{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.157 visninger | Oprettet:

Hestene slikker på jorden. Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg har bemærket at hestene, både mine egne to og de andre i stalden, slikker på jorden. De gør det KUN når de er på en bestemt mark og på et bestemt sted.
Jeg kan regne ud, at de nok mangler noget i deres foder. Men, hestene ikke får det samme foder. Mine to får Salvana Hestemineral + lucerne samt hø og græs på folden. De har desuden adgang til en sliksten med salt. De andre to heste i stalden får Møllerens Hestespark, hø og græs.
Hvad kan de mangle?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestene slikker på jorden. Hvorfor?
  • #1   10. dec 2008 Lige en fejl, de andre to heste får Møllerens Vrinsk og ikke Hestespark

• #2   10. dec 2008 i skal passe på med at lade dem slikke på jorden...de kan godt få kolik hvis de får tilstrækkelig meget jord/grus ned i maven!

• #3   10. dec 2008 Ja, det er jeg meget opmærksom på. Men, hestene går ikke på den fold til dagligt. De slikker ikke på jorden, når de går på deres almindelige fold, og den er desuden fuld af græs.. Det er kun på denne ene fold, som vi bruger til at "parkere hestene på", mens vi fx. ordner bokse, da folden ligger lige ved indgangen til stalden, og deres almindelige fold ligger lidt væk.

• #5   10. dec 2008 Hej du skriver de for hø og græs på fold, hvor bliver det smidt henne ?

• #6   10. dec 2008 det kan være mangel på vitaminer.

• #7   10. dec 2008 det kan være mangel på vitaminer og derfor vil de have fat i rødderne, nogle syntes bare det smager godt

• #8   10. dec 2008 De får ikke hø på folden, men der er meget græs på deres fold. Intet jord på den fold, som de normalt går på.
    De roder ikke efter rødder. Jeg har studeret det nøje, og de slikker blot på jorden på EN bestemt fold, hvor der er en bare plet, hvor der ikke er noget græs.. (ikke den de går på normalt).

• #9   10. dec 2008 det kan være de mangler jern.

det er bare en fornemmelse jeg har.

• #10   10. dec 2008 Pernille: Okay.. Har lige luret på det foder mine heste får, og det indeholder følgende:

Tilsætningsstoffer pr/kg.:
    A vitamin : 400000 I.U.
    B1 vitamin : 240 mg
    B12 vitamin : 500 mcg
    B2 vitamin : 200 mg
    B6 vitamin : 100 mg
    Biotin : 5500 mcg
    Cholinklorid : 1600 mg
    Cobolt : 12 mg
    D3 vitamin : 40000 I.U.
    E vitamin : 4700 mg
    Folinsyre : 50 mg
    Jern : 2500 mg
    Jod : 15 mg
    K3 vitamin : 75 mg
    Kobber : 600 mg
    Mangan : 1600 mg
    Niacin : 300 mg
    Pantotensyre : 200 mg
    Selen : 25 mg
    Zink : 3000 mg

Indholdsstoffer :
    Calcium : 12 %
    Fosfor : 2 %
    Kalium : 2 %
    Magnesium : 1 %
    Natrium : 3.6 %

Udmiddelbart kan jeg ikke se C-vitaminer nogle steder. Kan det have noget at sige?

• #11   10. dec 2008 måske.har ikke så meget forstand på udover at min venindes hest gjorde det sidste år. hun fandt ud af det var mangel på vitaminer, men pelsen var jo også blevet noget ma og sån.

jeg er bestem ikke synsk, men jern har bare poppet op i mit hovedet fra jeg læste dit emne 1 gang.

men som du selv siger er der ingen c-vitaminer.

• #12   10. dec 2008 pas på. min hest blev aflivet igår pga den har spist jord. ingen ved hvorfor.
    dyrlægen har givet mig en foderplan som jeg har fulgt til pnukt og prikke.
    hun fik tarmslyng. =/

• #13   10. dec 2008 mangel på forskellige vitaminer og specielt jern .. tit også kedsomhed..

• #15   11. dec 2008 Mangel på vitaminer er ofte problemet, så få tjekket foderplanen igennem af en foder konsulent. Desuden skal den hele tiden have noget at spise på folden. Det kan også være mangel på salt så prøv at give den en slikkesten eller ekstra salt i foderet.

• #16   11. dec 2008 Som jeg har skrevet et par gange, så går de ikke på den fold normalt. Den fold de går på er fuld af græs, så der er rigeligt at spise til dem. De gør det som sagt ikke på deres normale fold, men kun på denne ene lille fold.
    Hestene kommer ikke ind på den fold hver dag, og de gange hvor de har slikket på jorden, har jeg straks fjernet dem. Netop pga. sand i tarmene ikke er godt.
    Som jeg ligeledes skrev, så har de adgang til en sliksten med salt.
    Jeg tror, jeg vil spørge oppe i mit lokale foderlager, hvad hestene mangler, og så evt. købe noget hybenpulver, som er rig på c-vitamin.

Tak for jeres svar

• pernille s
    pernille s Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Svar: 1
    #17   15. okt 2010 Hej.
    Jeg har et foderprogram. sund hest. den siger at en hest på 500 kg skal have min 64mg og max 200 mg selen.

Kommentér på:
Hestene slikker på jorden. Hvorfor?

Annonce