{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.165 visninger | Oprettet:

islænder folk?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål til jer.

Vi ridder et sted med mange islændere, og de ser jo dejlige ud, men når vi ser dem der får undervisning, kommer vi til at smile lidt for meget, det går bare hu hej derudaf, alt for stærkt, dem vi ser prøver at lære dressur, og det er jo fint, hvis det er det man vil, men hvorfor vælger i så en islænder???? det er jo en helt anden type, end dem man bruger til dressur..

Nu får jeg nok høvl, men i mine øjne er islændere avlet til noget andet end dressur.

noget andet er, hvorfor skridter i dem ikke af, har set mange gå i stalden med en drivvåd hyp, det er ikke kun få , men mange.
jeg spurgte et par stykker, alle sagde, sådan gør vi da altid,????

nogen der kan /vil svare.

Anita W

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  islænder folk??
  • #1   14. dec 2008 Jeg har også et spørgsmål..
    Undre mig over hvorfor så mange islændere ikke har underlag på deres sadel - og om der er max. vægt eller højde på til stævner, ang personen der sidde rpå ponyen?

• #2   14. dec 2008 Krikken

Dejligt med flere spørgsmål, håber der er en eller flere der svare.

Anita W

• #3   14. dec 2008 Men hvad nu hvis det er hesten man er faldet for? Tinkeren er da heller ikke den bedste hest på en ridebane, men prøver at få det bedste ud af det, vil gerne ud at starte lidt stævner også, men selvom hesten ikke har samme gang, løft mm. kan det da se 100 gange bedre ud, end en hest med gangen til dressur :o)

• #4   14. dec 2008 ja jeg vil jo så heller ikk mene at en islænder er den mest oplagte mulighed til dressur. -men de kan faktisk godt smiley

men for at besvare det ene a sprøgsmålene (Krikken xD - F.L. L) så er der de samme regler som med alle andre ponyer hvis det er et normalt dressur/spring stævne. men hvis det er et islænderstævner er der ingen krav, til hverken alder, vægt eller højde.

• #5   15. dec 2008 Alle heste kan gå dressur. Det er såmen ikke noget, man behøver avle for.

Alle hesteracer har godt af at gå dressur, det hjælper dem med at bruge sig korrekt og få muskler i ryggen, så de bedre kan bærer rytteren.

For at få en god tølt og pas, så skal man kunne samle sin hest enormt meget. Desuden skal de være meget på bagparten, for at man får den rummelighed i gangarterne, som man ønsker.

Dressur er ikke kun tilegnet sportsponyer og DV´er. smiley

• #6   15. dec 2008 Krikken: Fordi et underlag er overflødigt, hvis sadlen passe. Mange bruger det dog for at beskytte sadlen inkl mig selv.

Nej, der er ikke vægt og højdegrænser.

• #7   15. dec 2008 ...og jo selvfølgelig skridter islænderfolk da af - at dem du ser ikke gør det, kan jeg så ikke svare for.

Altså vi er ikke meget anderledes end andre ryttere - jeg passer min islænder, som jeg passede mine springponyer.

• #8   15. dec 2008 <i>hmm, jeg kommer bare til at tænke på at, sadlen ikke på nogen måde har godt af at få fugt, fra fx sved?

• #9   15. dec 2008 <i>arg næsten alt, jeg har ikk set nogen gå military endnu ? smiley

• #10   15. dec 2008 Nogle islænder ryttere beskytter sadlen med et underlag, men hvis I lægger mærke til det ser i ALDRIG en islænder med pink udstyr med mickey Mouse. Ejheller en islænder med lysegrønne klokker og orange hut med frynser.

