{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
727 visninger | Oprettet:

Sindsyge heste? {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg fået nok af at høre folk kalde en hest for sindsyg når den ikke er det! Folk har kaldt min pony for sindsyg når den på ingen måde er det! Jeg vil gøre mit for at prøve at få det væk fra samtalerne på rideskolerne, for der er ingen grund til at kalde en hest for noget den ikke er og derved gøre ejere kede af det og i mit tilfælde bar pisse sur.

Piger læs det her! det er stof til eftertanke og forhåbentlig tænker i også over det næste gang i skal til at kalde en hest for sindsyg eller skør når den ikke er det.

jeg kendte engang en sindsyg hest, den gik til angreb på alt der kom i nærheden af den. den bed fingeren af en pige og slugte den! folk skal tænke sig lidt om før de siger at en hest er sindsyg. definer sindsyge?? definer skør? prøv at sæt dig ned og prøv at forstå hesten hvorfor reagere hesten som den gør? hvad gør du så den reagere sådan ? måske gør DU noget som gør at den reagere sådan. måske har den en fortid med en tidligere ejer som ikke er så køn. En hest gør ikke noget mod et menneske uden grund! der vil ALTID være en grund. 9 ud af 10 gange vil en hest gøre alt for at passe på sin rytter. jeg har set en hest stå på ET ben for ikke at træde på sin faldne rytter!

Vil du kalde en hest sindsyg fordi den stikker af med sin rytter i skoven, fordi den er frisk og dens rytter sidder og hiver og flår den i munden?! hvis du var hesten hvad ville du så gøre hvis du var den ?

hesten er oprindelig et vildt flokdyr.og ikke nok med at vi lægger et hovedtøj på den med metal i munden og en sadel på ryggen NEJ! der bliver også hevet den i munden, den bliver sparket ind i flankerne med spore og den får knald i røven med en pisk! hvis du skulle vælge ville du så prøve det?

piger TÆNK JER OM! tænk jer om før i kalder en hest for sindsyg. og tænk også på at en gør en pige ulykkelig ved at der går rygter om at hendes elskede hest/pony er sindsyg. Tænk hvis det var jer ? og det var jeres pony/hest?!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sindsyge heste?
  • #3   13. jan 2008 kalder da beauty det nogle gange for sjov, i skoven, hvis hun jorder lidt, så griner jeg klapper hende, og siger 'nuurh din lille sindssyge pruh' men det er jo bare for sjov, og jeg mener det jo ikk, for hun er jo en skøn pony, bliver bare lidt vild i skoven. og jeg river og flår hende ikk i munden, men bruger mine ben til at stoppe hende..

• #4   13. jan 2008 HVORFOR kalder folk din hest sindsyg?

• #5   13. jan 2008 Godt skrevet !

• #6   13. jan 2008 Vævning og krybbebidning er stereotyp adfærd = sindsyge... = der er godt nok mange sidsyge heste...

• #8   13. jan 2008 Anna F: Jeg vil så ikke mene at en hest er sindsyg fordi den udviser en stereotyp adfærd.. men at den har et psykisk problem (hvilket ikke er det samme som sindsyg).. i det hele taget findes der meget meget få sindsyge heste.. og de få der er skyldes ofte svulster i hjernen..

• #9   13. jan 2008 ' ganske enig. Der skal dælme meget til, før jeg kalder en hest for sindssyg.
    - hvorfor kalder de din for sindssyg?

• #10   13. jan 2008 svar til anli.

det er jo også en helt anden situttion du snakker om. jeg snakker om at folk laver sladder og rygter om andres heste.

• #11   13. jan 2008 nå hehe, nej jeg kunne ALDRIG finde på at kalde en hest sindssyg på den seriøse måde smiley

• #12   13. jan 2008 Min pony har jeg haft i 8 utrolig dejlige år. hun bliver 18 år til sommer og hun er min lille baby. folk har desværre misforstået hendes adfær hun er en frisk og fyrrig hoppe med et meget stort H og hun har sine helt egne meninger om hvordan hun vil rides og hvor hurtigt det skal gå i skoven. sådan er der mange heste der er men det betyder ikke at de er sindsyge eller skøre. hun er ikke engang defineret som varm i hovedet af mine gamle trænere eller ryttere der har redet hende i LÆNGERE tid. hun er en pony man skal lære at ride for at forstå hende. desuden er der fuldblods ararber i hende så hun skulle da ikke være regnet for at være et sløvt læs. smiley

• #13   13. jan 2008 i kan desuden se blleder af hende og en video hvor hun bliver redet i min profil... der er også en fra hvor hun er på fold men der har en hest vel lov til at opføre sig som den vil hehe smiley

• #14   13. jan 2008 ' siger de, at hun er sindssyg, fordi hun er frisk? s: ?

