''Faldt'' over en god annonce !Ö {{forumTopicSubject}}
<b>Spis hest for hestens skyld!</b>
tekst af: per henrik hansen
Væmmelse og afsky. Det vil utvivlsomt være reaktionen fra en betragtelig del af de teenagepiger, der flokkes på landets rideskoler, hvis de præsenteres for et menukort, hvor ordet hest indgår.
Men faktisk har hestekød markante fortalere blandt heste- og rideinteresserede fra generationen over teenagepigerne. Et af deres vægtigste argumenter er, at hvis danskerne spiser mere hestekød, vil flere heste blive slagtet her i landet og dermed forskånet for en lang og udmarvende transport til et hesteslagteri i Sydeuropa.
Da den kendte stutteriejer Betty Rasmussen sidste år fik fortjenstmedaljen i guld fra hesteavlerforeningen Dansk Varmblod, blev det ikke kun begrundet med hendes fremragende resultater indenfor avl af sportsheste. Hun fik også medaljen for at servere røget hestekød af egen avl med den begrundelse, at det skåner hestene for pinefulde transporter sydpå, skriver hesteinfo.dk
<b>Mere saftigt end oksekød</b>
Den holdning deler Henrik Hansen. Han har ridning og kørsel med hestevogn som hobby samtidig med, at han driver det privatejede slagteri og grossistfirma Nordkød, der blandt andet slagter heste.
– Desuden er det godt kød. Det minder om oksekød, men er mere saftigt. Derfor bliver det aldrig tørt. Man skal anstrenge sig meget for at ødelægge hestekød, siger den sjællandske slagter-mester.
Personligt foretrækker han en hakkebøf af halvt hakket hest og halvt hakket okse.
Samme anbefaling kommer fra Winnie Hansen, der sælger hestekød fra Slagtergården i Gilleleje.
– Kunderne er især folk i alderen 40-60 år, som godt kan lide en god saftig hakkebøf. Hestekød bliver jo ikke tørt, som oksekød kan blive. Og så er det omkring 20 procent billigere, fortæller hun.
<b>Færre heste slagtes</b>
Brugen af medicin til rideheste sætter dog en begrænsning på, hvor mange heste, der må slagtes og spises. En del af medikamenterne, for eksempel bedøvelsesmidler brugt ved operationer, bevirker, at hesten aldrig må bruges til konsum. Heller ikke selv om den først bliver slagtet mange år efter, den har fået medicinen.
– Det er i det mindste noget af årsagen til, at antallet af slagtede heste falder, samtidig med at antallet af aflivninger er steget de seneste år, siger konsulent Eric Clausen fra Landscentret Heste under Dansk Landbrugsrådgivning.
I en del avisartikler er det blevet hævdet, at hestekød skulle være sundere end oksekød. Men det er der ikke belæg for, hvis der sammenlignes med magert oksekød, vurderer Martin Kreutzer, ekspert i ernæring ved Det Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet.
– En sammenligning af fedtsyrerne i hestekød og magert oksekød viser kun minimale forskelle. Det gælder både den totale fedtmængde og fordelingen på fedtsyrer, siger han.
<b>Hesteslagterier</b>
I Danmark er der 42 privatejede slagtehuse, som har Fødevarestyrelsens tilladelse til at slagte heste. Nogle af dem sælger kun kød en gros, andre har også detailsalg.
Tænk lige over den !(:
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
og hvis nogen, nogensinde servere hest for mig uden jeg ved det, og jeg finder ud af det, taler jeg aldrig til dem igen...
det er imod mine principper
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Og hvis det begrænser eksporten af levende dyr, er det da positivt!
aug 2006
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 7 Emner: 423 Svar: 1.553
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.203
Det aller dummeste i HELE verden er sgu at smide en hestekrop UD. Enten slagte, eller også til zoo. Det andet er sq noget amerikansk pjat...
Ved heller ikke om jeg ville have modet, men i så fald kunne jeg godt finde på at købe en hestebøf og lade være med at spise den - blot for at støtte hesteslagtningen.
jan 2008
Følger: 48 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 75 Svar: 1.169
Dog ville jeg nok ikke bryde mig om at sætte tænderne i min egen pony..
jul 2005
jul 2005
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.404
Præsist! Når nu de er væk, så kan de da gøre lidt ekstra nytte. Barskt, men kan ikke se noget galt i det!
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Så tænk lige på at USA fx exporterer hestekød her til europa fordi vi så gladeligt spiser hestekød her. Prøv at se nogle af de afskyelige videoklip på youtube om hvordan de heste bliver slagtet...........og mishandlet.!!
nej aldrig om min samvittighed kan klare det!
jan 2008
jan 2008
jul 2005
Simone: Nej vi er ikke rovdyr, for vi kan lige så godt spise uden kød.
Jeg spiser også kød fordi min familie spiser det.
Det var bare fordi du skrev at du går ind for dyrevelfærd - alle dem, der spiser kød, går ikke op i dyrevelfærd. Eller jo, men de hjælper i hvert fald ikke til.
jul 2005
jul 2005
Heste og hunde er sq ikke bedre dyr fordi de ikke bliver avlet og født for at DØ!
jul 2005
Jeg syns det er synd for ALLE dyr at de bliver opdrættet til det formål at mennesker skal have mad! ligemeget om det er ko, kylling, gris eller hest.
jul 2005
jul 2005
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 105 Svar: 807
Kan ikke.
jan 2008
Man kan sagtens gå ind for dyrevelfærd selvom man spiser kød, og nej, vi kan ikke leve uden kød, vi er rovdyr - BASTA, det kan du ikke lave om på, selvom du måske gerne vil, det er naturen...
jul 2005
http://hestegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=31623
http://hestegalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=1274
De er veganere og lever (så vidt jeg ved) i bedste velgående.
Så jo, det kan man godt.
Jolly: Nå okay du ku du da bare havet sagt
jan 2008
''Faldt'' over en god annonce !Ö