Religioner indenfor ridesporten {{forumTopicSubject}}
"støvsugerridning", "bidløs", "klikkertræning", "horsemanship"... Bl.a. disse ord ramler man ofte i når man besøger HG's forums. Når man som jeg har haft hest hjemme og ikke rigtig været på rideskole andet end et par gange i ugen i en ridehal, og først for nogle måneder siden opdagede sitet Hestegalleri.dk, kommer det lidt som et chok hvor mange forskellige retninger der egentlig er indenfor ridesporten. Og hvor meget mode egentlig betyder - lad mig komme med et par eksempler: bl.a. det ovennævnte ord som bidløs ridning, og ikke mindst fuldstændig udstyrsløs ridning er meget populært for tiden. Klikkertræning bliver rost til skyerne hvor man kan få heste til at gøre de mærkeligste ting blot ved simpel træning med en klikker. Moden har altså meget at sige, men er det pga. nye guruer inden for sporten? Ny videnskab? Eller noget helt tredje? For få år siden var Monty Roberts genial, nu bliver han sablet ned pga. hans "join-up" fordi hesten derved bliver stillet for et stort dilemma - om den vil være ved ham eller alene.
Jeg vil intet ondt med dette indlæg, dog blot påpege at selvom nogle rider uden bid, andremed, nogle rider "almindelig" dressur med pisk og sporer, andre helt uden udstyr og nogle bruger vinterdækken allerede i september mens andre bruger slet ikke dækken deler vi altså allesammen den samme glæde: nemlig hesteglæden.
Jeg synes desværre tit debatterne herinde går for meget op i de her "religioner", hvor folk bliver frosset fuldstændig ude af en debat fordi andre ikke mener det samme. Der kommer nogle spydige kommentarer indimellem blot fordi man har et andet syn på en måde at håndtere heste på.
Folk undskylder for sig selv, hvis de skriver i en debat at man kunne prøve glidetøjle, sporer eller pisk. "Jeg bliver sikkert høvlet ned nu, men måske du skulle prøve en glidetøjle". Man kan nærmest se vedkommende løbe væk fra computeren efter man har trykket "Opret indlæg" fordi der med garanti vil komme nogle ikke så pæne kommentarer tilbage.
Som sagt; denne er egentlig ikke en debat. Blot en lille påmindelse om at vi alle sammen skal være her, og nyde heste- og rideglæden
okt 2005
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 5 Emner: 27 Svar: 1.355
TAK... det var lige præcis det indlæg der skulle på bordet :0)
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
folk kan være lidt hårde ved hinanden når de sidder bag deres skærm:D
haha:D
godt sagt
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
De bidløse bliver evig og altid hakket ned for at være hellige også selvom der bare bliver lagt en træningsvideo ind.
Ser tit indlæg i grupper hvor der står at man er træt at at de bidløse prædiker over bidet er noget dumt.
Men så kommer jeg til at tænke - dem er der faktisk ikke så mange af nu?
Det jeg ser mest af nu er bidryttere der brokker sig over bidløse.
Hvorfor må de det men bidløse må ikke sige deres mening? hmm.. morale er godt, dobbelt morale er dobbelt så godt.
Så er der det med mode.. Tror jeg nærmere vil kalde det inspiration.
Mode er tøj, mode er noget man gør fordi det er flot og man bliver populær af det. Og det kan man ikke sige de bidløse er blevet just tit.
Forstår ikke hvorfor man ikke må diskutere, hvis man så siger sin mening bliver man straks kaldt hellig, jaloux, misundelig osv.
Hvis de sorte ikke havde stået frem og sagt deres mening, og gået imod hele USA næsten så var en sort aldrig blevet præsident.
Man prædiker en ting man vil, fordi man gerne vil opnå et mål. Opnå en forståelse og få folk til at lytte på meninger der er , undersøgelser osv i stedet for at være kritiske eller smide mudder tilbage i hovedet og diverse grimme ord.
Og nej, det er ikke kritisk ment, men bare en underen.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 3 Emner: 47 Svar: 247
Bøjer mig dybt i støvet - kunne ikke være mere enig i hvad du skriver!
Folk ER nemlig bange for at sige hvad de egentlig mener - om de mener det ene eller det andet, for ligemeget hvad vil de blive sablet ned af modparten.
Jeg vil dog sige, at jeg synes lige netop det med bidløs bl.a. VAR en mode... Men jeg giver dig ret i, at trenten er vendt lidt igen
jul 2005
Følger: 68 Følgere: 110 Heste: 12 Emner: 24 Svar: 2.557
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Det er udelukkende de hellige og ufejlbarliges egen skyld at der er den opfattelse, for hvordan kan man forvente andet når man kalder folk for dyreplagere m.m. blot fordi folk bruger bid!
jan 2008
Følger: 48 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.169
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
hehe hva er det så en glidetøjle er ??
evt andre der ved det
Religioner indenfor ridesporten