1.710 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hestes intelligens Hestes intelligens

Heste vælger spanden med de fleste æbler

At heste har særlige evner for at vælge spanden med de fleste æbler, er måske ikke noget der kommer bag på hesteejeren. Nu er der lavet et studie fra University of Essex, som peger på, at heste angiveligt har matematiske evner for at kunne "tælle". Under-søgelsen bekræfter nemlig at heste kan differentiere mellem et mindre antal æbler.

Forsøget gik ud på at tilbyde en række heste nær Colchester i Essex spande med varierende indhold af plasticæbler, og her viste det sig at fleste heste foretrak de mest fulde spande. I et forsøg valgte 11 ud af 13 heste spande med 3 plasticæbler frem for spande med kun 2 plasticæbler. Plasticæblerne skulle sikre, at der netop ikke var forskellige lugte ved æblerne som kunne påvirke udfaldet. Forskerne viste 12 forskellige heste en beholder med enten 2 identiske små æbler eller en anden beholder med ét æble, der var dobbelt så stort. Her valgte hele 10 heste de 2 små æbler frem for det ene store.

De fleste heste kunne således, i forsøget, skelne mellem 2 forskellige antal: "Det viser at heste er mere intelligente end vi troede. Dette er måske endnu en brik i det store puslespil, som kan forklare vores medfødte evolutionære evner for at tælle", siger Dr. Uller fra British Psykological Society, som også har forsket i primaters naturlige evner for at kunne tælle.

Forsøget er inspireret af humanvidenskaben, hvor 10 måneder gamle babyer viste sig at have øje for de madbeholdere, der var mest fyldt.

Kilde: Telegraph.co.uk

Det har jeg lige taget af Hestenettet. Måske er heste virkelige langt mere intelligente, end vi render rundt og forestiller os. Der skal i hvert fald en rimeligt udviklet hjerne til at tælle. Fx er det ikke bevist, at en kat kan tælle
Bare det at de er i stand til at foretage et valg, beviser da at de er i stand til at bearbejde information, og derved handle ud fra den information. Det grænser endda til, at man skulle kalde det, at de foretager et valg. Hvad er de så ikke mere i stand til?

HVor intelligente tror I, at hestene er? Jeg tror, at de er langt mere intelligente, end vi giver dem kredit for. Man siger jo også, des større dyr des større hjerne (mere veludviklet). Hvorfor skulle det kun være os mennesker, der har udviklet os??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.
  • Samle børnemøbler 550 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hestes intelligens
  • #1   9. apr 2008 Jeg tror at en hest er meget intelligent, men ikke på den samme måde som os mennesker. De reagere jo pr instinkt, men er yderst lærenemme og vælger tit en god løsning.(Hvis de får valget.) Jeg ser bestemt ikke hesten som et "dumt dyr".

• #2   9. apr 2008 Men vi reagerer jo også pr. instinkt smiley Da vi stadig har reptilhjernen allernederst. Ofte slås den og cortex om, hvilke beslutninger der skal tages, men det er 50/50, hvem der vinder. Følelser som jalousi hos mennesker sidder i reptilhjernen

• #3   9. apr 2008 Det har du ret i- og ved f.eks jalouxi reagere vi jo også pr instinkt. Selvom man måske prøver at dysse følelsen ned, så er den der uanset hvad.

• #4   9. apr 2008 er det ikek fra hn ???... selvfølgelig er det nogle klogehyppere vi har hehe

• #5   9. apr 2008 Ja netop smiley Når man forsøger at dysse den ned, er det netop cortex der prøver at vinde over signalerne fra vores primitive hjernedel smiley

fæhesten: Jo, det er det smiley Og ja, vi har jo intet mindre end gudeheste smiley

Men det er alligevel lidt tankevækkende smiley

• #6   9. apr 2008 meget.. men prøvede det selv med nosey efter jeg læste det.. og det er altså rigtig hvis hun ser jeg hælder æbler i to spanden tjekker lige hvilken en der er flest i og spiser dem først

• #7   9. apr 2008 Jeg har 3 heste, og den gamle mad glade hoppe på 20 år stjæler de andres mad hvis hun kan komme afsted med det. Hun går lige rundt på stald gangen og tjekker hvem af de andre som får mest- og så spiser hun af det(o; Og bagefter har hun jo stadig sit eget foder- tsk tsk(o;

• #8   9. apr 2008 Ja, det er begge 2 gode eksempler. Vi kan faktisk ikke vide, hvor intelligente vores heste er, da vi ikke er i stand til at kommunikere med dem. Der er ingen, der kan bevise, at det er fordi, at de er for dumme til at forstå det.
    Det kan nemt være omvendt - at vi er for dumme til at forstå vores heste. Måske er det vores egne hjernes begrænsninger, som gør dette

Jeg mener bare - der må jo foregå et eller andet inde i hjernen, som man kan opfatte som at foretage valg (derved være bevidst om ting), siden en hest kan tjekke hvilken foderkrybbe, der er mest mad i, eller hvilken spand der giver flest æbler.

• #9   9. apr 2008 Fx katte drømmer, lige som vi gør. Det viser også bare, at de har en form for bevidsthed. Ikke at de tænker: Nå, i dag tror jeg liiiiige, at jeg vil have kylling til aften.
    Men at de opfatter ting, og bearbejder informationen inde i deres bevidsthed. Som vi gør - bare vores er lidt mere komplekst

• #10   9. apr 2008 jeg tror også de er meget klogere end vi går og tror=)

• #11   9. apr 2008 ..

• #12   9. apr 2008 Jeg tror egentlig at alle(næsten) dyr er kloge. Jeg synes der sker så mange ting- hvor at der må have været lidt intelligens indblandet(o; På den ene eller anden måde. Min ene hund f.eks er meget opmærksom på mit humør(Jeg døjer med humøret.) Og har jeg en dag jeg er ked af det- så "varter han mig op". Han gør alt for at få mig til at grine(o; Kære hund.

Kommentér på:
Hestes intelligens

Annonce