{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
433 visninger | Oprettet:

hjææælp!! han er blevet vild :(( {{forumTopicSubject}}

puuhaa.. jeg håber der er nogen der kan hjælpe.. jeg har købt en hest for 2 mdr siden (en traver). da jeg fik ham var han virkelig tynd og havde ingen muskler. nu har jeg så fået fedet ham godt op så han ser rigtig pæn ud. han er den sødeste og nemmeste hest i stalden når man srigler og sadler op, og på fold. han er fuldstændig rolig. men når man så sætter sig op på ham og vil ride ham så er det nærmest en helt anden hest man ridder på... feks i dag skulle jeg skridte en tur på ham da han har være halt i 1½ uge. vi ridder cirka 500 m og han er meget nervøs. så vil han pludselig hjem. jeg prøver at sparke til ham og vende ham om, men så bakker han og løfter sig lidt op på bagbenene, et lille stejl måske... sådan var det også igår da jeg red ham.. håber godt nok ikke han bliver ved med det for jeg må indrømme jeg er lidt halvnervøs når han opfører sig sådan.. jeg har overvejet om det også kan have noget med foderet at gøre, han får havre??? ved bare slet ikke hvad jeg skal gøre!! :(( nogen gode råd??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjææælp!! han er blevet vild :((
  • #1   13. jun 2008 Ja der findes ikke noget værre end når man får diarre og kvalme bare tanken om at skal op på sit dyr. Tro mig har oplevet det alt for tit. Min hoppe er det sødste fra jorden men når foden er i stigbøjlen tager fanden ved hende. Det viste sig at være en gammel skade i det ene forben.

Men inden du begynder at bekymre dig om skader, dårlig ryg sadel osv så lyder det helt logisk at det kunne være noget med havre at gøre, særligt hvis det er begyndt efter han er startet med at få det?

• #2   13. jun 2008 jeg vil klart droppe havren :D.. Og få noget foder uden. Vi har noget som er havre fri (gør hesten lidt roligere siger de) Og min veninde har brugt de foder til at holde sul på hende hest :)..

Hmm hans opførselse? måske kan en ekstra hest hjælpe? så han er ik helt alene. Er jo kun 2 mdr. siden du fik ham smiley

• #3   13. jun 2008 Først få en fodervejledning til hende

Hvis det ikke hjælper så tjek udstyr

og hvis det ikke hjælper så er det nok en dyrlæge

• #4   13. jun 2008 ja det er det tror jeg. altså han var jo rigtig tynd da jeg fik ham så da jeg red ham der var han rolig, men da havde han jo heller ikke særlig meget energi til at lave ballade.. nej det er virkelig ubehageligt for mig at ride ham og han kan jo også mærke at jeg er helt stiv.. og så endte det jo med at jeg hoppede af ham fordi han var så vild og det styrker ham jo bare i at han tror han kan lave det igen imorgen.. uuhh.. hvad synes du jeg skal fodre med istedet??

• #5   13. jun 2008 Præcis sådan opførte Kavan sig på et tidspunkt hvor han fik alt for energirigt foder -( ved en fejl ) - han blev så vild at vi blev lidt bange for ham... Hvad fodrer du med...

• #6   13. jun 2008 Nu må du ikke begynde at blive stresset ved tanken om at du hoppede af ham og at han så tror han bestemmer. Det er noget sludder. Har ofte fået det at vide fordi jeg i terrænet også hopper af min krikke hvis hun laver noget og det er virkelig bedre at tænke på sikkerhed og så øve alt det andet på banen. Måske synes din hest ligefrem det er rart du stiger af og trækker og derved er leder og viser ham det ikke er farligt.

Er han på døgnfold? Måske han trænger til at løbe lidt energi af sig.

• #7   13. jun 2008 havre.. det får de i stalden når de er på fuld pension..

• #8   13. jun 2008 anitta k: han er ude 6 timer om dagen..

• #9   13. jun 2008 Nu kommer min islænderrytter op i mig. 6 timer er alt alt for lidt ttil en stor traver fyldt med krudt og energi og som oven i købet får havre. Hvis han blev redet 6 timer om dagen så havde han måske brug for havre men nu er det bare et unødvenig onde som gør ham sprægnfuldt af energi. Han skal ud 24 timer i døgnet. Det kan han sagtens klare på denne tid af året.

• #10   13. jun 2008 Godt - det dropper du med det samme, og finder noget foder UDEN havre i.. korn er ikke hestefoder - og havre går direkte i hjernen på hesten og kan gøre den totalt kulret...

Find et godt basis fuldfoder, - tilsæt lucerne - og så hø for resten. Ikke melasse, der er for meget sukker i - men køb f.eks. Dodson & Horrell leisure mix - eller hvis han gerne må få lidt mere sul på kroppen - Dodson & Horrell Build Up mix - det er rigtig godt. Dertil lucerne i rigelige mængder - og du kan med foredel tilsætte 1dl rapsolie også..
    Lad ham så lige få en uges tid på det nye foder - før du rider ham igen... så skal du se..

• #11   13. jun 2008 Fodret , kan have lidt a skylden !