• #15   13. jan 2008 Jeg skulle lige til at gå ind og 'moralisere' om, at der ikke findes sindssyge heste, da jeg så overskriften (:
    - Så jeg er helt enig, der findes meget få sindssyge heste, og som Signe siger, skyldes det svulster i hjernen ...

• #16   13. jan 2008 Altså.. der er jo nok mange definationer på hvornår en hest er syndsyge.
    For min skyld kan folk kalde min hest hvad de vil, men jeg ryger altså helt op i det røde felt når en bestemt race... somregel travheste... får skyld for at være sindsyge alle sammen i den race, bare fordi man har oplevet et uhelddigt individ eller 2 indenfor den pågældende race. Jeg syness bare ikke man kan stemple en bestemt race pga nogle få individers uheldige adfærd.
    For mig er en hest først sindsyg når den gør skade på sig selv eller andre uden det er et uheld.

• #17   13. jan 2008 Til Tina p

jeg vil ive dig ret i at man skal ikke sige en race er sindsyg fordi der har været nogle uheldige tilfælde. jeg har det så lige modsat af dig med hensyn til mine heste folk kan sige hvad de vil om mig i don't give a fuck men så snart de siger noget grimt om mine heste og sprede usande rygter så går jeg helt i selvsving !!! jeg bliver pisse tosset! hesten kan jo ligesom ikke forsvare sig selv som vi kan. men jeg er enig med at du siger at en hest først er sindsyg når den gør skade uden det er et uheld MEN som jeg har skrevet der er ALTID en grund til at hesten reagere som den gør ALTID!

• #18   13. jan 2008 vallugga en meget dygtig dressurhest, bed også to fingre af en mand og åd dem...

har redet en galophest, over the top som kom tilbage og sparkede en hvis man faldt af...

det er to "sindsyge" heste...

• #19   13. jan 2008 Jeg har redet Fleur(Sabrinas pony) i flere år, alle de dage hun ikke selv kunne ride den. Og der var en tid hvor jeg stort set red den hver eneste dag, så jeg tror godt jeg tør sige at jeg ved hvad jeg snakker om når jeg siger at fleur ikke er sindsyg. Hun er FRISK men det er på ingen måde det samme som at være sindsyg. Hun kan da godt finde på at slå rumpen i vejret, men hvilken rigtig glad hest som elsker hvad den laver kan ikke finde på det en gang i mellem. Det er da bare utroligt at en 18 årig hest kan være SÅ frisk. Hvis man bare rider hende uden at sidde og flå hende i munden samtidigt med at man sparker til hende så laller hun bare rundt i et meget stille tempo, og det beviser at dem som har redet hende og sagt at hun var sidssyg har et problem med deres ridning.

• #20   13. jan 2008 helt enig i det med racerne... arabere og fuldblod er bare sidssyge! øh nej... de er bare varmblodede, og har temperament derefter...
    Det er tit, hvis man siger man har en fuldblod, eller en trakehner, så tror folk straks af de er skudt i roen... Men det holder så bare lige ikke...

Og Anna F: Vævere og krybbebidere er fandeme da ik sindssyge! De kan da sagtens være ganske fornuftige og dejlige heste selvom de væver! Har selv haft en væver...
    Ha' Sabrina *team bal*, ka godt se hvad du mener, røg vist os lige op i det røde felt der...!

• #21   13. jan 2008 jeg er også ved at blive tosset over alle dem som mener arabere og fuldblod er sindsyge og vilde...

nu har jeg jo en af hver slags og ingen af dem er ustyrlige på nogen måde....

det hanler jo om at håndtere og opdrage sine heste... ellers bliver de jo vilde uanset race...

• #22   13. jan 2008 til Kristine H

hva mener du med at du røg op i det røde felt ??

• #23   13. jan 2008 Min holdning til dette emne er at det ALTID er ejer/rytters skyld hvis der er noget galt med hesten.

Der findes ikke sindsyge heste(dyr) - men sindsyge mennesker.

Dyrene er kommet til verden af en hel anden grund end os mennesker.

• #24   13. jan 2008 til katja

FULDSTÆNDIG ENIG!!

• #25   13. jan 2008 Jeg rider på en pony, som nogle måske kan betegne (Staves) som sindsyg, men det er hun LANGT fra. Hun kunne ikke finde på at gøre en flue fortræd. Hun er bare lidt skør, når man rider på hende, men det har nogle gange noget at gøre med, at hun har en lille smule gjordkrampe.