• #11   15. dec 2008 anita team Ahorn W

Du har fuldstændig ret med hensyn til at det tit gaar for stærkt, men de smaa heste har tilt ekstrem meget vilje og til stævner er det meningen at hesten skal vise sa hurtige + rene gangarter som muligt for at vise at den er glad for at arbejde!
    Det du siger med at Islænderne ikke egner sig til dressur smiley det passer simpelthen ikke, Det kan sagtens gaa dressur, problemet er at de ikke lærer det rigtigt fra starten af og til at du svært ved baade traven og galoppen men det kan trænes ind i dem ligesom med alle andre heste. Flere og flere pro. islæander ryttere er begyndt at faa helt alm. dressur undervisning engang imellem fordi de ENDELIG har funder ud af at det faktist styrker hesten!
    Det med at skridte af er vidst et spörgsmaal om morale, men jeg skal da ikke være den sidste til at indrömme at det er utrolig sjældent vi gör det!

Krikken xD - F.L. L

Idéen med underlag er faktisk at beskytte sadlen og ikke hesten, Hesten kan sagtens faa saar selvom den har underlag paa, forudsat at den ikke er striglet ordentligt, + at sadlen ligger bedre fast paa hesten naar der ikke er et tykt underlag under (Mange islændere har problemer med at den ryger frem pga. den lave manke.

• #12   15. dec 2008 Dressur er godt for alle racer, til at få opbygget nogen muskler og få en smidig hest osv. Hu Hej derud af kan der være mange grunde til, kan jo ikke sige hvorfor præcis dem du ser gør det. men der er en grund til alt ting. Jeg har selv problemer med at få min til at gå ordentlig trav, så derfor har jeg fået nogen metoder fra min underviser, jeg så går ud fra.
    Islænderen kan sagtens komme til at gå fint dressur, ligesom alle andre heste. Den har bare 2 ekstra gangarter, der i nogen tilfælde kan gøre det svært for hesten at bruge de andre "rigtigt" f.eks. trav

Hvis jeg bruger underlag er det udelukkende for at beskytte sadlen, og så er det et sadelformet underlag. Jeg kan lide at holde hesten så naturlig som muligt smiley .

• #13   15. dec 2008 Jeg må også slutte mig til at islændere da sagtens kan gå dressur, det med at de hverken kan springe eller gå dressur er en værre skrøne ;0)
    det var bare ikke så tit at de mere profesionelle heste bruges til det, da de jo rider mere seriøst, ligesom man heller ikke så tit springer på en toppro dressur hest =0)
    hvorfor dem du ser ikke skridter af kan jeg ikke svare for, jeg skridter altid godt af, men har da også set ryttere på "normale" heste der ikke skridter ordenligt af så det er vist mere personen end hvad de rider på.
    hvad angår det med underlag, så rider jeg selv bare med en lille slippad, der beskytter mine sadel mod det værste sved samt forhindre sadlen i at glide frem, jeg ser ikke nogen grund til at hesten skal udstyres med skrigfarvede frynser og unødvendigt hurlumhej..
    - der findes ingen krav for hvor stor og tung rytteren må være..

• #14   15. dec 2008 Jeg har en veninde som har en islænder og selv om hun skridter den af er den stadig våd men ikke kold eller noget.. Sq de skridte af til de var tøre sq de skridte i flere timer fordi mange islænder sætter så meget pels og oftest ikke går med dækken.. Det lyder vidst lidt som volapyk, men håber i forstår lidt af det.. smiley

• #15   15. dec 2008 Jeg maa ogsaa lige tilföje at i gamle dage her paa Island, der afholdte man höjdesprings konkurrencer, der er en skam man ikke gör det mere, og jeg ved at de ogsaa har afholdt rigtig mange galoplöb da min chefs bror har startet rigtig meget galop heroppe paa sine islændere! Ved ikke om de stadig laver galoplöb nogen ssteder heroppe!

• #16   15. dec 2008 Jeg ser også tit nogen der er drivvåde og så blir de bare smidt på mark med det samme. ikke noget med at komme ind eller blive skridtet af.............

Jeg har nok fået et dårligt indblik i deres træningsmåder, netop fordi jeg ser islænderfolk spænde deres heste bag en bil og så bare speederen i bund!!!!
    - både uden og med rytter :s

men årh da jeg var ponyrytter synes jeg det var hammer sjovt at tulle rundt på sådan en smiley

• #17   15. dec 2008 - E'jaaz Arabians .

