{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
966 visninger | Oprettet:

Prøv selv at gå til biddet {{forumTopicSubject}}

Jeg er modstander af at ride hesten til biddet i længere tid end meget kort. Det er fint at hesten kan det og det er godt for den i tilfælde da den kan komme ned i holdning og slappe af i ryggen og bære rigtig, MEN så er det også sagt. Alt for mange som rider dressur overdriver voldsomt og mange prof dressur heste går langt under biddet.

Prøv at gøre følgende
synke mens du bider tænderne sammen og bøjer i nakken..ikke just rart vel ?

Prøv også at gøre :

Bøj i nakken, tryk en finger ned på tungen ( tilsvarende til biddets funktion ) og gå samtidig, hvor langt når du ??

Det må jo være sådan vores heste føler det.

Og nej det skal ikke starte en tåbelig diskution om bid eller ikke bid. Jeg rider selv med bid på heste jeg ikke føler jeg kan styre ellers og uden bid på heste jeg stoler på.

Så lad være med at sidde og hidse jer op over folk med eller uden bid. Det her indlæg handler om at tænke over hvordan det må føles for hesten.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prøv selv at gå til biddet
  • #2   8. nov 2008 kan tildels følge dig men vil synes det var mere trælst for hesten at ride med tre ringsbid... :O)

• #3   8. nov 2008 ja.. min pony går også godt til bidet og er også bidløs.. men det var mere en udfordring.. vi har fået lært os at ride kun cadaem (staves) rem om halsen :)men ja.. prøvede det lige på mig gjorde det nok ekstra ondt da jeg i øjeblikket har fiberspringninger i ryggen smiley

• #4   8. nov 2008 okay.. det indlæg giver ingen mening.. du kan jo ikke sammenligne din krop med hestens?

giver dig ret i at mange går forkert.. men stadig..

• #5   8. nov 2008 til nadja, det giver da i allerhøjeste grad mening. Vores krops fuktion er ikke meget anderledes end hestenes.

• #7   8. nov 2008 Nu handler det jo i høj grad om HVORDAN man opfatter at hesten går til biddet.
    Jeg er helt enig i de omstændigheder du beskriver, men når hesten går sådan så går den jo ikke korrekt og den styrker bestemt hverken ryg eller bagpart og bæring i den situation skal man kigge langt efter.
    En koorekt bærende hest med en holdning som følge af bæringens form vil godt kunne synke.
    Jeg er helt enig i at alt kan overdrives, men jeg vil gerne understrege at en hest til biddet ikke er ensbetydende med en afslappet og selvbærende hest.
    Tvætimod resultere de ofte meget overbøjede heste som går under lod netop i smerte, spænding og synke besvær som vi tydeligt ser ud fra alt det savl den ikke kan synke.
    Jeg foretrækker selv at ride uden bid men jeg har også redet meget med bid og som udgangspunkt er det ikke biddet men derimod træningen og formgivningen af hesten som er problemet.
    Og vores ideal billede af hvordan vi ofte tror hesten skal gå.

Anyway, nu blev det en lang smøre... sorry...

• #8   8. nov 2008 Wtf??

• #9   8. nov 2008 nej ikke inde i kroppen.. men bygningen er.. og halsen.. hesten kan godt gå i holdning uden smerte.. de går jo netop i holdning for at bære ryggen rigtigt.. det gjorde de længe før de blev ridedyr... med eller uden bid..

• #10   8. nov 2008 Du kan ikke sammenligne heste og mennesker. Vi er bygget vidt forskelligt.
    En hest der går i holdning bruger sin krop bedst muligt, dvs uden mulighed for at skade den. Når vi går korekt, bruger vi også vores krop bedst muligt og uden at skade den. Men hesten går korrekt når den løfter ryggen og samler sig. Vi går korrekt, når vi strækker ryggen, skyder brystet frem og holder hovedet oppe... Der er ikke meget ens ved det, synes du?

• #12   8. nov 2008 nej selfølgelig er vores kroppe ikke som hestenes, men vi har også en tunge, en bøjet nakke, en mulighed for at synke samt en ryg. Det kan vi da i allerhøjeste grad sammelingnes.

• #13   8. nov 2008 Det må i det hele taget bare være rædsomt at have en metal stang inde i munden, hvorefter der bliver taget i den. Det er ikke noget jeg vil byde min hest ihvertfald..

• #14   8. nov 2008 nej det kan ikke.. det du siger af holder ikke en meter....

• #15   8. nov 2008 hvis folk gider lade være med at tage det som et angreb mod deres heste så ville det da bare være dejligt. Jeg skriver også jeg ved at mange heste som går korret i holdning ( dem er der faktisk ikke mange af ) ja de har det godt med det og nogle heste slapper sikkert af i den stilling og det er sundt for deres ryg .

Disse ting jeg beder jer om at afprøve er bla forsket og den dygtigte krioprakter og dyrelæge rikke schulst skriver bla en del om det og opfordre ofte hesteejer til at prøve det selv. så det er altså ikke en omgang gylle jeg lukker ud

• #16   8. nov 2008 Kan stadig ikke se meningen.. men fair nok..

• #17   8. nov 2008 Nadja, kan du beviser det ikke holder en meter. Er det fordi du blev forundret over hvor ubehageligt det faktisk føles ? og benægter at det er sådan ?

Du kan jo læse nogle af Rikke schult bøger bla " forstå din islandske hest" og forstå " din ridehest". Her er der en del sider om netop dette emne. Hun er trods alt både hestekiroprakter og dyrlæge.

• #18   8. nov 2008 hesten mund er jo ikke som menneskets.

