tænker og tænker... {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har lige brug for at få luftet mine tanker lidt.
Sagen er den at jeg virkelig er i syv sind.
Jeg har den dejligste trakehner hoppe, som også er mor til mit lille føl.
Una, trakehneren er en super smuk og sød hest. Men vi passer ikke sammen og har aldrig gjort det. Jeg fik hende for snart 6 år siden og har sammenlagt redet hende i 1½ max. Hun er ikke dum at ride, men hun kan være lidt svær og det er jeg bare ikke god nok til. Jeg har haft hende lånt ud til en rigtig god veninde, som red hende en del. Jeg har også haft hende i prof ridning i et halvt års tid, da det var synd hun bare skulle stå.
Nu er hun så hjemme hos mig selv og hun går med dette yndige føl, Kinky, som absolut skulle være en beholder, hvis ikke hun bliver alt for stor til mig. Hun er meget langbenet og faderen har enkelte gange tidligere lavet nogle meget store føl eller det er de blevet.
Jeg må se sandheden i øjnene, jeg kommer ikke til at ride Una. Jo jeg kan da sikkert godt tage en tur på hende, men det vil aldrig blive sjovt for mig at ride på hende.
Jeg kan bare slet ikke overskue at måtte vente mindst 4 år igen på at komme til at ride og det vil jeg jo gøre, hvis jeg skal vente på Kinky. En anden ting er at Kinky er en super smart hest, med nogle ret gode gangarter. Hun vil måske blive et oplagt dressuremne og jeg vil egentlig gerne bare en tur i skoven og så ride lidt dressur for hyggens skyld.
Jeg har ikke råd til at købe flere heste nu. Vi har også ponyen til min datter. Jeg kunne helt sikkert godt finde pengene til en ny hest, men der skal altså også være penge til at have dem efter købet. Jeg vil ikke stå i en situation hvor jeg pludselig ikke har til de uforudsete udgifter.
Hvad pokker skal jeg gøre.
Skal jeg bare droppe ridningen igen i flere år eller er jeg nødt til at sælge en hest og i så fald hvilken.
Una er "kun" 11 år. Hun er for mange personer meget nem at ride, bare ikke for mig, som slet ikke bruger mine ben nok og da slet ikke nu hvor jeg ikke har redet i næsten 3 år. Hun er også kåret og det er ikke en hest jeg skal score kassen på.
Hun vil sikkert ikke være svær at sælge, men er det det rigtige at gøre.
Hvad med Kinky?? Skal hun sælges, det lille pus, bare så jeg kan komme ud at ride.
For pokker hvor er det svært. Det er så egoistisk.
Jeg ved virkelig ikke hvad der vil være det rigtige at gøre, så har du et forslag eller et input, så kom endelig med det.
Louise
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
En svær situation du står i. Du holder jo af Una selvom du ikke passer helt sammen. Jeg ville klart sælge Una - hun kan få et andet super godt hjem, men et hjem, hvor hendes rytter vil elske at ride hende og få en oplevelse hver gang. Jeg tror, du egentlig godt ved, at hun har bedst af at komme afsted - hun er ikke gammel og har mange år i sig endnu.
Mht dit føl, som iøvrigt ser ganske godt ud (hvilket får mig til at spørge hvad det var, hun blev sprøjtet med for de korte sener?), men som du selv siger, så er 4 år længe at vente. Tro mig - jeg ved det!
Du kunne beholde dit føl og købe en anden hest istedet for Una - men spørgsmålet er om du vil få redet og få glæden af både dit føl og en nu ridehest, mens du har to sikkert dejlige børn + din datters pony? Det er hårdt og svært, men det er ting, du skal overveje.
Ingen tvivl om at jeg vil anbefale dig at få solgt Una, muligvis også Kinky, hvis du bare tvivler på om du får tiden og glæden, men en ny ridehest, som du har det godt sammen med, må og bør være første prioritet. Ellers mister man glæden ved hestene...
Venligst Louise K
dec 2007
Følger: 11 Følgere: 9 Heste: 6 Emner: 1 Svar: 4
mange tak for jeres svar.
Jeg tror faktisk det er fuldstændig korrekt det i siger. Jeg har jo rigtig dårlig samvittighed overfor Una. Både over hun ikke bliver redet, men også ved tanken om at sælge hende.
Jeg kan slet ikke bilde nogen ind at hun er gammel ikke engang mig selv og mindst af alt Una. Hun er en hest som kom meget sent i gang med ordentlig ridning og er på ingen slidt.
Og det er jo også korrekt at det er bare ikke er lige så sjovt at have hest når man gerne vil ride, men ikke kan.
Jeg mener nu sagtens jeg kan få tid til ridningen igen. Ungerne er ved at være store nok til de godt kan lege under opsyn af far (det har de vel egentlig kunne meget længe). Hestene står hjemme og naboen har en hal, ca 300 meter væk.
Jeg tror enden på det hele bliver at jeg sælger Una når Kinky bliver stor nok. I første omgang vil jeg beholde Kinky, og så se hvad hun bliver for en. Hun er simpelthen så dejlig..
Louise K: tak for komplimenterne til mit føl. Jeg skrev en besked på hestenettet om hendes ben og det var der jeg blev oplyst om dette meget stærke antibiotika. Jeg tror det hedder tetracyklin. Jeg måtte ringe til ca. 10 dyrlæger før jeg fandt en som ville sprøjte hende med det. Det er vist meget nyt at man gør det og der er meget forskellige erfaringer med det.
For os virkede det i første forsøg og jeg synes resultatet blev et mindre mirakel.
Jeg synes det er pokkers svært at det her. For selv om vi ikke passer særlig godt til hinanden er hun jo en dejlig hest. Hun er så sød og imødekommende og så længe jeg ikke skal ride på hende får man ikke en sødere hest. Altid glad og vrinsker når man kommer hende i møde. Men hvor er det synd at se hende med så lidt muskler, hænge-føl-mave osv. Hun har jo fortjent bedre.
Nu skal jeg så lige have mig selv helt overbevist om at det faktisk ville være bedre for hende at få en ny ejer.
Louise
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
hvor er det dejligt at høre frnuften tale fremfor ens egne følelser, som overrumpler i netop sådan et øjeblik. Jeg synes, det er stort og flot af dig.
Thumps up.
Louise
tænker og tænker...