Det ER hammer sjovt smiley

Og det maa da være folk med hul i hovedet der spænder hesten efter deres bil hold da op!!!

Vi smider nu heller aldrig hestene ud paa marken i drivvaad tilstand, de faar lov at staa i stalden til vi er sikre paa de ikke bliver kolde, det andet er jo tankelöst!

• #18   15. dec 2008 Bliver hesten sat på fold lige efter en ridetur, er det knap så nødvendigt med lang afskridtning, da hesten jo selv går rundt og strækker sig. Og det kan den ikke med rytter.

• #20   15. dec 2008 Jeg skridter godt af efter en ride tur, og hvis min hest er driv våd sætter jeg den på boks med et fleece tæppe på (; Og jeg rider også altid med underlag på.

• #21   15. dec 2008 Hej igen

Jeg kom vist til at formulere mig forkert, jeg mener alle dem vi ser (samme sted fra) skridter slet ikke af, de ridder hu hej deruda, og så hopper de af, og i stalden med hyppen, det undre mig.. og hvis det virkelig tager op til flere timer at skridte den tør, hvorfor klipper i den så ikke??

noget lidt sjovere er, de kan komme til undervisning tirsdag eller torsdag, og sige, Jeg skal lige lære at gallopere, skal til stævne på lørdag, så må jeg indrømme jeg er flad af grin..

Jeg har ikke skrevet at islændere ikke kan gå dressur, blot at jeg ikke mener de er avlet til det..altså den dressur vi kender i dag, det kommer jo helt an på hvad man mener med dressur, for mig er Dressur ikke at hyppen kan bøje nakken, men at den kan lave de lidt svære øvelser, der kommer efter LB klasserne, og gå korekt samlet med bagen med. dem vi ser giver altså 200 kroner for en ½ times undervisning, det syndes jeg er mange penge, hvis man ikke vil ride højt dressur, hvilket de jo ikke kommer til??

Dette er ikke en kretik, men en undren, jeg vil meget gerne have svar.

nynne, kan du ikke give en begrundelse??

Anita W

• #22   15. dec 2008 Hvem siger vi kun rider øvelser til LB-klasserne?

Jeg bruger enormt meget versader, traversader, schenkelvigninger, for-og bagpartsvendiner osv osv..

Nu skal du passe på ikke at skære alle over en kam, bare fordi nogle ringe ryttere rider der hvor du rider.

• #23   16. dec 2008 Sandra

Det er jo dem til stævner, hvor mange islændere ser du til stævner, hvor de dyster med andre racer??? jeg ser ikke nogen? kun i begynder, det kan da godt være i ridder de svære øvelser, men hvis i ikke bliver bedømt blandt alle andre racer, så er der jo ikke så meget at bedømme efter.
    Giv mig nu noget jeg kan bruge, en islænder der ridder højt dressur, eller spring eller andet, mod andre racer, giv et eksempel, bare et, bare en dejlig isbørge der har klaret det????

_Er der slet ikke nogle islænderne, der kan dyste på højt plan, mod alle de andre racer??

Det var ikke dette indlægget startede med, men det har udviklet sig.

Jeg holder stadig meget af de små islændere.

Anita W

• #24   16. dec 2008 Vi starter ikke dressur, fordi det er ikke det vi vil - vi starter stævner under DI og ikke DRF. Desuden er mange af os islændermennesker en del over ponyalderen.

Hvorfor skal jeg ta ud og dyste mod ponyerne, når det ikke er det jeg har min hest for. Jeg rider min hest op til at starte 5-gang og pas - hertil hører bare dressur inkl de nævnte øvelser.

Hvorfor vil du så gerne se islændere til DRF stævner?

