker og stivelse - enig.




  • #2   15. dec 2008 kanont indlæg smiley
    nogle der har en mening om havre ? er det en gammel skrøne at nogle heste ikke kan tåle det , og bliver underlige i hovedet af det *?
    sys selv at min bliver lidt sær i de perioder han får havre ...


  • #3   15. dec 2008 Mange tak smiley

  • #4   15. dec 2008 1. min får islænder müsli og er på ingen måde hidsig?

    2. giv ikke jeres hest byg, det går lige i benene... smiley altså "ophober" sig


  • #5   15. dec 2008 det kommer da an på hvilket müsli, den får??

  • #6   15. dec 2008 det er nærmest omvendt alt det du har skrevet med Hippolyt Natur Müsli

  • #7   15. dec 2008 røsle: nu syntes eg du skal finde ud af hvad der er i en pose med hippolyt natur müsli og skrive de, lad os sige 10 første ting der er i smiley og så kan vi jo diskutere derefter smiley

    Mie: nej det er ikke en skrøne. Kender mange hest der ikke kan tåle havre fordi der også er sukkerarter i det smiley

    Nadia: min den nye tager helle igen skade af at få müsli. Men det er de aller færreste heste man ikke kan mærke en forskel på, når man går over til foder med mere struktur smiley


  • #8   15. dec 2008 ok

  • #9   15. dec 2008 Sammensætning:

    Bygflager · majsflager · sukkerroemelasse · tørrede æbler · hvedeklid · havreskalklid · snittet lucerne · æblesirup · kulsur algekalk · majskim · hørfrø · krydderurter · havreflager · sukkerroesnitter · koldpresset hørfrøolie · drueskind · snittet græs varmlufttørret · himalayasalt · havsalt · fintformalede solsikkekerner


    Varedeklaration:

    Råprotein
    Råfibre
    Råfedt
    Råaske
    Kalcium
    Fosfor
    Magnesium
    Natrium
    Ford. råprotein
    Ford. energi
    Stivelse
    Sukkerforbindelser
    10,0
    8,0
    6,0
    10,5
    1,8
    0,5
    0,5
    0,9
    80
    12,5
    25,3
    7,4
    (skal læses så de øverste ord passer sammen med de nederste tal)



  • #10   15. dec 2008 Tja, jeg er nu ikke helt enig i alt det du skriver. Havre og byg er ikke bare super godt. Havre indeholder meget stivelse hvilket er hurtig energi. Dette har helt samme effekt som du beskriver med sukker. Desuden er stivelse i større mængder ikke godt for hestens fordøjelse. Byg er heller ikke det bedste hestefoder. Tarmbakterierne kan have svært ved at nedbryde byg og bliver det ikke nedbrudt før det kommer videre i systemet kan det give kolik. Men vil man fodre med byg skal det være varmebehandlet.
    Olie er heller ikke det mest geiale da hesten ikke har en galdeblære og derfor ikke kan optage det. Olien vil istedet ligge sig som en hinde og forhindre optagelse af andre stoffer. Desuden producerer heste selv fedtsyrer fra deres hø og ønsker man ellers at de skal have ekstra, fordi de måske skal tage på, så er det bedre at give det i form af olieholdige planter.
    Og at dømme alt müsli over en kam, tja, du skulle skamme dig smiley Det meste müsli er i hvert fald bedre end din havre.
    Men det vigtigste i hestens kost er nu hø! Og de fleste heste der ikke arbejder så hårdt vil kunne leve af hø og et tilskudsfoder.
    Ja, man kan læse sig til meget, men mit bedste forslag er nu at snakke med en professionel foderrådgiver om hvad ens hest skal have og i hvilke mængder, for det med selv at sidde og lege med det giver jeg ikke meget for.


  • #11   15. dec 2008 tørrede majsflager indeholder så vidt jeg ved ikke særlig meget sukker.

    intet i forhold til den energimængde der er i havre

    Da jeg lige havde fået Asmun var han fuldkommen sindssyg og stavrede afsted, og jeg kunne slet ikke styre ham på det tidspunkt. Det har selvfølgelig været en blanding af mange forskellige ting, bl.a. stress, men da vi skiftede foder til noget andet end den havreblanding (30% havre) han fik før, blev det meget bedre. Så fik han majs/natur müsli (majsen kun som tilskud fordi han blev redet hårdt), hvilket absolut ikke gav ham mere energi, men kun dækkede ham ind.

    Majs er lige præcis langstidsholdbar energi, i modsætningen til havre.


  • #12   15. dec 2008 altså jeg ved min hun bliver kugle skør i hovedet hvis hun foreksempel får havre, og jeg kører s.hippolyt Hesta mix müsli og det funger hun helt fint på, hun har både energi og er ikke tosset i hovedet..

  • #13   15. dec 2008 præcis, Fie (+TAZI)

  • #14   15. dec 2008 Katarina: præcis!!! præcis det sammen som skete med Asmun. Havre er dårligt for sååå meget i en hestekrop, hvor (i hvert fald Hippolyts) müslier er lidt mere skånsomme.

    Men det aller bedste er stadig intet kerne overhovedet, det kan vi vel alle blive enige om.


  • #15   15. dec 2008 Tja, man fodrer væddeløbsheste med havre fordi de har brug for hurtig energi. De skal bruge meget energi på kort tid, hvorimod alm. heste har brug for langsom energi.

  • #16   15. dec 2008 Mine får islænder - müsli, men de har ikke ændret sig, fra da de fik andet foder.

    Dog hvis mine får havre, tænder de af.
    Dog ikke Tyra, hun kan ikke tåle det, så hun er slet ikke den samme, når hun får det.

    Derfor fodre jeg aldrig med havre.


  • #17   15. dec 2008 Well, den overgang Maja fik müsli opførte hun nu sig bare som den samme dovne og uenergiske pony hun altid har været (:

  • #18   15. dec 2008 Fie: præcis.
    læste en artikel hvor der stod at 99% af dem, der betaler til forskning af foder er væddeløbsbranchen.

    Så når der i blade osv. står at havre er godt, er det slet ikke rigtigt, numindre man har en væddeløbshest!


  • #19   15. dec 2008 jeg har fodret mine med musli i 2 år uden de er blevet hidsige og vil stadivæk fodre med det

  • #20   15. dec 2008 Müsli er der heller ingen problemer med. Det kan være svært at undgå sukker og stivelse helt i en foderplan, men bare mængden bliver holdt nede, så skal det nok gå.


  • #21   15. dec 2008 Kunne aldrig på nogen måde finde på at give hverken min hest byg eller havre. Min dyrlæger siger det på ingen måde kan kaldes hestefoder og mine heste blive begge fuldstændig skudt i rugen hvis de får det.

    Begge mine heste koncentrere sig allerbedst hvis de lever på ret müsli, så det gør de, og der er ingen problemer med hverken det ene eller det andet.


Kommentér på:
Müsli = sukker = hidsige heste

Annonce