4.448 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Ubetydelig spat??? Ubetydelig spat???

Ja nu har jeg så fundet drømmehesten og ejeren skriver at han har en ubetydelig fejl i røntgen, og da jeg så spørger nærmere ind til det viser det sig at være "ubetydelig spat"?! Hvad er spat? Og er det virkelig ubetydeligt? Kan det ikke udvikle sig??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til hænge tv op , har forsøgt selv , men det mislykkedes lidt . . derfor brug for hjælp til at rette på det . Har ikke boremaskine eller skruemaskine og det er murstensvæg . 300 kr.
  • Rem hoppet af havetraktor 500 kr.
  • skifte ventilator 750 kr.
  • Opsætning af lille vitrineskab 750 kr.
  • Fjerne ukrudt, klip græs og græs kanter 2.500 kr.
  • Garderobe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ubetydelig spat???
  • #1   27. jan 2008 jeg ville aldrig selv købe en hest med spat .. kan ikke rigtig forklare hvad det er . men det er vist noget med at de bliver halt rigtig tit ? ved ikke?

• #2   27. jan 2008 .

• #3   27. jan 2008 Spat er en halthedssygdom i hasens små led, de såkaldete glideled, hvor ledbrusken nedbrydes, og der kommer forandringer i knoglerne under denne. Knoglenydannelser kan gøre, at ledspalterne forsvinder helt - her taler man om at leddene ankylosere.

• #4   27. jan 2008 Selve sammenbøjningen i hasen foregår i det store haseled, mens glideleddene har en mere støddæmpende effekt. Det betyder, at selvom glideleddene vokser sammen kan hesten bevæge sig næsten normalt.

Hvis knoglenydannelserne begrænser sig til ledspalterne og ikke eksisterer udfor disse, kan hesten blive haltfri, når der ikke er aktivitet i processerne længere. I sygdommens tidlige stadier er det vanskeligt at stille diagnosen, men senere ses forandringerne på røntgenbilleder. De kliniske symptomer varierer fra at hesten ikke mærker noget til forandringerne, men den kan ligeledes have stive bevægelser evt. med halthed både med og/eller uden bøjeprøve.

Meget ofte er begge bagben angrebet, hvilket bevirker at mange heste ikke bliver tydeligt halte når de har spat. Hesten bliver mere småt og stift gående, kan være svær at samle, kan udvikle lændemyoser - og dermed alt i alt give nedsat præstationsevne.

Spat er en såkaldt multifaktoriel lidelse, dvs. den har mange årsager. Formålet med undersøgelsen var at bestemme frekvensen af spat, vurdere sygdommens arvelighed samt bygningsmæssige afvigelser og andre miljøfaktorers indflydelse på sygdommen hos islandske rideheste i alderen 6 til 12 år. Undersøgelsen blev foretaget i Island fra 1995 til 1997. 614 heste blev undersøgt, gennemsnitsalderen var 8 år. 420 af hestene var efter 17 kendte avlshingste og de resterende efter tilfældige hingste.

• #5   27. jan 2008 Jamen kan det gå væk eller hvad? For som jeg har forstået spat bliver det kun værre og værre?

• #6   27. jan 2008 Hvis det sammengroet spat, og hesten ikke er halt af det nu bliver den det heller ikke, da det ikke kan udvilke sig.

hvis det alm. spat kan man ikke regne med det, det kan giev halthed.

• #7   27. jan 2008 Hvordan behandles spat?

Hesten skal have smertestillende medicin i nødvendigt omfang.
    Hesten skal beskæres anderledes, den skal stilles højt i dragten (den bageste del af hoven) evt. med pålæggelse af en sko med kile samt rejsning af tåen. Dette ændrer hestens benstilling, og hasens glideled aflastes.
    Hesten skal derefter have ro i 3-6 måneder, hvor den går på græs på en ikke for stor fold.
    Herved får haseleddet mulighed for at vokse sammen.
    Endelig er der mulighed for behandlinger, hvor leddet gøres stift. Dette kan enten gøres medicinsk eller kirurgisk. I sidstnævnte løsning bores kanaler ind i ledspalterne. Begge dele har det formål at ødelægge ledbrusken.
    Endvidere kan bestemte musklers tilhæftningssener skæres over.
    Enkelte undersøgelser viser helbredelse i op til 70 % af opererede tilfælde, men den generelle opfattelse er, at operationsresultaterne er for dårlige. Ca. 50 % af hestene bliver bedre, men da dette tal er sammenligneligt med selvhelbredelsen, anvendes operationer ikke særligt meget i dag.
    Al behandling af spatheste udviser dårlige resultater. Mange spattilfælde heler op uden behandling. De tilfælde der ikke heler af sig selv, er tilsyneladende svære/håbløse at behandle effektivt.

