Hvordan kommer jeg af med min frygt? {{forumTopicSubject}}
For lidt over et år siden blevet jeg kastet meget slemt af en hest jeg var ved at tilride og slog mig rigtigt meget (slog kravebenet af led, samt sprang det ledbånd som skal holde det på plads. Er lige blevet opereret for snart 4 uger siden for at få det hele til at side som det skal)
Har ikke redet siden uheldet da det har gjort for ondt i min skulder, men har nu fundet en rigtig sød fjordbolle som jeg skal begynde at ride lige så snart jeg er kommet mig over min operation.
Til at starte med glædede jeg mig som et lille barn til at komme op på en hest igen, men jo nærmere jeg kommer på datoen for at jeg kan begynde at ride igen, jo mere bange føler jeg mig..
Jeg er så bange for at falde af igen, bange for at hun stikker af med mig og en hel masse andre ting som jeg aldrig har været bange for før..
Hvad kan jeg gøre for at komme af med min frygt?
feb 2006
Følger: 27 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 144 Svar: 1.593
Ang det at ride en fjordhest med dårlig skulder. Så taler jeg af erfaring, det kan være meget hårdt og belastende for skulderen hvis den er lidt strid at ride, hænger på tøjlen eller sådan noget...
Jeg har selv måtte opgive at ride en fjordhest nu her pga dårlig skulder. Dog red jeg min egen fjordhest i knap 2 år selvom jeg havde dårlig skulder. Så der er selvfølgelig stor forskel på hestene...
Håber du kan bruge mit svar til noget...
feb 2006
sep 2006
Følger: 204 Følgere: 181 Heste: 3 Emner: 307 Svar: 3.512
held og lykke med det hele
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 18 Emner: 31 Svar: 71
Kan bestemt godt bruge dit svar til noget :o)
Ang det med ride fjordbolle med dårlig skulder, så er jeg så heldig at hun kun er 6 år gammel og aldrig har været redet hårdt på tøjlen.. Så efter hvad hendes ejer siger så er hun dejlig blød i munden, og så krydser jeg fingere for at hun ikke finder på at bruge hendes muskler imod mig :O)
feb 2006
Så er der klart håb forude, min egen var også 3 da jeg fik ham hvilket jo gjorde at han ikke rigtig havde været redet før end jeg fik ham så han var ikke hård i munden. Men de der gamle fjordheste kan godt være seje at ride med en dårlig skulder.
Held og lykke med det her fra. Håber klart du også kommer igang igen. Jeg står selv og skal til og låne en hest måske. Men tanken skræmmer mig nu lidt, men har heldigvis mange veninder der vil give mig alt støtte og hjælp...
Igen tag en dag af gangen og tag det hele i DIT tempo ikke i andres tempo...
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Bare lad vær med at fare for hurtigt frem - skrdt ligeså stille rundt - lær hesten at kende, inden i begynder på de helt store ting som jordeture og spring - opbyg et venskab til hesten, så i stoler på hinanden - krydser fingre for jer^^
jun 2004
Følger: 57 Følgere: 55 Heste: 8 Emner: 329 Svar: 4.214
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 230
Forfatter: Roccazino (Præsentation) (Skriv besked)
Dato: 13-06-08 19:03
"det lyder som en rigtig god ide med at få lov at ride en ældre eller i hvert fald rolig hest et par gange.
Jeg har selv haft det samme problem, da jeg red min pony, og det er bestemt ikke rart at være bange for sin bedste ven, det ved jeg alt om:)
Har du prøvet at få en anden til at ride din vallak? Selvfølgelig en du stoler på, og som kender dig og hesten? Så han måske kan få løbet lidt ud af systemet? Kender selvfølgelig ikke din hest, men det kunne være det kunne hjælpe? Min hoppe var i en periode meget oppe at køre hele tiden og meget livlig, men det hjalp efter at hun en dag fik lov at tage en fri gallop:) Efter det var hun meget roligere:)
En anden ting, kunne måske være at du prøvede at trække en tur? Start med at arbejd inde på banen med ham fra jorden af, og lav nogle øvelser. Bagefter kan du måske prøve at trække ham en tur ud? Bare stille og roligt, så han vænner sig til at skulle følge dig i skridt og trav fra jorden af?
Og så han lærer at det skal gå i dit tempo, uden at du kan blive nervøs og hopper af så han føler han vinder?
Håber der måske er noget af det der kan hjælpe.
Jeg kende kun alt for godt problemet og ønsker dig alt mulig held og lykke med din vallak:)
De venligste hilsner Nicoline"
Men i hvert fald, tag det stille og roligt, og begynd evt. fra jorden af, til dig og din hest har et godt forhold og du føler dig tryg:)
Og husk, at når du har succes, så tænk meget over det og ros dig selv (lyder lidt mærkeligt, men det hjalp på mig og min søster (hvis jeg kan klare han bukker nu, kan jeg også næste gang.. osv:)))
Held og lykke:=)
Hvordan kommer jeg af med min frygt?