Når man er lige ved at opgive... {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Som de fleste nok godt ved, er jeg den stolte ejer af en Irish Cob hingst, Swoop, som til januar bliver 4 år.
Jeg har ejet Swoop i to år, og har aldrig fortrudt, at jeg fik ham, og at vi fik ham til Danmark!
Men på det sidste er det begyndt at gå helt skævt...
Swoop er en hest, der undersøger meget med munden. Han bider i alt, tygger i alt, og skal puffe til alt. Tøj, torve, tøjler, men selvom at det har været meget irriterende, så har det ikke været andet end napperi.
Det er det så ikke mere. Nu, når min mor skal holde ham, for at jeg kan stige op, er han virkelig begyndt at bide ud efter hende, men også alle andre. Vi har prøvet både med skæld ud, dask, smølfespark, næsevrider og citron sprøjtet direkte ind i munden.
Der sker bare intet, og han har meget svært ved at forstå kropssprog, da han næsten altid har været ret isoleret.
Men det kan man nogenlunde godt leve med, vi håber, at han vokser fra det, for vi har efterhånden prøvet alt.
Det værste er nu bare, at pga. rigtig mange sadelproblemer (som stadig ikke er løst, på trods af flere tusinde kroner og 4 forskellige sadelmagere) er han begyndt at opføre sig rigtig tosset under rytter.
Vi har fået ham tjekket af HC på Hørsholm Dyreklinik, som var oppe og ride, og som sagde, ja, det var sadlen, og desuden så manglede han bare lidt manerer. Der var intet galt med hans ryg. (puha)
Men nu har Swoop fået en masse fikse idéer under rytter. Han er stadig lidt grøn under rytter, men for bare et par måneder siden, opførte han sig som en drøm, gjorde alt, og prøvede virkelig at lære. Det samme skete til det kursus, vi lige har været til.
Men nu gør han virkelig knuder, og har gjort det et godt stykke tid. Han prøver at bukke i galop, vil ikke gå frem, hopper på stedet, virrer med hovedet og er fuldstændig ukoncentreret.
Igen tror vi, at det er de forskellige sadler, vi har redet med, og har givet ham pause - Uden hjælp.
Vi skurer virkelig imod hinanden, og jeg er efterhånden grædefærdig, hver evig eneste gang, jeg har redet ham. Jeg forklarede min veninde (Janie Sparrow) om mine problemer - Og hun kunne slet ikke kende det som Swoop!
Jeg er i forvejen godt ridetræt (tilridningsfasen hænger mig ud ad halsen) og nu skal jeg satme også til at slås med kræet!
Det får mig virkelig til at tude, for jeg er så sindssygt glad for den hest, den betyder virkelig alt, den er en stor del af mig og min hverdag - Og så fungerer det slet ikke, ikke engang fra jorden!
Er så bange for, at det er dårlig kemi, for så er der bare intet at gøre.
ARGH. Beklager at det blev så langt, jeg er bare så opgivende. Hvad gør man i denne situation, og hvad fanden skal jeg gøre for at komme videre herfra?
(Obs; Det skal lige understreges, at Swoops ryg er blevet tjekket, vi får undervisning hver uge, og vi overvejer at tage kontakt til Shane.)
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
Heste mellem 4 og 7 burde bures inde, for de er bare mega irreterende x'D.
Shane har ikke tid før om ½ til 1½ år ): Har selv prøvet at få fat i ham.
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
Lige siden han er kommet hjem, har vi prøvet at få ham til at lade være med at nappe - Uden held.
Men ja, han virker uopdragen, og det kan man vel også godt kalde ham, men problemet er, at han ikke forstår skæld ud eller 'smæk', den kære dreng.
jun 2005
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
ang. det med ridningen, så er det meget normalt at mange unge heste begynder at prøve lidt af, når de lige har fået lidt selvtillid..
shake var en engel at ride det første år, og det er han stadig, men han er blevet mere sikker på sig selv, og så er det at der ind i mellem kommer nogle unoder, hvor han skal prøve af..
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
jun 2005
Jeg kan ikke være mere konsekvent, end jeg er. Den stakkels hest bliver skældt ud og får ryk i grimen - hele - tiden. Og det kan godt være svært at være konsekvent, når hesten er fuldstændig ligeglad med, om man bakker ham flere meter, for at 'dominere', smækker ham én på snotkassen eller råber ad ham. Han 'forstår' ikke hestesprog, så det er ligesom dét, der er problemet. Alle vores andre heste er godt opdragede, og jeg er personligt meget konsekvent, men det er bare svært at blive ved og ved og ved, når der er 48 ting han gør på samme tid, som han ikke må!
jun 2005
Og Swoop er ikke hingstet, nærmere tvært imod, så det er ikke bare fordi at han er hingst, at han er uopdragen - Vi ved udemærket hvordan hingste skal tøjles. :o)
Og han er hverken farlig eller noget som helst, ej heller under rytter, det er bare pisse irriterende, alt det han laver.
For at understrege det: <b>Swoop er ikke ondskabsfuld, led eller hingstet på nogen måde</b>
dec 2006
derfor er der heller ikke noget indenfor hans rækkevide ved boksen, for så er det med garanti, gnavet i stykker om morgenen..
Jeg har været meget efter ham med det, og det er da blevet bedre.. han ved at når jeg siger "slip", så skal han spytte det ud af munden, ellers får han et hårdt konsekvent klap på halsen eller rumpen.
jun 2005
Det er jo det - Det er det samme med Swoop.
