26. jul 2005 Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Müsli = sukker = hidsige heste {{forumTopicSubject}}
jah, nu har jeg efterhånden sat mig en del ind i foder til heste. Og det jeg her fundet frem til, er egentlig meget tankevækkende.
Som så mange andre gav jeg min hest Müsli, men forstod ikke hvorfor den var så hidsig, og let mistede koncentrationen og pusten. Men nu er jeg efterhånden ved at nå frem til en konklusion.
Hvis man går hen og læser på en indholdsfortegnelse på en hvilken som helst müslipakke, kan man læse at opimod halvdelen af de ting der er i, er sukkerarter. Sirup, sukker, tørrede æbler, tørrede pærre og i højeste grad MAJS er størstedelen af det der er i en omgang Müsli.
Men hvor mange af jer vidste, at det her sukker stiger lige i hovedet på hestene, og giver dem et kolosalt højt blodsukker, som falder lynhurtigt, og gør hestene sure, hidsige og svært ved at koncentrere sig ?
Hvis man beder om at få lavet en fodeplan til eksempelvis en hest der skal have mere energi, indeholder den hovedsaligt Müsli. Men dette er en fejl. Hesten skal i stedet for müsli med store mængder sukker, have enten almindelig byg eller havre med en masse lucerne, man kan tilsætte raket, som giver hesten nogele vetaminer og mineraler, som slet ikke er i Müsli, og derudover kan man tilsætte koldpresset olie. ALTSÅ IKKE ALMINDELIG MADOLIE, men koldpresset olie man kan købe i foderstofforretninger. Det lucernen gør er, at når hesten tygger dette, bliver der produceret op mod 2/3 mere spyt i hestens mund. I dens spyt er der nogle enzymer der gør, at hestens koncentration bliver bedre, og dens temperament falder ned på jorden.. Lucernen fungere lidt ligesom rugbrød gør hos mennesker.. ens bloddukker stiger, og falder meget langsomt og man kan holde ud i længere tid.
Så syntes at i skal tænke en ekstra gang over det inden i køber en sæk Müsli til jeres hest næste gang
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.777
mar 2005
Følger: 98 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 25 Svar: 267
nogle der har en mening om havre ? er det en gammel skrøne at nogle heste ikke kan tåle det , og bliver underlige i hovedet af det *?
sys selv at min bliver lidt sær i de perioder han får havre ...
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.672
2. giv ikke jeres hest byg, det går lige i benene... altså "ophober" sig
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
jul 2005
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Mie: nej det er ikke en skrøne. Kender mange hest der ikke kan tåle havre fordi der også er sukkerarter i det
Nadia: min den nye tager helle igen skade af at få müsli. Men det er de aller færreste heste man ikke kan mærke en forskel på, når man går over til foder med mere struktur
jul 2005
jul 2005
Bygflager · majsflager · sukkerroemelasse · tørrede æbler · hvedeklid · havreskalklid · snittet lucerne · æblesirup · kulsur algekalk · majskim · hørfrø · krydderurter · havreflager · sukkerroesnitter · koldpresset hørfrøolie · drueskind · snittet græs varmlufttørret · himalayasalt · havsalt · fintformalede solsikkekerner
Varedeklaration:
Råprotein
Råfibre
Råfedt
Råaske
Kalcium
Fosfor
Magnesium
Natrium
Ford. råprotein
Ford. energi
Stivelse
Sukkerforbindelser
10,0
8,0
6,0
10,5
1,8
0,5
0,5
0,9
80
12,5
25,3
7,4
(skal læses så de øverste ord passer sammen med de nederste tal)
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 25 Svar: 150
Olie er heller ikke det mest geiale da hesten ikke har en galdeblære og derfor ikke kan optage det. Olien vil istedet ligge sig som en hinde og forhindre optagelse af andre stoffer. Desuden producerer heste selv fedtsyrer fra deres hø og ønsker man ellers at de skal have ekstra, fordi de måske skal tage på, så er det bedre at give det i form af olieholdige planter.
Og at dømme alt müsli over en kam, tja, du skulle skamme dig Det meste müsli er i hvert fald bedre end din havre.
Men det vigtigste i hestens kost er nu hø! Og de fleste heste der ikke arbejder så hårdt vil kunne leve af hø og et tilskudsfoder.
Ja, man kan læse sig til meget, men mit bedste forslag er nu at snakke med en professionel foderrådgiver om hvad ens hest skal have og i hvilke mængder, for det med selv at sidde og lege med det giver jeg ikke meget for.
jul 2005
intet i forhold til den energimængde der er i havre
Da jeg lige havde fået Asmun var han fuldkommen sindssyg og stavrede afsted, og jeg kunne slet ikke styre ham på det tidspunkt. Det har selvfølgelig været en blanding af mange forskellige ting, bl.a. stress, men da vi skiftede foder til noget andet end den havreblanding (30% havre) han fik før, blev det meget bedre. Så fik han majs/natur müsli (majsen kun som tilskud fordi han blev redet hårdt), hvilket absolut ikke gav ham mere energi, men kun dækkede ham ind.
Majs er lige præcis langstidsholdbar energi, i modsætningen til havre.
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 267
jul 2005
jul 2005
Men det aller bedste er stadig intet kerne overhovedet, det kan vi vel alle blive enige om.
mar 2007
jan 2004
Følger: 42 Følgere: 35 Heste: 6 Emner: 224 Svar: 2.589
Dog hvis mine får havre, tænder de af.
Dog ikke Tyra, hun kan ikke tåle det, så hun er slet ikke den samme, når hun får det.
Derfor fodre jeg aldrig med havre.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
jul 2005
læste en artikel hvor der stod at 99% af dem, der betaler til forskning af foder er væddeløbsbranchen.
Så når der i blade osv. står at havre er godt, er det slet ikke rigtigt, numindre man har en væddeløbshest!
feb 2008
Følger: 66 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 127 Svar: 2.048
mar 2007
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Begge mine heste koncentrere sig allerbedst hvis de lever på ret müsli, så det gør de, og der er ingen problemer med hverken det ene eller det andet.
Müsli = sukker = hidsige heste