Dressurens grimmeste side x.O {{forumTopicSubject}}
Der hvor jeg bor er der en rideskole 4 min derfra når man går. Der blev så afholdt dressur stævne idag, mine forældre spørger om jeg ikke vil med over og kigge (jeg kender alle der ovre da Rony har stået der og jeg har redet der hele mit liv). Jo det ville jeg da gerne, det kunne være hyggeligt at se alle de gamle hoveder igen.
Grunden til at jeg flyttede derfra var fordi jeg skiftede ridestil, og der var derfor ikke plads til sådan en som mig T_T
Da vi kommer der over, bliver vi set på, men hilser man? Nej .. Okay så bare fordi man ikke er enige omkring ridningen kan man slet ikke sammen eller hvad? ;s
Jeg går så ind i ridehuset hvor der var opvarmning til en LA klasse, jeg ser en stor rød hest blive redet meget voldsomt fremad og holdt rigtig meget igen for tøjlen. Man kunne bare se fortvivelsen i øjnene på hesten -_-'
Jeg går igen for kan ikke holde ud at se på det.
Der går et stykke tid og den røde kommer ind på banen, den har fået mere tøjle og går i et mere normalt tempo - hun vinder klassen..
WTF? Er det virkelig dressuren nu om dage?
Argh kan blive forarvet over det man ser x(
et surt lille opstød herfra
nov 2007
Følger: 50 Følgere: 57 Heste: 1 Emner: 153 Svar: 2.073
Kender godt den fortvivlelse. - virkelig!
Om man kan stort set ikke gøre noget, desværre .
I alle mine stævneår har jeg kun oplevet én person blive disket fra dressurbanen midt i programmet fordi hun simpelthen ikke red optimalt.
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 52 Emner: 64 Svar: 2.959
Ved ikke med den røde hest der, (det er lidt svært når man ikke selv har set det), men håber da for hende at hun har styr over hvad hun gør med hesten, for det lyder vidst til den bliver presset rimelig hårdt!
maj 2006
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 755
Er lige nu ude til en masse små klubstævner, for at gøre min pony stævnevant. Og ser hver gang at mange af børnene sidder og flæsker og river de små uskyldige ponyer i munden. Man kan bare se lidelsen i deres øjne.
Har bare lyst til at gå hen og rive dem ned fra ponyen og bare råber dem ind i hovedet: Hvad fanden bilder du dig ind!?.
Bliver simpelthen så rasende og samtidig forarvet over at folk kan gøre sådan noget?!
- FMJ
jan 2006
Ja, synes også man ser det rigtig tit ved de lidt mindre piger, på deres små ponyer. ARHG! Har også engang oplevet, at forældrene/underviseren har fået deres børn til at tage endnu mere fat i tøjlerne, og bare råbte: mere spore, mere spore!
- Hvad sker der for det??
nov 2007
Hvis du lægger mærke til det næste gang, så er det ofte mødrene der står og opfordre ungerne til det. Så det er sådan set ikke pigerne man skal råbe og skrige af, men forælderen man skal give et gok i nøden.
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
Jeg har set det hvor der er en tysker som udtaler sig om nudagens dressur. Bl.a. også hvor Andreas Heglstrand's passage bliver stiller op med en helt perfekt...
Det er utroligt hvor meget forskel der er
jan 2006
Ja, det er netop det jeg mener!
maj 2006
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 755
Ja, det forunderer mig virkelig at folk ikke kan se at det er forkert. At det ikke kan se at ponyen har det af lort? Og at det ligner endnu mere lort når rytteren sidder og hamrer den med sporerne og med pisken?
Er folk hjernedøde eller hva?
Raseriet blusser bare op i mig hver gang, og man er ligsom lidt magtesløst, når man kun er 14 år. Så man "kan" ikke rigtig bare gå hen og sige noget til personen, desværre. Tilgengæld kan de voksne og dem som står for stævnet jo sige at de bare smute, hvis de ikke kan behandle hesten ordentligt. Men det er der jo ingen der gør?
Men hvis det var mig som stod for stævnet og jeg så så sådan noget. Så ville jeg gå lige hen og bede dem om at skride af h...... til og ikke vise sig før de vidste hvad normal adfærd omkring heste er!
Ja, undskyld mit sprog. Men bliver simpelthen så sur over sådan noget!
- FMJ
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
Jeg overdriver ikke. Jeg har på intet tidspunkt sagt at den var fuldstændig svedt til (som du så fint stiller det op med)
Dommeren kan jo ikke gå ind i ridehuset liiige for at se om der bliver opvarmet ordentligt
jan 2006
LIge i dette tilfælde jeg oplevede var ikke lige sådan. (Kan godt se hvad du mener).
jan 2008
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 213
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 173 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Hvis det virkelig var fuldstændig voldsomt og hensynsløst redet, må der jo være noget stævnepersonale til at gribe ind og derved nægte personen at starte.
aug 2006
Følger: 49 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 131 Svar: 595
Er nu ikke dressur rytter, men i spring dressur, får jeg altid afvide at hesten skal gå frem til bidet, altså man strammer tøjlen lidt, og rider frem sammentid.
Så ved ikke helt hvad du bliver forarget over?? alle (inkl som du selv siger, dig selv) har hver sin måde at ride på.
aug 2006
Følger: 49 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 131 Svar: 595
Okay. som sagt ved jeg ikke så meget om korrekt dressur, fordi jeg rider springdressur.
Så skal ikke udtale mig om det, kunne bare ikke lige se at personen gjorde noget galt men det gjorde han så..
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Mht. det, der skete under opvarmningen, vil jeg blot gerne knytte en helt generel kommentar... Det er jo således, at vi alle har vores måde at ride og omgås heste på, som vi mener, er den rette. Nogle er til de klassiske metoder, mens andre er til horsemanship... og der skal jo være plads til os alle sammen.
Men uanset om man rider på den ene eller den anden måde, så er det jo ikke nogen hemmelighed, at en hest normalt reagerer på selv de fineste signaler... i hvert fald såfremt den er trænet og redet korrekt. Af samme årsag kan jeg virkelig ikke se ideen og formålet med voldsom og hårdhændet ridning, som jeg har set flere konkurrenceryttere præstere (langt fra alle, men MANGE - især de helt små piger). Naturligvis skal vi alle lære, og det kræver rutine at ride med tilstrækkelig følsomhed, men alligevel bør dette - efter min mening - være ridelærerens fornemste opgave at fremme, når der undervises.
Det gør jo ondt langt ind i sjælen, når man ser en fortvivlet og bange hest blive sparket med sporerne og flået i munden af en hård og urutineret rytter.
nov 2007
enig.. men jeg tror ikke det er den fremstilling der er meningen.
okt 2007
Følger: 95 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 146 Svar: 780
Dressurens grimmeste side x.O