Han skal tygge i alt, smage på alt, proppe alt i munden, problemet er bare, at uanset hvad vi har gjort for at få det til at stoppe, så fortsætter han bare.
For at få ham til at stoppe, har vi sågar sprøjtet "Blue Hors Bitterspray" direkte i munden på ham - Han synes bare det smager lækkert -_-
dec 2006
OG så har jeg erfaret en meget vigtig ting..
Når jeg står og strigler på staldgangen, og shake gør noget han ikke må.. fx tage tovet i munden, stå uroligt eller lign.. så får han en ordre med stemmen.. lystre han ikke den, får han den igen, men samtidig med et klap i røven (ikke mega hårdt, men heller ikke så det er som når han roser dem, så hårdt så han stopper det han har gang i).. Når han så holder, fortsætter jeg bare med at strigle, jeg roser ikke som sådan.. rosen i sig selv er striglingen..
DET har gjort en kæmpe forskel på shake, at jeg ikke klappe-roser bagefter, men bare fortsætter der hvor jeg slap..
Det er ros nok i sig selv for hesten, at man bare fortsætter med at strigle dem
jun 2005
Swoop synes bare det er dejligt at få klap i måsen eller på halsen. Haha. Uanset hvor hårdt man gør det.
Vi har også advaret med stemmen 1000 gange, og derefter skubbet til ham eller dasket til ham. Men der går satme ikke mere end 20 sekunder, så har han gang i det samme.
Ignorerer man ham, finder han bare på noget andet, og hvis man skælder ham vildt meget ud, så får man bare et trodsigt blik, og så står han stille et lille stykke tid, for så at gå igang igen. Det er lige til at blive idiot af, men han gør intet af det for at være led eller ondskabsfuld.
Og han har tandproblemer (får tandlæge tre gange om året) som gør af det klør, og nogle perioder er værre end andre. Men lige nu kan han bare slet ikke styre det >_<
jun 2005
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
- Det er nok (desværre) ikke så meget at gør udover at hænge i, og blive ved med at klø på. Det er nok også rigtig gidt, at i får undervisning,,
knus
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
aug 2006
Følger: 91 Følgere: 92 Heste: 4 Emner: 376 Svar: 2.956
feb 2007
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 1.866
Hvis i bliver ved med det, lærer han det vel på et tidspunkt?(:
apr 2005
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 337 Svar: 2.514
måske skal hans konsekvens være noget andet.
jun 2008
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 109
lige lidt fra mig, sikkert indviklet, men det tror jeg at jeg ville prøve..
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
Det hælper tit hvis de er ved at være meget ukoncnetreret når man rider.. måske an hans hoved ikke følge med.. Så prøv at giv ham en pause hvor i ikke laver andet end bare at hygge.. tag den med på lange skovture, leg med den, longer den, vask den strigl den.. Hvor mange gange om ugen blever den redet ?
Det lyder faktisk som om den er ved at få rigtige hingstenykker det får de jo der omkring ved en 4 års alderen.. så måske skal han begynde at blive behandlet som en hingst der er lidt uberegnelig.. bare et foreslag.. Vær lidt mere konsekvent.. og lad være med at rykke i grimen eller dask den på halsen når den gør noget forkert.. Det er trods alt en stor hingst der skal opføre sig pænt.. Det vi gjorde med Jupiter dengang han var hingst og bed, var at hver gang han gjorde det så fik han et rap over mulen, ikke med flad hånd (ALDRIG) men med en knyttet hånd så han ikke blev bange for den flade hånd.. Det skal ikke være hårdt men så han kan mærke det.. Det hjalp ved Jupiter men han var satme også strid.. Ved selvfølgelig ikke om du syntes det er vildsomt at slå den, men nogen gange er det det der skal til..
Og vil altså godt sige at Jupiter ikke har taget skade overhovedet af at få en på mulen da han var hingst.. nu bider han aldrig nogensinde mere..
jul 2005
Følger: 44 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 30 Svar: 643
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Kunne slet ikke samarbejde med hesten, intet var godt nok, ligemeget hvad jeg gjort ville hun ikke som jeg villeog begyndte at bruge vold i stedet :/.
Hun var komplet umulig at ride, hård i munden pga. jeg savede og gad bare ikke noget. Hun ville slet ikke snakke med mig og var bare ikke sig selv.
Jeg fandt ud af jeg red helt forkert, lavede ridestilen om, red skovtur i 3måneder fordi hun var blevet flyttet til et sted uden ridebane. Vi fik det så meget bedre sammen, og jeg lærte atnår jeg blev irriteret så var det bedst endten at hoppe af eller lade hende få hendes vilje ellers ville det ende i en slåskamp.
Hun blev flyttet tilbage til der med ridebanen og vi er begyndt at ride dressur igen, ingen vold mere - kan tiltider godt føle mig irriteret over hun ikke går særligt samlet eller suger så meget på bidet. Men ved det er bedre end vold.
Nu har jeg så besluttet det er slut med bid og dressur ( ihvertfald med bid ), vi er meget bedre til at slappe af, hygge og være seriøse på den 'sjove' måde :o)
Så tror bare han trænger til en pause, og evt. også dig hvor du får det hele tænkt igennem..
Når man er lige ved at opgive...