16. mar 2005 Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Tabe kampen(enig/uenig) {{forumTopicSubject}}
Der er mange der taler om at man ikke må lade hesten gøre det den vil(afhængig af situationen selvfølgelig), vil være at tabe en kamp med hesten.
Men det er vel kun en kamp, hvis vi vælger at gøre det til det.
Det må vel være vores fornemmeste opgave som ryttere at kunne læse vores hest og på den måde aldrig komme til at kæmpe med den decideret. Er det helt forkert forstået?
Når jeg taler om at kæmpe med hesten, så mener jeg at hesten har reageret over for noget(det kan være hvad som helst) på en måde som ikke er ønsket af rytteren. Rytterens reaktion er så at begynde at "kæmpe" med hesten, og sætter gang i en kamp, der ikke er gennemtænkt og som oftest i sidste ende ikke giver noget resultat(udover en forvirret hest og en irriteret rytter)
jul 2006
Følger: 59 Følgere: 64 Heste: 1 Emner: 462 Svar: 3.731
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
Men nægter hun at bøje sig til en af siderne, tager jeg alle kneb i brug, indtil hun giver sig. (altså ridemæssige kneb, såsom at stille skiftevis, versade osv osv)
Man skal da ikke kæmpe med en hest; den aner jo ikke, at der er en kamp i gang. Hesten kan unddrage sig hjælpen, men så er det rytterens opgave at give hjælpen på sådan en måde, at hesten ikke kan unddrage sig. Og det er det virkelige svære i dressur
okt 2006
Følger: 71 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 72 Svar: 752
men hvis hesten reagerer overfor noget plastik og ikke vil gå så stiger jeg da af hesten og prøver at få den til at forstå at der ikke er noget at være bange for.
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
feb 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 586 Svar: 4.973
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Det er situationer som den sidste.
Det jeg tænker på især, er at mange ved at hvis de sætter hesten i en bestemt situation, så siger den fra og samtidigt ved de også at hesten vil gå helt i baglås hvis den presses. jamen, hvorfor så presse den? man bør vel kende sin hest så godt med tiden, at man ved at visse situationer bør omgås fra starten.
okt 2006
Følger: 71 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 72 Svar: 752
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.132
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Men hvis han f.eks. bakker fuldstændig uhæmmet for at flygte væk fra noget - det sker af og til - så bliver jeg rolig og fattet ved med frem, om vi så skal bakke 10 kilometer (overdrivelse fremmer forståelsen). Og så roser jeg ganske roligt når han responderet på mit frem signal.
Men man kan i mine øjne også nemt skabe en kamp hvis man giver modstridende signaler. Det vil sige hvis du helt ubevist trykker frem og holder imod med tøjlen samtidigt.
Nøglen til stresfri træning er at man kan adskille sine signaler fuldstændigt.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Er der noget vi er uenige om, prøver jeg at regne ud hvorfor hun reagere og gør som hun gør. Finder jeg ud af en ting, reagere jeg efter det - er vi stadig ikke enige, så tænker jeg på en anden grund osv.
Vi bliver så tit enige efter første gang, også videre med det.
Men hvis vi ikke bliver enige, så finder jeg på noget andet. Hvis hun fx. ikke vil fremmad, så prøver jeg at bakke - som vi så godt kan blive enige om, så prøver jeg så fremmad igen og der vil hun så.
Tabe kampen(enig/uenig)