• #19   8. nov 2008 nej føler mig ikke truet overhovedet.. for det første rider jeg western så har ikke fat i tøjlen og så rider jeg 50 % bidløst såå..

det er sammenlignen mellem hest og menneske min hjerne ikke lige kan se det fornuftige i ??

• #20   8. nov 2008 Katrine - Nej, men den er mindst lige så følsom. Du ved selv hvor følsom din egen mund er..

• #21   8. nov 2008 sys ikk det er slemmt.

• #22   8. nov 2008 det kommer jo også an på hvilke bid man rider med.

• #23   8. nov 2008 Jønck.
    Helt enig! ;O)

• #24   8. nov 2008 det der med at man skal bide tænderene sammen og bøje i nakken og så synke, hestene går jo ikke helt bøjet ind til underhalsen. Det kan godt være nogle presser dem helt sammen men ellers er det jo ikke svært for dem at synke.

• #25   8. nov 2008 <b> VI ER IKKE BYGGET SOM HESTE , SÅ SÅDAN KAN DIU IKKE SAMMENLIGNE !

• #26   8. nov 2008 *DU

• #27   8. nov 2008 Nørdie: ENIG!

• #28   8. nov 2008 Anitta K: Hvorfor den her debat når du selv rider med 3 delt bid ? (HAHA)

• #29   8. nov 2008 Jeg synes ikke at det er ubehageligt? Nåh lige meget. ;/ Men hestens og menneskets mund er overhovedet ikke ens.
    Som Maria skriver skal et menneske gå på en bestemt måde for at bruge sig bedst og en hest på en anden måde.

• #30   8. nov 2008 Susan* : hun skriver at hun ikk arbejder hesten tilbiddet ret længe af gangen, og skriver at hun os selv rider med bid, ved de heste hun ikk kan styrre?

(:

• #31   8. nov 2008 er 100% enig med >>sus<<

• #32   8. nov 2008 Spøjs sammenligning hehe...

• #33   8. nov 2008 vPopcornxCecilie? - det er ikke altid hesten siger fra hvis den har ondt smiley og det er ikke altid man høre på den.. hvis den så går op med hovedet arbejder de den jo ned igen :S.. ?

• #34   8. nov 2008 mennesker og heste kan slet ikke sammenlignes på den måde..

• #35   8. nov 2008 sus: virkelig fed hjemmeside, var det tilfældigvis dig der engang linkede til en hjemmeside med Gerd Heuschmann? (undskyld den tyske stavning :b)

Annita K:
    Jeg syns du bringer mange tig op ad gangen, prøver lige at give et fyldestgørende svar sådan her;

"Jeg er modstander af at ride hesten til biddet i længere tid end meget kort. Det er fint at hesten kan det og det er godt for den i tilfælde da den kan komme ned i holdning og slappe af i ryggen og bære rigtig, MEN så er det også sagt. Alt for mange som rider dressur overdriver voldsomt og mange prof dressur heste går langt under biddet."
    Hvis hesten går korrekt, vil den bære sin rytter ved at løfte ryggen, og derved vil halsen samtidig skabe den effekt som mange kalder "til biddet" altså let over eller ved lodplanet. Jeg mener at hesten bør gå på denne måde HVER GANG den skal bære en rytter, det er usundt for en hest at smide ryggen, idet den så ikke kan bære rytteren på en sund måde (=med musklerne).
    Jeg er i tvivl om, hvad du mener. Synes du at problemet er heste, der går (1) under lod, eller er problemet heste der går til biddet (2) i længere tid ad gangen
    jeg er meget enig med dig i problematikken omkring dit første udsagn, mens jeg ikke kan se noget fornuft i det andet (?).

"Prøv at gøre følgende
    synke mens du bider tænderne sammen og bøjer i nakken..ikke just rart vel ?

Prøv også at gøre :

Bøj i nakken, tryk en finger ned på tungen ( tilsvarende til biddets funktion ) og gå samtidig, hvor langt når du ??"

Som det er sagt før, har heste også svært ved at synke og få vejret, når de vel og mærke går under lod, med et voldsomt bid eller for en hård hånd, og det er bla. dette der frembringer de voldsomme savl-mængder hos (mange) heste med kandar.

"Og nej det skal ikke starte en tåbelig diskution om bid eller ikke bid. Jeg rider selv med bid på heste jeg ikke føler jeg kan styre ellers og uden bid på heste jeg stoler på.

Så lad være med at sidde og hidse jer op over folk med eller uden bid. Det her indlæg handler om at tænke over hvordan det må føles for hesten."

Lige netop denne pointe var åbenbart svær at fange for folk. Som jeg forstår det skulle denne debat handle om hvordan det føltes for hesten at gå under lod?

• #36   8. nov 2008 vPopcornxCecilie?:
    Det er sjovt du siger det, for på to af dine i alt fire billeder under ridning har din hest åben mund smiley

• #37   8. nov 2008 Tænkte lidt det samme som Tine H - Du siger at du tjekker det hvis din hest viser ubehag, og alligevel viser din hest på billederne ubehag, og der rides med stramme tøjler.

• #38   8. nov 2008 vPopcornxCecilie?
    Så længe du selv kan stå inde for din ridning er jeg sådan set bedøvende ligeglad.

• #39   8. nov 2008 Hvis hesten går tilbiddet, er den savet ned - og ja, det er synd !!

Går hesten samlet, bruger sin ryg, og dermed osse har sit hoved hvor det skal værre, synes jeg ikk det er synd.

• #41   9. nov 2008 min part går selv til bidet selv med meget lange tøjler, og ingen beskeder fra mig, han bestemmer selv. det er dog kun når han går med bid

Kommentér på:
Prøv selv at gå til biddet

Annonce