23. feb 2006 Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Når det næsten går galt...... {{forumTopicSubject}}
Jeg vil endnu en gang minde folk på hvor vigtigt det er at ride med ridehjelm - samt evt sikkerheds vest... uanset hvor meget du stoler på din hest, kan det gå galt....
I går, tirsdag, havde jeg sprunget på Coco, han var en stjerne, jeg glad og coco selvtillid i top.
Vi skridtede glade af, uden stigebøjler og med tæppe på.
Min hund var lige så glad, løb rundt og legede, vejeret var skønt og det hele skønt.
Vi rider ud af ridebanen, pludselig kommer min hund med 100km i timen, hænger fast i snoren ved rideane indgangen, skræmmer coco ved at snoren rammer ham og coco hopper i luften og til siden, mens jeg glider af og lander på ryggen på den sten hårde jord.
Det var ikke noget vildt stundt, det foregik fra skridt af... der var ikke kald på eog jeg ramte ikke noget.
MEN jeg ramte direkte med ryggen ned i sen sten hårde jord og fik slået luften ud af lungerne og kunne længe ikke trække vejret.
Lige i sek. var jeg klar til at rejse mig op og grine. For det var fandeme uheldigt, havde jeg haft stige bøjler på og ikke sad på et glat tæppe, så var jeg jo aldrig gledet af pga så lille et hop.
men jeg kunne ikke rejse mig og jeg kunne ikke tale eller få vejret.
Min ryg gjorde ondt og mit hovede bunkede.
Jeg har en ekstrem høj smerte terskel, så da jeg efter lidt tid kunne trække vejret, satte jeg mig op igen og skridtede videre.
Jeg fik det hurtigt dårligere og dårligere og min veninde kørte mig på skade stuen.
Jeg måtte selv gå ind, da vi ingen p plads kunne finde. Jeg var svimmel, så meget sløret og var snøvlet. Jeg kom direkte ind på en stue, fik hevet alt mig tøj af og blev bedt om at blive liggende på ryggen.
Min ene albue begyndte pludselig at gøre ondt og var meget hævet og jeg kunne så stille og roligt begynde at mærke min krop.
Jeg kunne ikke tåle lys og måtte holde mig for øjnene og havde sindsygt ondt i ryggen.
jeg blev tjekker i hoved og røv - bogstaveligt talt.
Sendt til røntgen, lægen var bange for jeg havde brække ryggen og min albue.
Jeg var selv overbevist om at der intet var sket.
Jeg havde jo faldet af tusinder gange og havde prøvet det der var meget værre.......
Efter temmelig mange timer i uvidsthed viste det sig at jeg heldivis ikke havde brækker min ryg. Dog havde jeg virkelig fået slået min ryg, men den var ikke brækket.
Jeg gik hjem med en god gang hjerne rystelse, lidt trykket ribben, en albue på størrelse med min knæ og en meget blå krop.
Jeg måtte tage mig selv i at tænke, FUCK jeg var heldig.
Jeg rider ALTID med ridehjelm - og havde jeg ikke haft den på, JA så var jeg nok ikke kommet hjem.
Og nu sidder jeg og tuder fordi det først lige er gået op for mig hvor dum jeg har været.
Jeg er IKKE udødelig.
Og selv små dumme uheld kan ende ud i en kronisk skade.
Jeg sidder og tænker på alle dem der hver dag rider rundt uden hjelm og enda folk der rider bidløst - udstyrs løst, UDEN HJELM.
Jeg tænker hvorfor???? Jeg ser ikke noget sejt i at sætte ens eget liv på spil.
HVERKEN DU ELLER JEG ER UDØDELIG ELLER HELLIG....
Og jeg bliver skræmt over at vi først KAN og VIL lære lektien når uheldet er ude.....
Jeg vil inderst inde ønske at JEG kan vække en eller to op, ÅBEN jeres øjne....
LÆR AT MIN FEJL... FØR DET BLIVER JERES TUR....
sep 2006
Følger: 46 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 10 Svar: 175
Matilde
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 34 Svar: 569
Men rider ALTID med ridehjælm, og har altid gjord det. har engang givet den til min bror som sad foran, dog ikke med god vilje, men hans hjelm var blevet stjålet, og han var ikke mere en 3-4år :X Ingen lovlig undskyldning, men drengen tudbrølede da jeg meddelte at vi ikke ku ride.!
Men min ridehjelm vil blive på hoved hvergang jeg hopper op. heller se flot ud med den, end at gå bort fordi man vil være grim (ved mange ville sige det omvent, men syntes folk uden hjelme er grimme, og kan ikke se ideen i ikke at passe på sig selv)
Mange under 18 rider uden hjelm, hvorfor ? Fordi man skal se smart og lækker ud? Hva med når man falder af og skader sig selv alvorligt, så man pludselig ikke så smart mere.! Og giver forældrene deres tilladelse til at i må ride uden hjelm ? det jo deres ansvar til man er 18..!
feb 2006
Følger: 323 Følgere: 368 Heste: 5 Emner: 414 Svar: 2.879
Læs hvad jeg skriver
feb 2006
ØHH de indlæg er jeg vist gået glip af...
seriøst har du ikke andet at tage dig til.....
