Ang forstoppelse (kolik) {{forumTopicSubject}}
Hjælp mig...please.
Min fjordhest har fået konstateret forstoppelse i dag af en dyrlæge. Den smed sig....lå lige så stille...virkede meget stille og mut. Efter dyrlæge besøg og et par sprøjter, har hun det godt igen, meen.....ingen afføring endnu og ingen urin. Den er sidst kommet af med noget aff. kl ca 1600.
Den må ikke få noget at spise før i morgen tidlig, og da kun lidt hø og nogle gulerødder.
Hvordan forebygger man forstoppelse??
Hun er på mark om dagen...får foder morgen og aften ( en majsblanding m. det hele) + halm og hø + div. godter.
Er der nogen der har et godt råd, til et godt foder??
Og så trænger hun nok til motion ind imellem, hun har kun gået og slappet af på marken de sidste to måneder, men er ikke for tyk.
Jeg håber I kan gi mig nogle gode råd.
Mange hilsner fra Hanne
nov 2004
Følger: 70 Følgere: 73 Heste: 3 Emner: 374 Svar: 2.788
aug 2004
Følger: 60 Følgere: 126 Heste: 4 Emner: 396 Svar: 1.595
nov 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 108
jun 2004
Følger: 58 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 61 Svar: 377
Bevæg hende jævnligt og hold øje med hun drikker lidt...
Et godt foder jeg kan anbefale er PAVO... de har en hjemmeside. Men det er generelt et godt foder, ikke kun til efter en forstoppelse.
Du kan selv give din hest olie i sit foder, det smører tarmene godt efter forstoppelsen...
Held og lykke med den...
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
man forebygger det ved at afbalancere foderet efter hvor meget ponyen bliver brugt.
det opstår desuden tit om fåråret, når de kommer på nyt græs, så får de alt for meget, og så har vi problemet.
knus Anita
mar 2004
Følger: 148 Følgere: 143 Heste: 2 Emner: 483 Svar: 2.978
aug 2004
Følger: 5 Følgere: 4 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 14
Tusind mange tak for alle svarene.
Det er jeg vel nok glad for.
Pga stormvejret var det jo desværre begrænset, hvor meget vi kunne gå med hende. Det var jo nærmest farligt at gå rundt derude.
Nu vil jeg gå en tur over i stalden og se til hende inden vi går i seng.
Knuuuuuuus fra Hanne
Ang forstoppelse (kolik)