• #8   27. jan 2008 Spat forsvinder ik, da det som beskrævet før, er sammengroninger i ledet i benet.
    En hest med spat ska bare rides med betænkelighed..man ka ik springe på den, det kræver meget opvarmning/afskridtning for at holde den frisk.

• #9   27. jan 2008 *beskrevet

• #10   27. jan 2008 Snak med din dyrlæge og bed om indsigt i hestens dyrlæge journaler.

Spat er aldrig en god ting, men mange heste går undt til daglig, bliver trænet som enhver anden hest og kan bruges normalt.

Ingen herinde kan give dig et svar på netop den hests situation, så få din dyrlæge til at se papirerne igennem.

Prisen er selbfølgelig sat efter denne handelsfejl?

Ydermere så kan din hest ikke uanvendelighedsforsikres hvis den ikke allerede er det.

• #11   27. jan 2008 Min dejlige DV/oldenborg har lige fået konstateret spat i begge bagben.... og han må IKKE rides mere!!
    Min dyrelæge siger..... at halter han har han ondt meget ondt!!
    At købe en hest med spat er som at købe katten i sækken.....

• #12   27. jan 2008 Du skal tænke over hvad du vil bruge hesten til.
    Min gamle halvpart havde spat i begge bagben(eler var det forben?), men det havde ikke den store betydning. Altså jeg tænkte selvfølgelig på det og tog mere hensyn, men han elskede at arbejde og kunne sagtens gå dressur i en times tid og laange ture i skoven. Han var tit lidt stiv istarten, men med ordentlig opvarmning var der ik noget at mærke...

• #13   27. jan 2008 Der står at den er gået igennem handelsundersøgelse, men så skriver ejer så at den har en ubetydelig fejl i røntgen. Men hesten kommer fra et stutteri så vil gå ud fr at det er det der sammengroet spat?
    Ja prisen er 25.000 med en rigtig god stamtavle og fik gode point til følkåring, kom lige efter fløjføllet. Men jeg vil bare ikke risikere at få en hest der ikke kan søge ned ad eller man ikke kan bruge fuldt ud smiley

• #14   27. jan 2008 Jeg ville bruge ham til dressur og så se hvor langt vi kunne komme der - højst sandsynligt rimelig langt smiley

• #15   27. jan 2008 Heidi N

Nej det vil jeg så slet ik gi dig ret i.. Nogle heste er hårdere angrebet end andre.
    Det kommer helt an på hvor spatten sidder og hvordan det har udarbejdet sig.
    Ved nogle heste er der ik noget at se, mens andre blir halte af det og ik ka rides mere. Du har bare været uheldig og få en af dem hvor spatten har gjort hesten ubrugelig.

• #16   27. jan 2008 Altså spring det ville kun være småt da jeg ikke selv er springrytter - men evt højere med en anden rytter.
    Så jeg vil helst undgå at købe en hest med begrænsninger smiley

• #17   27. jan 2008 Men den er slet ikke tilredet endnu - jeg ved ikke om man først kan se hvilken slags spat det er, når man har taget den i ridning???

• #18   27. jan 2008 Min må ik bli sprunget på, da det vil slide mere på bagbene og derved ka han bli halt og uanvendelig.

Men spørg en dyrlæge, få den undersøgt på kryds og tværs

• #19   27. jan 2008 ring og snak med dem, om det alm eller sammengroetspat (:
    mange heste der går internasionalt eller landsstævner men det har ingen betydning .
    selvfølgelig kun hvis der er sammengroet (:

• #20   27. jan 2008 Ved om hvordan det er når den ik er redet..
    Det er en risiko at ta

• #21   27. jan 2008 Josefine - Team Østergård : Med det du skriver, så vil jeg råde dig til at lede videre efter din drømmehest.

Snak med din dyrlæge. Du ligger som du selv har redt, hvis du køber en hest med spat og den efter 2 uger står stokhalt. Du kan IKKE levere en hest tilbage, hvis du har vist alt om fejlene.

• #22   27. jan 2008 Ja præcis. Har også tænkt mig at tale med hende. og derefter dyrlægen. Vil virkelig ikke risikere noget!!

• #23   27. jan 2008 han er kun 4 år gammel, bliver 5 år til maj smiley og han er ikke tilredet nej ..

• #24   27. jan 2008 hold dig fra den...

spat er ALDRIG ubetydeligt.

• #25   27. jan 2008 nej tænkte det nok smiley tak for alle jeres besvarelser

• #26   27. jan 2008 cecilie

spat er aveligt!

• #27   27. jan 2008 nogle heste kan fungere fint som ridehest selvom de har spat. fx kan kiler i skoenen gøre underværker, da de vil være et suplement til det manglende brusk i leddet, men jeg ville nok finde mig en hest uden spat, da det kun går en vej og det er til den dårlige side. held og lykke med at finde en hest, der er guskelov mange dejlige hest i landet.

• #28   27. jan 2008 Jane S : Det kommer an på hvilken dyrlæge du spørger.

