Hjælp. Han er hævet- !! {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har et rimelig stort problem. -håber I kan hjælpe.
Når min hest Bastian er på fold om dagen, går han og nipper til græsset. Så han producere en masse spyt og får ikke synket. Det resulterer i at han bliver hævet op omkring kæberne. Det er lidt svært at forklare, men man kan nærmest sige at det er mellem hans hoved og hals.
Jeg kan ikke bøje ham igennem eller ride ham ned når han er hævet, da det gør ondt på ham og han vil heller ikke! Det er rimelig træls at have en dressur hest uden at kunne ride 'ordentlig' på ham..
Jeg har overvejet at sætte ham på ridebanen om dagen, men synes det er synd, da han skal have lov til at gå med de andre og kunne spise græs. Har også overvejet mundkurv, men det gider jeg heller ikke!
Håber virkelig I kan hjælpe, med nogen man evt. kan give ham eller gøre?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
sep 2007
Følger: 26 Følgere: 23 Emner: 7 Svar: 25
Men tror han har haft det før. Er jeg faktisk rimelig sikker på..
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
En dyrlæge kan konstatere hvad der er galt og hjælpe problemet væk.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
hvis du bare sætter ham et sted uden græs, så sætter du bare plaster over problemerne i stedet for at løse dem....
fat i dyrlægen i morgen allerhelst...
apr 2004
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 5 Svar: 18
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Det kan være giftige planter på folden, det kan også være nu her i vinterperioden hvor der ikke er så meget græs så, hesten går og roder ekstreamt i jorden, også spiser de både jord og andre rødder.. Giftige planter - ja, det kan både være træer hvis der er sådanne omkring jeres marker, eller nogle blomster / grønne planter i græsset, når der ikke er så meget græs, æder de jo bare de grønne planter der er.. Dette kan forårsage en forgiftning.. Det var hvad vi fik afvide af vores dyrlæge.. og ja, det kan være svært at få hesten bøjet ordentlig af, osv.. men det er nok sandsynligvis fordi det sidder i ganachen, mellen hoved og hals som du siger... Det plejer at komme når hesten går på fold, men når den har stået inde natten over plejer det at være væk, ud fra det, kan man se at det kun kommer når hesten er på fold, og det muligvis fordi den æder noget den ikke kan tåle... tror ikke det er livsnødvendigt, at få dyrægen ud.. prøv at ring til dyrlægen og spørg om råd, men hvis det er det med planterne, ville det jo være en god ide at få dem fjernet.
det blev lidt langt, men håber du kan bruge lidt ?
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Det er meget "normalt", at hestene bliver det om vinteren, når der ikke er ret meget græs på foldende. Problemet kan løses ved at give hesten stråfoder på marken....
nov 2006
Følger: 58 Følgere: 54 Heste: 5 Emner: 170 Svar: 725
Hjælp. Han er hævet- !!