• #25   16. dec 2008 anita team Ahorn W

Jeg ved at der er en herinde som har Islænder og rider dressurstævner pa den, hun er vist efterhanden kommet op i de förste LA klasser, og de faar da rosetter med hjem, Men jeg kan simpelthen ikke huske hvad hun hedder!
    Og saa en anden ting, de fleste der anskaffer sin en islænder er for at bruge den til Islænder stævner og ikke til dressur stævner, men derfor er vi jo stadig nödt til at træne dressuren derhjemme, uanset om det er i vores interesse eller ej!

Jeg kan ogsaa sagten komme til at grine naar jeg ser professionelle islænderryttere trave rundt paa en hest imens den gaar med hovedet oppe i skyerne, det kan jeg slet ikke tage!! Eller naar de ikke kan faa den i rigtig galop!

Jeg kan desværre kun komme med den daarlige undskyldning at vi har saa lidt lyse timer (her i vinter) at ride i at der bare ikke er tid til at skridte hver enkelt hest en halvtime bagefter, Vi kunne rigtig godt bruge ridehus og skridtmaskine, det er der altsaa bare ikke raad til smiley !

En anden ting er at jeg synes du er helt vildt fjendtlig overfor os, eller er det bare mig??

• #26   16. dec 2008 Nynne: Er det Pernille med Blossi du mener? Hun rider vist i LB klasserne nu, men rykker snart op i LA. Hendes hest har nogle kanon grundgangarter, men desværre svært ved tølten, så hun bruger den til dressurstævner i stedet for islænderstævner.

• #27   16. dec 2008 Nynne, det er bestemt ikke ment fjentligt, så er jeg kommet til at skrive så du misforstår.
    At skridte hesten af, er jo heller ikke kun for at den skal være tør, men også for at få syre ud af musklerne, det svarer lidt til at vi mennesker strækker ud, efter træning....

jeg kan godt se det med at i har jeres egne stævner uden for DRF, og så bliver i vel bedømt der, fint, men lidt synd i ikke dyster med andre racer, som fjorhesten jo går, og arabere og alle andre racer, men selvfølgelig, har de andre racer ikke 5 gangarter, lidt synd faktisk, det er fedt at tølte:-)

De stævner, er det så gangarts stævner, eller ligner de vi andres?? hvor det gælder om at tegne rigtigt, og ride precist?? eller hvordan??

Det er ikke krtik, men er blevet nysgerrig, efter at vide noget mere, kommer jeg til at skrive så det lyder kritisk, undskylder jeg mange gange.

Anita W

• #28   16. dec 2008 Der er så meget forskel på islænderes konkurrenceform og DRFs, at det ikke er til at sammenligne - der er det lettere for fjordhestene, som har samme dicipliner som DRF.

DI laver alle mulige slags stævner. De mest almindelige form er ovalbanediciplinerne, hvor man viser gangarterne på en oval bane. Her er det takt, tempo, form og løft der er afgørende. Derudover er der dressurdicipliner, som dem hos DRF, dog rider man osse tølt i disse programmer. Så er der alrid, der er ishestens military. Her dyster man i gangarter, dressur, hurtighed og terrænspring. Så er der pasdiciplinerne, gæddingakeppni, firmakeppni osv osv..

• #29   16. dec 2008 Jeg har også en langhåret pony, jeg skridter af i 10 minutter, og slet ikke til den er tør? smiley Bare lige en indskydelse smiley

• #30   16. dec 2008 Sandra

Tusind tak for et godt svar:-) men hvad er gæddingakeppni, firmakeppni?? lyder som fremmedord i mine øre, men det er jo derfor jeg spørger jer:-)

Jeres stævner lyder til at være meget sjove og spændene.

Anita W

• #31   16. dec 2008 Firmakeppni er en diciplin, hvor alle starter på banen samtidig - herefter ryger folk ud efterhånden og til sidst har man vinderen. Man viser hesten i de gangarter, man synes viser hesten bedst og så finder dommerne den hest, de helst ville ha med hjem.

Gædingakeppni går ud på at vise alle gangarterne i hurtigt tempo. Her er det udelukkende hesten dommerne kigger på - rytteren kan sidde som en sæk kartofler, hvis han har lyst til det. Det gælder om at vise en hest med en hel masse vilje til at løbe stærk og en masse power!