• #29   27. jan 2008 louise k

rigtigt

men dem jeg kender til som har avlet på en spathest, har det desværre i langt de fleste tilfælde vist sig at være aveligt....

• #30   27. jan 2008 Jane S : De fleste heste, som bliver tjekket helt igennem har jo en eller anden defekt.

Vi avler ikke selv på spat-heste (hvad vi ved af i hvert fald!), men når det ikke er dokumenteret som genetisk arveligt, så ville jeg nok ikek blande mig for meget i andres avl.

• #31   27. jan 2008 Jeg ville ikke turde satse på en hest med spat.

• #32   27. jan 2008 louise k

nej det er nok rigtigt... men jeg advare bare ud fra erfaring..

jeg vil personligt ALDRIG avle på en hest som ikke er gennemtjækket.

• #33   27. jan 2008 Jane S : Det vil vi heller ikke. Men fordi en hest er fundet ren i røntgen og bøjeprøve det ene år kan sagtens have udviklet fejl i ben og led siden, og hvor mange sætter sine heste i røntgen hvert år inden de ifoles?

Det er ike sikkert du kan se spat på billederne det ene år, men der så er forandringer i løbet af årene.

• #34   27. jan 2008 louise k

helt enig.

jeg vil nok heller ikke gøre det hvert år... men jeg har en billig dyrlæge, så vil gøre det løbende

• #35   27. jan 2008 Lyder fornuftigt - men der er ikke mange,d er gør det sådan.

• #36   27. jan 2008 helt enig

• #37   27. jan 2008 tjah - men hvis det var sammengroet spat, ville det så blive i samme stadie hele hestens liv?

• #38   27. jan 2008 Min pony har haft spat i et år, og jeg kan bruge den normalt. Ligesom alle andre ponyer. Rider både spring og dressur.

• #39   28. jan 2008 Spat er som beskrevet i andre indløg en slags gigt i de så glideled i hasen.
    DETTE KAN BEHANDELS selvfølgelig med forbehold for benstilling går hesten ad h... til på bagbene er det jo svære at behandle som hvis den går nogenlunde normalt. den skal behandes med en sprøjte som skal sprøjtes ind i selve ledet ca 3 gange med en uges mellemrum og så skal den trækkes med ca 20 min hver dag i 2 mdr og så kan genoptræning startes hesten plejer at være halt fri efter første sprøjte.. der er mange stadier af spat og der kan være nbæsten ingen ting på røngen og den kan være stok halt men det kan også være næsten groet helt sammen og hesten er ikke halt så hvis den er gået igennem handelsundersøgelse uden anmærkninger så kommer det an på hvordan den står på sine ben og hvor gammel den er og hvad den har lavet indtil nu. men hvis du vil vide mere kan du jo skrive til mig og jeg fortæller gerne mere og andre oplysninger..

• #40   28. jan 2008 ening theis!!!

som jeg nævnte tidligere,

spat er aldrig ubetydeligt...

hold dig væk fra en spat hest

• #41   18. feb 2008 det kommer meget an på hvor spatten sidder i glideledet.
    Hvis den har spat i det midterste glideled er det ikke så slemt og det kan være at hesten aldrig bliver mærket af sin spat. Sidder det i det øverste eller nederste glideled er det straks værre.

Min hoppe har spat i begge bagben og har spat i det midterste og nederste glideled. Hun er blevet opereret for sin spat og får glucosamin. Hun bliver aldrig ridehest, men lever et godt liv. Hun vil ihvertfald gerne galopere rundt på fiolden. Men hun vil aldrig kunne bruges til andet end en skridttur i skoven. Jeg ville aldrig købe en hest med spat.
    Jeg er sikker på at det der gør at heste i dag får spat er at mange heste ikke får den rette opvækst samt at følene ikke får lov til at bevæge sig så meget i opvæksten.
    Jeg kan se på min hoppe at hun er blevet betydelig bedre gående fordi hun i dag står næsten hele dagen på fold uanset vejret, og hun går i et meget bakket landskab. En spathest skal gå så meget som muligt. Mange heste i dag står det meste af tiden indedøre og kommer sjældent på fold mere end 4 timer. Dette sker også for ungheste, og jeg tror at man kunne forebygge en masse spattilfælde ved at lave flere løsdrifte. Og tænke mere på jhesten behov end vores behov!!!!!

• #42   19. feb 2008 hej anette

hvor sidder spatten i hans ben? min reagerer ikke særlig godt på glucosamin.

• #43   28. mar 2008 lugano har lige fået konstateret spat i bagbenene. det ene er groet sammen , det andet var stort set næsten groet sammen.

Han kan rides hvis man traver GODT FREMAD får helt løse tøjler i 5-10min.

For pt. ingen form for behandling ,

smiley

Kommentér på:
Ubetydelig spat???

Annonce