{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
625 visninger | Oprettet:

forskel {{forumTopicSubject}}

Jeg har søgt herinde om emnet men har stadig ikke lige fattet det.
Jjeg rider med tøjlerne i næsebåndet og derfor uden bid.
det funker fint men så spurgte en hvorfor jeg ikke red med hackmore. Jeg ved godt hvordan sådan en ser ud men hvilken forskel gør det? Trykker den et andet sted eller hvad? Det er jo tydeligt at det næsebånd som er et almindelig islændernæsebånd trykker hen over næseryggen men hafrun er meget blid og stopper bare jeg siger "stå" så rider derfor ikke med bid.
Hvad sakl en hackmore så gøre godt for? Hvad er forskllen på det og et bidløs trense og at ride i en grime eller et næsebånd?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forskel
  • #1   23. feb 2008 hackamore er skarpere

• #2   23. feb 2008 Hackamore er meget hård ved hestens næseryg og kan direkte ødelægge hesten! Så jeg vel ikke anbefale, at man bruger den (ikke engang, selvom man har forstand på at bruge den!)..

Og lige udenfor emnet: Man skal også passe på med at tænke på bidløs trense som "blidt og godt" for hesten, da mange også her kommer til at bruge det forkert, når de hiver i næseryggen på det stakkels dyr! (selvom det ikke lyder til at du gør det, når du bruger mundtlig kommando som "stå" smiley )

• #3   23. feb 2008 *vel = vil

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.930
    #4   23. feb 2008 Charlotte, det du skriver er ganske simpelt ikke rigtigt, jeg er ked af at måtte sige at du slet ikke har forstået konceptet med en hackamore, den hackamore de fleste bruger idag er en Hackamore Soft den kan monteret rigtigt altså ikke for langt nede hvilken ingen hackamore må, ikke gøre en kat fortræd ikke engang en helt urutineret rytter, den er med læder både hen over næsen og under kæben og næsten ingen stænger så det er næsten som at ride i grime.

Nej ved du hvad der er "farligt" det er når kapsun elskerne bruger den slags kapsun med en cykelkæde indeni monterer den godt langt nede på næsen lige på den sidste næsespids og så skal vi da hive hestens hoved nedad, se det er hårdt for næseryggen, efter ryttererne der benytter dette redskab, ridning på hestens præmisser, :-@

mvh Jeanne.

• #5   23. feb 2008 Jeanne:
    Jeg er også mod kapsun - og bestemt stadig imod hackamore, da jeg har set rigtig mange ødelægge deres hest ved brug af den.
    Man kan også ødelægge hesten ved blot at ride i grime, da den også kan lægge hårdt tryk på næseryggen (Dem jeg har set, vil have deres hest til "at gå til bidet" - dvs. læg tryk i grimen, hvilket er ekstremt belastende for næseryggen)
    Ligeså vel som det ødelægger hesten at spænde næsebåndet for meget! Mange heste kunne undgå at skulle have ordnet tænder så ofte, hvis man undlod at spænde næsebåndet så meget, som mange gør.
    Da vi købte Leonardo var hans tænder forfærdelige (tidligere ejer fik dem ordnet 4 gange om året) og han havde et "hak" ned i knoglen, der hvor næsebåndet lå - forfærdeligt (dette af uvidenhed, da hans næsebånd var spændt uhyggeligt meget).. Vores dyrlæge har rettet op på hans tænder (så han kun behøver en gang om året) og nu går han med meget løst næsebånd.

Der skal ikke ret meget til at lægge meget tryk på næsen af det stakkels dyr.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#6   23. feb 2008 Charlotte, nu vil jeg ikke underkende hvad du har set, men jeg har haft heste i mere end 25 år og jeg har ALDRIG oplevet en Hackamore Soft lave de skader du her taler om.

Jeg har stået i salgsstald/rideskole i over 15 år redet stævner siden jeg var barn været hestepasser og kommet på stortset alle stævnepladser i Østdanmark hver eneste weekend igennem en årrække, og hvad vil jeg sige med det?

Jeg har set LAAAANGT mere end du har og selvfølgelig må man ikke stramme næsebåndet for meget og man skal montere sit udstyr ALT sit udstyr rigtigt, man skal bruge doktor dyr til bisserne alt det er jeg helt enig med dig i.

Men jeg er ikke enig i at man ødelægger sin hest ved at ride i grime eller hackamore Soft eller bidløs trense hvis de bliver lagt korrekt på.

mvh Jeanne

• #7   23. feb 2008 Jeanne:
    Så tror jeg bestemt ikke det er hackamore soft, de folk, jeg har set, har brugt - ordentlige metalstykker i siden, så når de ville ride hesten "til bidet" eller den løb på en springbane, strammede den godt op om trynen på hesten. Og så er det nok også den grund, som de fleste af dem er blevet bedt om at bruge den af den pågældende ridelærer - fordi de ikke kunne "holde" deres hest med et hårdt bid, ville de bedre kunne "holde" den med en hackamore.

• #8   23. feb 2008 Og så mener jeg heller ikke generelt, at man ødelægger sin hest ved det (jeg har bare set nogle af de eksempler), men jeg har da selv redet i grime og med bidløs trense, men jeg mener heller ikke, at man skal have et godt, hårdt tag i snotten på den hele tiden.

• JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator

#9   23. feb 2008 ;- ) det lyder som om dem du har set har redet med det gammeldags hackamore med lange tynde metalstænger, det kan være temmelig hårdt det vil jeg medgiver dig.

Egentlig tror jeg ikke vi er ret langt fra hinanden men jeg synes bare at tingene skal ses i et større billede og hvis man bare kategorisk skriver at dette og dette er farligt, ondt mm. så er det ikke brugbar information man giver videre, hvis du forstår hvor jeg vil hen.

Jo mere kategorisk man er i sine udmeldinger jo mere underbygning af ens påstande skal man kunne komme med, du er jo i din gode ret til din mening og den er ligeså rigtig for dig som min er for mig, derfor skal vi ikke nødvendigvis trække vores egen mening ned over hovedet på andre men svare konkret på det stillede spørgsmål som i denne tråd er

Forskellen mellem Bidløs/tøjler i næsebåndet og Hackamore

Personligt har jeg ikke redet med tøjlerne i næsebåndet og kan derfor ikke forklare forskellen, har redet en del med hackamore og været rigtig glad for det, og det har min hest også. Jeg har aldrig benyttet Hackamore for at kunne "holde" hesten snarere modsat vej rundt fordi den er alt for følsom i sin mund og derfor gik bedre med hackamoren, hvor den turde gå mere frem.

mvh Jeanne

Kommentér på:
forskel

Annonce