{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
726 visninger | Oprettet:

ytårsaften / løsdrift. {{forumTopicSubject}}

jaa, mine ponyer går i løsdrift, men er noget i tvivl om hvad jeg skal gøre med dem nytårsaften..

Jeg har tænktpå at lade dem gå ude med masser af hø til omkring 23 tiden ca. også tage dem ind i stalden med masser af hø. de plejer ikke at sige noget til det, (dehar været inde de andre år)

Hvad synes I om den idé?

Hvad gør i andre der har heste i løsdrift?

-Louise Carstensen

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ytårsaften / løsdrift.
  • #1   7. dec 2008 Lad dem endelig gå ude. Heste er faktisk mest trygge ved at kunne være hvor de selv kan vælge. Vi havde en hoppe, vi altid var nødt til at lukke på fold i tordenvejr og nytårsaften, da hun ellers gik i panik.

Du tjekker bare til dem ind imellem, men jeg tør vædde på at de alle vil stå ude på folden hele natten, selvom det glimter og brager.

• #2   7. dec 2008 maria okay, det er mest fordi vores fold ligger bag vores hus og bag vores nye naboes hus.. kun adskillet af en lille grusvej. (ca 1 bil bred) og kender dem jo ikk så godt, men det er nogle unge folk så ved jo ikke helt hvad de har af krudt. for vihar ikke det vilde, da vi har mange dyr..

• #3   7. dec 2008 Hestene vil foretrække selv at vælge. Så går de bare i den anden ende af folden. Det vil de hellere frem for at stå inde hvor de ikke kan komme væk, og bare høre det hele. I løsdrift, kan de se hvad der sker og at det faktisk ikke er farligt. Har aldrig hørt om heste, der er løbet ud af en fold pga fyrværkeri på himlen, men har ofte set paniske heste i stalden.

• #4   7. dec 2008 okay, så tror jeg bare jeg lader dem gå, og bliver det så slemt kan jeg tage dem ind, for der står de lige så stille. . når de er inde siger de ikke noget til det :o)

• #5   7. dec 2008 Ja vi har 2 løsdriftsstalde, hvor vi plejer at spærre af denne ene aften om året. Det plejer at gå fint selv om de kan være lidt urolige. Vi havde en gang prøvet det andet (mener faktisk det var et uheld) og det var meget synd for en af hestene, da den var panisk på marken og vi blev nødt til bare at håbe på at den ikke gjorde skade på sig selv. Det gjorde den så heller ikke. Men jeg ville foretrække at holde dem inde, hvis der er chance for meget krudt i nærheden. Desuden ville jeg prøve at holde dem inde nogle dage op til, så de var begyndt at vænne sig til det...

• #6   7. dec 2008 meleme. hv orfor holde dem inde nogle dage op til?

De skal heslt være så meget ude som de kan, da Chagall har dårlig bagben som låser hvis han står inde for meget af gangen

• #7   7. dec 2008 Heste er flugtdyr. Det er da kun synd at spærre dem inde, hvor de ikke har mulighed for noget. For de lov at gå ude og vænne sig til lydene, er de heller ikke så farlige.

• #8   7. dec 2008 okay, mine er ligeglade når de er ind, så tror du også de er det ude,.?

• #9   7. dec 2008 Ja, det er jeg helt overbevist om. Og ved at lade dem gå som de plejer, signalerer du jo også at alt er normalt.

• #10   7. dec 2008 Ville lade dem gå ude ^^
    I en boks har hesten ikke mulighed for at flygte hvis den føler sig skræmt, den kan derfor panikke, blive oversvedt, få ben i klemme i træmmer osv.

Så hellere at den kan løbe rundt på folden ind til den falder til ro og vænner sig til lyden.

• #11   7. dec 2008 Louise. Kan godt se dit problem og du har fuldstændig ret. Men jeg synes at det er en fordel at de lige vænner sig til at de er spærret inde, da de ikke er vant til det. Men det kommer jo helt an på hvordan din løsdrift er bygget. Selvom vi spærrede af for vores kunne de stadig se og høre fyrværkeriet. Derfor synes jeg det er en fordel at de allerede har prøvet et par nætter med afspærring, hvor de har været rolige. Desuden er det jo ofte at folk også skyder af et par dage op til og et par dage efterfølgende. Men det kommer jo an på hvor kolde dine heste er i disse situationer og hvilke muligheder du har i deres løsdrift... Men det er bare mit syn på sagen og der er mange med forskellige meninger i sådan en sag. Jeg ved bare den ene af de 2 heste, der et år var ude var meget panisk og jordede rundt på deres kæmpefold. Der skete hende ikke noget. Men vi kunne ikke hjælpe hende, da hun ville have løbet os ned så bange var hun. Så det var simpelthen for farligt at prøve at fange hende lige ved midnat...

• #12   7. dec 2008 Endtil midnat havde det gået tilfredsstillende men da det bare bragede løs med farver og brag gik det galt og jeg havde det så dårligt med at efterlade hende i denne tilstand af panik, men jeg var magtesløs. Så vil helst have dem inde. Vil så også sige der jo også er forskel på om det er helt ude på bøhlandet eller op til en større by..

• #13   7. dec 2008 Vi lader vores gå ude, så de selv kan vælge...

• #14   7. dec 2008 Hmm... Det er svært, for raketter på afveje og lign. sker jo, og det ville være træls hvis det ender på folden med hestene.

• #15   8. dec 2008 tag en snak med naboen. og aftal de ikke skyder af i retning af jeres folde. hvis de virker til de ikke har styr på det. ville jeg nok fortrække at få hestene ind, hvis det ellers er muligt. fulde mennesker krudt og dyr er bare en dårlig coktail. Mem igen kommer også and på hvor bange hestene bliver og om din fold er så stor, at de kan gemme sig langt væk, hvis de vil.

• #16   8. dec 2008 vores bliver ude.. har den erfaring at de er roligst når de kan se hvad der sker..

• #17   8. dec 2008 Vores heste bliver inde, da der er nogle nervøse i blandt flokken. Helst ville jeg have min hest inde til nytår, så der ikke sker hende noget. Stalden ligger ved siden af et hjem, hvor der tit er kanonslag osv. så ville ikke være vild med at min hest skulle gå ude. Jeg har haft en god erfaring med at lade dem gå inde, men selvfølgelig, hvis din hests bagben låser, er det jo ikke så godt. Men snak med jeres nabo om, at I har heste gående, så de automatisk tager hensyn til det. smiley

• #18   8. dec 2008 mine går også i løsdrift
    hende har sted lade lys i hus stå tænde
    og så lidt mere hø

Kommentér på:
ytårsaften / løsdrift.

Annonce