<b> Men husk , når du spænder op eller er nervøs , så går det lige ned i hesten ! så prøv at slappe fuldstændig af ! og tænk på noget dejligt , istedet for at spænde op ellr blive nervøs;p <b>

• #12   13. jun 2008 ok! jeg håber VIRKELIG at det er foderet der har gjort ham kuldret.. han var heller ikke sådan i starten.. hvor meget græs får jeres før de kommer på døgn fold? er så bange for han bliver forfangen nå han nu ikke er vant til så meget at spise!?

• #13   13. jun 2008 uha, har set det så mange gange man tror det er løgn, det er en smart måde at sælge på, hyppen er tynd, og mangler ofte træning, den er sød, og nem, tja den har jo ikke kræfter til andet.
    når man så får dem på rette vej, som du jo har gjort, så kommer problemerne.

har orøvet det mange gange, ikke med travere, men andre racer.

Anita W

• #14   13. jun 2008 hvor bor du?
    Jeg vil gerne hjælpe og komme og kigge på ham så vi kan finde ud af hvorfor han reagerer som han gør; om det er stress, krudt/energi, smerte, nervøsitet eller noget helt andet?!?!?!

• #15   13. jun 2008 ja, men har jo ikke set hesten reagere, nogle gange kan man sq blive overrasket over deres reaktioner, så jeg skal ikke sige for meget mere! Nu har jeg efterhånden set mange heste med lignende problemer!

• #16   13. jun 2008 anita w: ej, det er løgn!! det håber jeg sku da ikke de har har gjort med mig! men han var godt nok andreledes da han var tynd da!! har du også prøvet at købe hest der var tynd og så blev i god stand men vild??

spis mere hest: han var bare ike sådan da jeg fik ham.. kan det have noget med mig at gøre, min ridning, han har måske slet ikke "respekt" for mig... øvøv.. ja jeg må nok hellere lave nogen øvelser hvor han lærer at håndtere stressede situationer.

simone isabell: jeg bor på mager i københavn. hvad skulle du så have for det?

• #17   13. jun 2008 Nu er der lidt langt til KBH, bor på falster,
    men ellers 150kr første gang og så kørsel!!
    Ellers kan han komme og blive trænet hos mig hvis det er det du har brug for, indtil han kan slappe af? han er traver eller?

• #18   13. jun 2008 ja han er traver, men det kan hverken ses eller mærkes når han eller ridder roligt med mig hehe.. så kunne du måske øve noget gallop med ham? hvad skal du have for at han kommer op til dig og blive trænet, og hvor lang tid tror du så han skulle være der?

• #19   13. jun 2008 ellers*

• #20   13. jun 2008 Har du prøvet at longere før du sætter dig op?

• #21   13. jun 2008 nu har jeg jo ikke set ham: men havde et lignende tilfælde for lidt siden, også med en traver: det to en uge, men det er jo forskelligt
    Der fik vi hende ned på jorden, og til sidst var det på frie tøjler hele vejen, også hjem, en helt anden heste - (det tilfælde var nok lidt værre end dit)
    Men 1350 for en måned
    350 for en uge
    og så opstaldning
    500 for en måned
    150 for en uge
    og 25 for en dag, så for en uge og 14 dage ville det koste

1 uge: 350 + 150 kr = 500 kr
    2 uger: 700 + 300 kr = 1000 kr

• #22   13. jun 2008 ta vandling: nej jeg tror nemlig heller ikke det er fordi han er ond.. han er virkelig nervøs... ja jeg kunne godt gå en lang tur med ham, men han er skide svær at hoppe op på, han går bare.. det er fordi han ikke er så trænet i ryggen endu ikke fordi han er fræk.. ja jeg overvejede virkelig kraftigt idag at tage sporende på men tror det ville gøre det hele meget værre.. taak :O)

• #23   13. jun 2008 Du skal IKKE tage sporer på ham, det vil bare gøre ham mere nervøs, hvis det er han ikke er vant til det.
    Han skal have muligheden for at vælge, og så vælge den vej du gerne vil! det er det der er kunsten ved hestetræning: at få hesten til at have lyst at lave de øvelser vi beder den om, i stedet for bare at adlyde.

• #24   13. jun 2008 hvorfor ville du egentlig træne galop med ham? det har jeg ikke rigtig forstået! er det ikke bare at skubbe problemet længere væk, for til sidst at det skal bryde ud?

• #25   13. jun 2008 træne gallop fordi han er dårlig til at dreje i hjørner, men godt kan lige ud og i longe. hvad mener du med at skubbe problemet længere væk?

• #26   14. jun 2008 okay, nu er jeg med, det har jo ikke rigtig noget med problemet at gøre!!
    Troede du ville forsøge at gallopere når han teede sig smiley men nu forstår jeg smiley

• #27   14. jun 2008 simone: hehe ja det ville nok gå ret stærkt ihvertfald smiley

• #28   14. jun 2008 hehe : men du kn jo altid ring på 60172622 hvis det er du ha brug for hjælp, så skal jeg se hvad jeg kan gøre

• #29   14. jun 2008 jeg vil nok foreslå du sletter din besked og sender nummeret i en PB i stedet, det kommer mange forskellige folk herinde

Kommentér på:
hjææælp!! han er blevet vild :((

Annonce