• #32   17. dec 2008 Sandra

He he, kom altså til at grine ret højt:-) en sæk kartofler, godt det ikke kom fra mig, så var jeg blevet høvlet ned :-)) men mange af dem vi kigger på sidder som en sæk karto...., og virker ikke intreseret i at lære at side pænt, måske er det fordi det ikke betyder så meget i jeres sport, hmm så blev jeg da lidt klogere, på isheste verdenen.

Har du Sandra eller andre noget at tilføje, er i meget velkommen, ellers vil jeg slutte her, og sige tusind tak for jeres indlæg, især til Sandra, der gav rigtig gode svar, og til Nynne, der også har bidraget flot..

God jul til alle.

Anita W

• #33   17. dec 2008 jeg vil nu ikke sige at det ikke betyder noget at sidde rigtigt, der er bare ikke mange der tænker over det da der som sagt ikke så til bliver bedømt efter det, og det synes jeg er super synd da det har enorm indflydelse på hesten hvordan man sidder!
    Anita du er forresten meget velkommen til at kigge forbi mine fotoalbums med ismulerne, der er baade ridebilleder og billeder fra de store flokke hestene gaar i hele året rundt!

• #34   18. dec 2008 Nu var det jo kun i forbindelse med Gæddingakeppni, at rytteren slet ikke bliver bedømt og man derfor KAN sidde som en sæk kartofler, hvis man føler for det.

Ellers synes jeg de fleste islænderryttere sidder pænt, men det er helt ikke sikkert ikke noget der bliver gået så meget op i som i andet ridesport.

• #35   18. dec 2008 Sandra

Ja, det var ogsaa der jeg ville hen, fik vist bare ikke forklaret det ordentligt! smiley

• #36   18. dec 2008 Nynne

Jeg har kigget på dine billeder, super flotte, men så kommer der et spørgsmål mere(undskyld) smiley er det med vilje at de bærer hovedet så højt?? altså mulen langt fremme/oppe?? trækker det ikke ned når de går med meget åben mund, det bliver vi andre jo straffet for, Kan huske jeg så noget om det i en artikel, hvor man mente det var mishandling, det vil jeg nu ikke gøre mig til dommer for, men betyder det noget rent stævne mæssigt??
    Vores skal gå en anelse bag det lodrette plan, går de over eller under, trækker det ned i karekterne, da man anser det for at skade hesten.

Jeg er super glad for jeres svar smiley

Anita W

• #37   18. dec 2008 tror du skal spørge sandre om det trækker ned, hun er vidst lidt mere stævne menneske end jeg, har ikke redet islænderstævner og har ikke være i islænderverdenen i mere end to år. Men jeg kan da sige sa meget at når hesten tølter går den med hovedet/nakken højt, men der er stdig forskel på om den kigger stjerne eller om den accepterer biddet, dog er det for de fleste meget svært at tølte ordentligt hvis de går meget bybt fortil, de skal have max. skulderfrihed, det lyder vist lidt rodet, håber det er til at forstå.
    De af hestene du har set på billederne som traver og ikke går til biddet, de er ungheste og kun redet løs et par gange, de har lært at acceptere biddet nu smiley

• #38   18. dec 2008 Nej, det trækker ikke som sådan ned, hvis hestens næse ikke er i lod. Men de må heller ikke kigge stjerner og skyde underhalsen frem. De skal acceptere biddet.

Man bedømmer dog osse hestens form til stævner, men form er jo mere og andet end bare at hesten går med næsen i lod.
    Men man får kommentare hvis hesten går under lod, slår med hovedet eller er meget lang i formen.

• #39   18. dec 2008 ok

Tak for jeres svar, der kommer måske flere spørgsmål, jeg er lidt nysgerig af natur:-)

Anita W

• #40   18. dec 2008 Det er helt okay. smiley

Kommentér på:
islænder folk??

Annonce