{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Føl på fold ? {{forumTopicSubject}}

Jeg fik i går formiddags et føl (købt, er fra Maj månede) og har selv en pony på 138 cm. De er begge hopper og føllet er omkring 100 cm.
De har en stor fold, og er bange for at min egen pony vil sparke føllet hvis bare de bliver sluppet løs. Så vi spærrede lidt af folden af hvor føllet så kunne gå, og min pony ved siden af. Så trak jeg min pony ind til føllet, og det gik egentligt fint. Hun markerede pænt hvid der var okay, og ikke okay, uden at sparke ud efter føllet. Føllet har nu vidst fået den idé at ponyen er hendes mor, og ville prøve at die hos hende. Min pony har selv haft føl, og igen markerede hun bare ved lige at nappe ud efter føllet. Jeg ville så lukke min pony ud på den dtore fold igen, men inden længe brød føllet igennem hegnet, og over til min pony. Efter kort tid løb min pony så efter føllet, egentligt præcis som hun burde, og de faldt til ro.
Mit spørgsmål er nu; Tror i godt jeg kan lade føllet stå hos hende, uden at være bange for at hun sparker det ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Føl på fold ?
  • #1   7. dec 2008 Undskyld dumme stavefejl.

    Skal siges vi trak dem ind i boksene efter de var faldet nogenlunde til ro, og der står de så nu.


  • #2   7. dec 2008 Ja det tror jeg da, men ellers så sæt et langt tov i din pony, så når hun jagter føllet jokker hun på tovet også kommer der et ryk i grimen, det gjorde vi ved Thor og efter nogle dage jagtede han ikke føllet mere smiley

  • #3   7. dec 2008 Ja, men hun var egentligt stoppet med at jagte det. Der er mere hvis føllet begynder at løbe rundt om hende, og vil die osv.
    Tror jeg bruger en time i eftermiddag på at se hvordan det går, da jeg har det bedst med at kunne holde øje med det. Er bare ikke helt sikker på at hun ikke har tænkt sig at sparke ud efter det, og hvor slemme skader vil vil komme, for føllet er jo ikke så stor, og ville være virkelig ærgeligt hvis det skulle aflives pga. et spark smiley


  • #4   7. dec 2008 Ja det kan du sagtens =0)
    De føl skal nok indrette sig efter din pony, da den er ældst.


  • #5   7. dec 2008 Det kan du sagtens. Det lyder til at din pony godt ved at det er et føl og hun ikke må være voldsom ved det. Hun vil selvfølgelig sætte det på plads, og det er også nødvendigt, eks når hun vil die, hvilket hun hurtig holder op med når hun får nej. Men også med hensyn til senere og håndtering, at den lærer hvor grænserne går.

    hvis du går ind på min profil og ser mine heste, så går de alle samme sammen, undtaget hingstene og Charlie (hingstene har gået sammen med dem) og de to føl er først kommet ind i flokken efter fravænning, der var lidt mellem de to sorte i starten, Hvor Jits var efter føllet, men hun var aldrig hård ved hende, jagtede hende kun.


  • #6   7. dec 2008 Tror også føllet vil indrette sig, vores føl er faldet til med det samme. De underkaster sig og de store ved godt at de ikke udgør nogen trussel, de kan fornemme med det samme at det bare er små børn.
    Og det kan tit, efter mine erfaringer, blive sværere med tiden at sætte dem sammen, hvis man pakker dem ind i vat og holder dem for sig selv.


  • #8   7. dec 2008 Tak for hjælpen ;D Nu fik jeg dem lukket sammen, og her 2. gang var det ikke noget. Min pony spiste, og føllet løb rundt for at få brugt energi ;D Hun sparkede ud en gang, og vender ellers bare røven til, og så flytter føllet sig, hvilket jo er godt ;D

  • #9   7. dec 2008 Hvis føllet bliver sparket, er det heller ikke forfærdeligt. Den bliver nød til at lære at indordne sig, og de kan godt få lidt knubs under den proces..

  • #10   7. dec 2008 Altså føl og plage kan være nogle bøller overfor de andre heste.. og det kan godt gå vildt for sig.. Et føl/plag vil hurtig indordne sig i flokken, da den er yngst.. smiley De andre heste skal nu nok sætte den på plads.. smiley Det er sjælent man høre voksne heste være hårde mod et føl..

  • #11   7. dec 2008 Lad dem bare gå sammen. De skal nok finde ud af det selv. Føl og plage er meget legesyge og hvis din pony ikke kan lide det vil den selvfølgelig sige fra, men ligefrem at skade føllet tror jeg næppe den vil gøre. Det er mere synd at lade fællet gå alene

Kommentér på:
Føl på fold ?

Annonce