Er indspændingstøjler virkelig Fy Fy? {{forumTopicSubject}}
Jeg mener at have læst at flere skrive at det er noget værre noget at bruge på hesten etc....men er det virkelig så slemt ?
Jeg har en haflinger som skal startes langsomt op, dels er hun gammel og dels ikke redet i 1½ år. Vi har nu redet fast fra oktober og hun er stadig stiv og med højt løftet hoved og meget hård at ride på (jeg kan slet ikke sidde ned i sadlen fordi hun går så højt og ryggen derved bliver så mærkelig). Igår troede hun at hun var en varmblodshest ;o)) hun var rigtig tændt og uden for pædagogisk rækkevidde ;o)) normalt er hun from som et lam men brunst og en flok nye fold kammerater kan gøre det af med selv den bedste opdragelse ;o))
Da min datter på 5 år skulle have ene undervisning tog underviseren et par indspændigstøjler på den (helt løse) og longerede den og BUM....så var den nede med hovedet og super at sidde på. Min datter havde ingen problemer med at sidde og man kunne tydeligt se på hesten at måsen kom fremad og at ryggen arbejdede med..det var en helt anden hest at se på....
Så nu er det jeg spørger....er det ikke ok at dels longere med dem men også at ride med dem engang imellem for at hjælpe den til at lære hvordan den skal gå mest behageligt...
Der er jo ikke tale om at indspændingerne er stramme overhovedet...det virkede slet ikke som om de rigtig var i brug men alligevel gik hun bare meget bedre...
aug 2007
Følger: 103 Følgere: 120 Heste: 2 Emner: 664 Svar: 3.105
Jeg red også med inspændings tøjler på min haflinger!
Red med det i 2-3 mdr. så den fik musklerne til selv at kunne bære sig dernede!!!
Det har hjulpet så meget og nu er hun selvgående i alle ganarter
Så ville prøve det hvis jeg var dig!
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Hun er meget stærk (ikke på nogen ond måde) men hun kan f.eks ikke gå fremad hvis ikke du har godt fat i tøjlerne fordi hun skal støttes så meget...men samtidig er hun super stiv så det er enormt ressourcekrævende og hårdt at ride hende og jeg ville jo gerne hvis vi begge kunne synes det var rart og at vi kunne se der virkelig skete nogen forandring...men som det er nu så kan jeg først få hende derned når hun er gennembødt af sved og blevet rigtig varm og det er jo synd at det skal være så hårdt hvergang jeg rider hende (jeg rider 2-3 gange ugentligt og min datter rider 2 x ½ time på et "baby" hold og min part rider en gang så hun har altid minimum 1 dag fri) og alligevel synes jeg ikke rigtig jeg kan mærke de store fremskridt...
Så jeg vil klart prøve indspændingerne om ikke andet så bare engang imellem så hun kan mærke hvor hun skal gå henne ;o))
aug 2007
Og i kan jo gå ind på minn profil på min haflinger og se det HAR hjulper
maj 2007
Altså hvad gør de præcist som er så foragteligt ???
(jeg forudsætter selvfølgelig at det er ved løse tøjler etc.)
aug 2007
Mette K:
du kan godt gøre det...
Så læge du ikke SPÆNDER der ind...........så længe de bare hænger helt løse, uden at den hænger på indspændingen!
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
aug 2007
Helt præsic ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
maj 2007
Indspændinger der sidder løse....det er vel blot en ekstra tøjle ??? Da min haflinger havde den på igår kunne den sagtens hvis den ville...tage hovedet op etc. men hun gjorde det ikke.
Og de var meget løse, det var størrelse full og hun er altså en 2'er pony eller meget lille 1'er...
aug 2007
Du kan roligt ride med dem....bare ikke i for langt tid af gange en i starten, for hun den har ikke alle musklerne i halsen til det !
maj 2007
Altså hvis det er synd for hesten så er det vel også synd under longering eller ???
maj 2006
Følger: 44 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 94 Svar: 755
- FMJ
jun 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 23 Svar: 136
sep 2007
Følger: 29 Følgere: 45 Heste: 6 Svar: 2.901
maj 2007
Der er jo heller ingen unghest der går pænt inden den har lært det vel...så bare fordi I har været så heldige at have en hest der kunne det fra starten så kunne det være fedt hvis ikke man blev kritiseret som rytter fordi man stiller et simpelt spørgsmål !
Jeg har idag redet med en chambon...og den belønner i hvertfald når den gør det rigtigt eftersom den da bliver slap og ikke mærkbar...og det nøjes jeg med indtil videre og det gør min datter også ...
Jeg kan også sagtens ride en hest til bidet når hesten har lært det men jeg har aldrig før selv skullet lære en hest det....det skal jeg nu men eftersom jeg ikke har haft problemet med alle andre heste så kan jeg også regne ud at det ikke er mig...men til jer der er så kloge...I er meget velkommen til at komme og prøve....
Jeg vil i øvrigt lige fortælle at de heste der ikke har musklerne....de altså ikke kan gå til bidet eller i holdning endnu fordi det kræver muskler på oversiden og ikke undersiden af halsen...så derfor er man nød til at få den derned så den kan få musklerne til det...
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
maj 2008
Følger: 174 Følgere: 181 Heste: 10 Emner: 150 Svar: 1.329
Synes ikke det er så slemt, hvis det bruges med omtanke.
- Jette
Er indspændingstøjler virkelig Fy Fy?