{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Spørgsmål ang. brug af dækkener. {{forumTopicSubject}}

Her i går regnede det jo konstant fra morgen til aften. Da jeg kom ud til Palmira om eftermiddagen var det også begyndt og blæse, hvilket gjorde at Palmira stod og rystede, da jeg tog hende ind for at fodre. Jeg gik så ind til hende, jeg har Palmira stående hos for at høre, om jeg også skulle hive de andre heste ind.
Self kom de andre heste ind også, men de rystede ikke på samme måde som Palmira, så mit første spørgsmål er:

- Er det normalt at en hest/ pony fryser, så den står og ryster, når det blæser, regner og er ca. 15 grader? (ved self. godt, at der er forskel på heste.)

Men de andre spørgsmål jeg har er følgende:

1. Palmira får lov at sætte vinterpels, så hvis hun ikke fryser til vinter, så er der heldigvis ikke noget problem i dét. Men HVIS hun nu gør, er det så nok med bare et regndækken. Eller skal det være et overgangs eller vinter?

2. Hvis hun fryser her i efteråret, og får et tyndere dækken på, skal hun så have noget endnu varmere på, når det bliver RIGTIG koldt til vinter?

Jeg ved godt, at det kan være, jeg slet ikke skal bekymre mig om det, og hun sagtens stadig kan klare sig uden, men jeg vil gerne have nogle svar, så jeg kan være lidt forberedt, da det med dækken er ret nyt for mig. Jeg har aldrig brugt det til hende før nemlig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. brug af dækkener.
  • #1   24. aug 2008 altså hvis hun får lov at sætte vinter pels så burde hun jo kunn holde varmen.. men blir det en meget våd og blæsende vinter ka du altid gi hende et regndækken på, sørg for at det er åndbart ellers får hun det varmt med alt vinter pelsen..
    hun skal nok kunne holde varmen med vinter pels og et regndækken, det sørger jo bare for hun ikke bliver våd, og derved bliver kold smiley

• #2   24. aug 2008 Okay. Hun bliver snart 18 år, og jeg synes, at hun bliver hurtigt kold, når det regner meget. Men jeg ved self. ikke, om andre heste også har det sådan?

Men tak for svaret.

• #3   24. aug 2008 det kommer jo også an på om hun går på døgnfold (løsdrift) om vinteren eller om hun står i tørvejr i en boks om natten... men det kan jo aldrig skade at ha et regndækken liggende hvis nu vinteren skulle blive særlig våd smiley

• #4   24. aug 2008 Hun står inde om natten, men hun kommer tidligt ud og sent ind om aftenen, så det er alligevel mange timer, hun skal tilbringe ude i vinter smiley

• #5   24. aug 2008 ja okay når hun er oppe i årerne er det ekstra vigtigt at hun kan holde varmen.. men sætter hun en go vinterpels og sørger du for at holde hende tør så sku der ikke være det store problem, du skal self også sørge for at holde et godt huld på hende..

ellers kan du købe et regndækken med et fleece for.. det varmer samtidig med at det ikke varmer for meget fordi det ikke er thermo, og så er det åndbart og transporterer eventuel sved væk fra kroppen

• #6   24. aug 2008 Okay, det vil jeg prøve, hvis hun får brug for det smiley

• #7   24. aug 2008 det skader jo aldrig at ha dækkenet liggende.. og det er netop nu du skal ud og købe dækken, for det er nu butikkerne får vinter kollektionen hjem, så er heldig ka du få sidste års dækkener til ingen penge.. sådan sparede jeg mange tusind kroner sidste år, da jeg sku købe overgangs- og vinter dækken til min dengang nyindkøbte varmblods hoppe..

• #8   24. aug 2008 Jeg bruger regndækken til mine. De står også og ryster af kulde, når det fx. regner en hel dag. De har nemlig ikke ret meget læ på folden, så jeg smider et regndækken på dem.
    Om vinteren bruger jeg regndækken så længe der ikke er vildt meget frost. Når vinteren så for alvor kommer, så får de et overgangsdækken på med ca. 100-150 gram fyld. Det er rigeligt til mine. De står også inde om natten og ude hele dagen.

• #9   24. aug 2008 Jeg står i lidt samme situation..
    Felix plejer at kunne holde varmen i alt slags vejr, men her igår hvor det væltede ned stod han og rystede, så han fik self. en regndækken på.
    Min plan var at han skulle stå uden dækken i år (han går i lystdrift året rundt) men kan godt se det bliver problematisk, når det var han frøs i går ved 15 grader.
    Så jeg har tænkt mig at se tiden an. Det kan jo være at det var fordi han ikke rigitg har nået at sætte nogen pels, og derved ikke kunne holde varmen i går. Så nu håber jeg at han får sat en årdentlig vinterpels, ellers må han gå med regndækken..

Jeg bruger et regndækken med flis for. Det er rigtig godt, og Felix kan sagtens holde varmen..

• #10   24. aug 2008 selv heste med den tykkeste vinter pels kan fryse når de blir gennemblødte, og det bliver de med de regnskyld vi har fået her på det sidste, med kraftig og vedvarende regn, blæser det blir det endnu koldere (kender vi jo fra os selv).. og selv de mest vandtætte dækkener kan lække, så det er altid en go ide at ha to, så man kan skifte så de kan nå at tørre og så hesten altid har et godt tørt dækken på smiley

• #11   24. aug 2008 Men er det så nok bare at give hende et dækken på de dage, det ser ud til regn, og så lade hende gå uden de dage, hvor det ikke regner?

Eller kan en hest ikke regulere det så?

• #12   24. aug 2008 altså hvis hun har godt huld og go vinter pels burde det ikke være nødvendigt med dækken hele tiden.. men du kender jo din pone ret godt, så du ka jo se hvis hun fryser, og gør hun det, så put dækken på hende.. fryser hun ikke, de dage hvor det ikke regner, så lad hende slippe for dækkenet smiley

• #13   24. aug 2008 Okay. Self. skal hun have dækken på, hvis hun fryser, men så længe hun kan klare det uden, så vil jeg helst ikke pakke hende ind i for meget smiley

• #14   24. aug 2008 fornuftig indstilling.. kan hesten selv holde varmen har den det meget bedre med ikke at være pakket ind... og det er jo ''bare'' et spørgsmål om at holde huld på dem og så self at de sætter en go vinter pels

• #15   24. aug 2008 smiley

Kommentér på:
Spørgsmål ang. brug af dækkener.

Annonce