Dumt spørgsmål fra "gammel nybegynder" {{forumTopicSubject}}
Hej alle...
Ja, dette er højst sandsynligt et af de dummere spørgsmål.. :o) Jeg har selv haft hest gennem en årrække i sin tid, men bare en blandings-hoppe, så ved ikke meget om enmet...
Jeg er nu blevet nysgerrig, hvordan foregår stambogsføringen/avlen på race-rene heste? Jeg kan fx. se, at der under nogle racer står, at de er så-og-så mange % ren et-eller-andet (ex. 70% araber osv....) Dvs. at en oldenborger (bare et eksempel) ikke altid er en ren oldenborger, men blandet med andre racer, eller.....? Og hvordan er restriktionerne, der må vel være nogle "regler" for avlen eller....?
Er der en venlig sjæl der vil forklare dette for mig? :o)
På forhånd tak!
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Min oldenborg er f.eks. 62,5 % oldenborg.
jan 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
Jeg kender kun til avl fra hundeverdenen, og der er en blanding mellem to racer jo altså en blanding...
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Det er jo fordi der er krydset med fuldblod. Så er hun jo ikke 100 % ren oldenborg. Altså er hun en forædlet oldeborg..
dec 2006
Følger: 106 Følgere: 100 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 1.276
de bliver regisreret. men fordi de findes i meget varierede størrelser bliver de brugt til forædling i mange alvsforbund, f.eks. DSP, DV, Holstener, trekener, oldenborg mm. men de bliver ikke krydset rent ind i F.eks. new forest fordi de heller ikke kan kåres i det alvsforbund. de kan desuden kåres i mange avlsforbund og er også her meget anvendelige. det er f.eks. ikke tilladt at kåre en araber i oldenborg. det er kun det "rigtige" hesteblod der kan kåres. det der er avlet til sport og ikke til udstillinger
jan 2008
Men det fik mig til at tænke på, hvordan og hvor skrappe reglerne er.. Hvis man fx. antager at det virkelig VAR en super hingst som var hendes far, er det så normalt at lade ham bedække en hoppe af en anden race - dét er vel ikke det samme som at forædle, det er vel bare at blande to racer....?? (Måske var det ikke meningen, who knows...
Synes det var lidt interessant med hestene... At der fx. er en vis procentdel araber i en bestemt race...
jan 2008
Hvilke racer bruger man så araber til?
Jeg har aldrig rigtig fattet, hvad en fuldblod helt præcis er, udover jeg tænker på galopheste??? :oD
Og hvad menes der egentlig præcis med forædling... Er det typemæssigt, altså bygningen osv.??
dec 2006
dec 2006
Dumt spørgsmål fra "gammel nybegynder"