HVIS jeg for pokker kan få nogle til at lære af dette uheld, så kan du vel være lige glad...
jan 2008
Hvis du ikk gider læse det to gange, så står det dig frit for at gå ud af forumet, og åbne et andet.!
feb 2006
Alle sidder jo ikke og bladre i gamle indlæg, netop derfor valgte jeg at poste det igen, så flere læser det og så flere danner et billede af hvad de skal kan risikere, hvis de tror de er udødeligt.
Der er Så mange der ikke tænker sig om... OG disse vil jeg med glæde prøve at omvende....
jan 2008
Der forskel på hvordan du genposter. du må ikk poste lige med det samme, fx må du heller ikk lave et forum, hvis noget tilsvarende har været oppe inde for de sidste 10 indlæg.
jeg ville mene genposter man inde for få timer, jamen, så det ikke i orden nej.
Men her der er tale om dag. og jeg fx havde ikke læst det før.!
Så det har intet med hvem man er.!
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Jeg synes det virker helt forkert at ride uden ridehjelm.
Jeg har prøvet det én gang, men synes det var for mærkeligt.
jan 2008
Følger: 50 Følgere: 50 Svar: 829
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.689
Sikke en "heldig" historie, det kunne ha gået rigtig galt godt der ikke skete mere end der gjorde
okt 2007
Følger: 121 Følgere: 120 Heste: 3 Emner: 329 Svar: 2.319
men det er vel folks egen sag, grunden til jeg ride uden sikkerhedsvest en gang imellem er fordi jeg synes det er ubehaligt ( staves?) og når jeg bliver 18 år smider jeg nok også min ridehjelm når jeg bare ska ride dressur på min egen pony, og det har alså ikk nået af gøre med at jeg føler mig lækker og cool
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
Synes bestemt ikk det sejt. Det er bare mit valg.
Dog springer jeg med den, underligt nok, for du kan komme lige så galt afsted i dressur, hvis man er uheldig.
jan 2007
Følger: 88 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Nu har jeg så en kronisk skade af den milde slags, i og med jeg har 2 metalskinner i min arm der holder knoglerne på plads. To skinner der irritere mig på det groveste og stadig gør ondt efter snart 2 år.
Ang det med hjelm, så er det op til folk selv. Bare ærgeligt nogen skal ud i sådanne uheld før det går op for dem deres hest ikke er roligheden selv.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
Palmira som er den roligste pony, jeg NOGENSINDE har redet, har lige fået mig til at indse, at selv den roligste pony kan finde på unoder/ bliver forskrækket. Jeg aner stadig ikke, hvad der skete i går, men da vi galopperede stille og roligt, fik hun et flip, galopperede derud ad, og jeg havde INGEN chance for at stoppe hende. Sadlen gled helt frem, og jeg faldt af til sidst.
Jeg rider altid med ridehjelm, men næste gang jeg skal ride, så skal sikkerhedsvesten OGSÅ på. Jeg slog faktisk ryggen og i dag gør det rigtig ondt faktisk. Det var en stille og rolig tyr på en stille og rolig pony, men
feb 2007
Ja, jeg er stadig rystet over det, der skete. Jeg har aldrig været ude for noget lignende med Palmira. Det er så lang tid siden, jeg har skulle tænke i sådan en vild situation, for hun er ALDRIG sådan. Jeg plejer at kunne gøre med hende, hvad jeg vil. Jeg kan altid stoppe hende uanset, hvor meget fart vi har på, men i går? Hun farede afsted, og jeg sad bare der helt hjælpeløst, mens jeg tænkte at det ville ende galt.
mar 2005
feb 2007
mar 2005
Nogle spiller selvfølgelig også smarte
"hey jeg er sej jeg har ikke ridehjelm på"
Hvor andre, som mig ikke kan holde ud at ride med det.
Derfor synes jeg også det er super fint, at man ikke selv kan vælge på de fleste rideklubber og gårde om man vil ride med eller uden før man er fyldt 18.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Er både faldet meget voldsomt ned i et spring på bane, hvor jeg slet ikke kunne rejse mig, og er også en gang faldet ned i en træstamme i skoven hvor vesten og hjelmen fik mig redet, og så lander jeg altid på ryggen og hovedet når jeg falder af, så var nok død nu hvis jeg ikke red med hjelm.
maj 2011
Følger: 74 Følgere: 77 Heste: 1 Emner: 29 Svar: 891
så mener du os der rider bidløst har større chancer for at falde af?? jeg rider bidløst men altid med hjelm..
Når det næsten går galt......