Jeg syntes hun er den sødeste pony i verden ! (Sammen med Balou. Hehe)

• #26   13. jan 2008 Hesten er kun hvad vi mennesker gør den til .. !

• #27   13. jan 2008 <b> Katja . </b>

Enig !

• #28   13. jan 2008 Hvem kalder fleur sindsyg ?
    Der da mange heste der er 10 gange friskere end hende, og de bliver da ikke kaldt sindsyge ?
    Ad hoc, bukker da ret oftes, mondea gjorder en overgang, debie, leda gør det i skoven og når man springer.
    Der da også mange der er løber 10 gange hurtigere end hende, de bliver da ikke kaldt sindsyge på rideklubben ?
    Så synes det virkelig lidt underligt at fleur bliver kaldt sindsyg når der er er mange heste der er 'værre' end hende eller hvad man nu skal sige :s ?

• #29   13. jan 2008 Jeg synes ikke det er fear over for en race at sige den er sindsyg bare dens temperament ikke lige er det man ønsker. Jeg har det sådan at jeg aldrig ville købe f.eks. en fuldblod eller en araber. Jeg oplever dem som meget nervøse/varme og det er ikke det jeg ønsker.
    Jeg tror at det at mange ofte stempler en bestemt race som værende sindsyg måske skyldes at Fjordhestens rolige temperament måske var det man bedre kunne tackle frem for en fuldblod.
    Jeg søger noget der ligger mellem araberen og fjordhesten af temperament, men jeg kunne aldrig drømme om at sige at en Fuldblod er sindsyg fordi den er ilter/varm, det passer bare ikke til mig. Desuden er alle individer uanset race lige så forskellige som mennesker.
    Nu er det Traveren jeg er faldet for, og jeg ved godt de kan være varme, men de passer til mit temperament for de flestes vedkommende fordi JEG synes de er meget nervefaste. Men lad mig slå fast INGEN heste er sindsyge af natur og det er mennesket der gør dem sindsyge ved forkert pleje.

• #30   13. jan 2008 Til Shella . •Team Bal• .
    jeg har hørt rygter før i tiden om at folk gik og sagde hun var sindsygt eller skør og fandt enda også en pige herinde der skrev at hun var skør..

• #31   13. jan 2008 Okey, men hvis den er skør så brude så mange andre af ballerups heste var fuldkommen sindsyge ?

• #32   13. jan 2008 præsis!

derfor jeg har lavet denne debat fordi folk aner efterhånden ikke hvad en sindsyg hest endelig er !! de ser den laer et bukspring eller stikker af EN gang og så er den sindsyg! jeg bryder mig ikke om at der går rygter omkring mine heste om at de er sindsyge for det er de bestemt ikke og det mener jeg heller ikke der er nogen af hestene på bal der er..

• #33   13. jan 2008 Sabrina *Team bal* W: næ, men altså sådan er nogle folk vel . Næ synes nu heller ikke der er nogle af bals heste der er sindsyge, nogle er måske bare ikke særlig børne venlige .
    Men der er heste derude der er direkte ondskabsfulde.

• #34   13. jan 2008
    Har altdi fået at vide at mine ehste var sindsyge.. hehe, så jeg plejer ikk at tage det tungt..

Dog har jeg aldrig fået at vide at Sunny Girl er sindsyg, men derimod at den er vild xD haha -Er den overhovedet ikke. smiley

• #35   13. jan 2008 undskyld...

heste er hvad mennesker gør dem til...

vil i så godt lige forklare mig, hvordan fanden man lære en hest at bide folks fingre af, og æde dem????

hvordan man lære en hest (uanset hvilken rytter) at komme tilbage hvis man falder af, og overfalde rytteren???

venter spændt på svar fra jer som mener mennesker gør heste til det de er.

selvføldig bliver de præget af mennesker, men nogle dyr, har altså en brist i hovedet.... hest hund kat you name it... de er indenfor alle slags dyr.

• #36   13. jan 2008 Tildels enig med Jane S !

Ingen væsener fødes/skabes til sindssyge, men det er fakta at indenfor hver race og dyreart er der eksempler på dyr, som udviser en adfærd, der langtfra anses for almindelig.

I ekstreme tilfælde kalder man det en brist og "sindsyge" - og nej, det er ikke menneskeskabt. Mennesker har også medfødte defekter, såsom "svag psyke".

Sabrina *Team bal* W : Hvis det forholder sig som du beskriver din hest, så må du jo omgåes en del uerfarne/uvidende mennesker?

Kommentér på:
Sindsyge heste?

Annonce