{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
375 visninger | Oprettet:

P R
P R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Dumt spørgsmål fra "gammel nybegynder" {{forumTopicSubject}}

Hej alle...

Ja, dette er højst sandsynligt et af de dummere spørgsmål.. :o) Jeg har selv haft hest gennem en årrække i sin tid, men bare en blandings-hoppe, så ved ikke meget om enmet...

Jeg er nu blevet nysgerrig, hvordan foregår stambogsføringen/avlen på race-rene heste? Jeg kan fx. se, at der under nogle racer står, at de er så-og-så mange % ren et-eller-andet (ex. 70% araber osv....) Dvs. at en oldenborger (bare et eksempel) ikke altid er en ren oldenborger, men blandet med andre racer, eller.....? Og hvordan er restriktionerne, der må vel være nogle "regler" for avlen eller....?

Er der en venlig sjæl der vil forklare dette for mig? :o)

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dumt spørgsmål fra "gammel nybegynder"
  • #1   7. jan 2008 Oldenborgere er oftest krydset med fuldblod, for at få ædlere heste..

Min oldenborg er f.eks. 62,5 % oldenborg.

• P R
    P R Tilmeldt:
    jan 2008

#2   7. jan 2008 Okay, ja jeg forestillede mig også at det var et nøje planlagt avlsarbejde der lå bag?

Jeg kender kun til avl fra hundeverdenen, og der er en blanding mellem to racer jo altså en blanding... smiley

• #4   7. jan 2008 AS:
    Det er jo fordi der er krydset med fuldblod. Så er hun jo ikke 100 % ren oldenborg. Altså er hun en forædlet oldeborg..

• #5   7. jan 2008 fuldblod er jo ikke et alvsforbund som f.eks. oldenborg. en fuldblod bliver altså ikke kåret i sit alvforbund som jo er Dansk Galop, Foreningen til den Ædle Hesteavls Fremme.
    de bliver regisreret. men fordi de findes i meget varierede størrelser bliver de brugt til forædling i mange alvsforbund, f.eks. DSP, DV, Holstener, trekener, oldenborg mm. men de bliver ikke krydset rent ind i F.eks. new forest fordi de heller ikke kan kåres i det alvsforbund. de kan desuden kåres i mange avlsforbund og er også her meget anvendelige. det er f.eks. ikke tilladt at kåre en araber i oldenborg. det er kun det "rigtige" hesteblod der kan kåres. det der er avlet til sport og ikke til udstillinger

• P R
    P R Tilmeldt:
    jan 2008

#6   7. jan 2008 Ja jeg blev lidt nysgerrig, da min hoppe (efter sigende) var blanding af oldenborg og hannoveraner... Oldenborg-hingsten var vist en finere én af slagsen, men der var jo ikke papirer på noget af det, så det kan jo sagtens være at det ikke er andet end en god historie..

Men det fik mig til at tænke på, hvordan og hvor skrappe reglerne er.. Hvis man fx. antager at det virkelig VAR en super hingst som var hendes far, er det så normalt at lade ham bedække en hoppe af en anden race - dét er vel ikke det samme som at forædle, det er vel bare at blande to racer....?? (Måske var det ikke meningen, who knows... smiley Jeg ved jo fx. at hvis jeg lader min stamtavle-hund parre med en anden race, ja så ville hvalpene jo fx. ikke kunne få stamtavler..

Synes det var lidt interessant med hestene... At der fx. er en vis procentdel araber i en bestemt race... smiley Osv osv.. Det er vist en helt videnskab! smiley

• P R
    P R Tilmeldt:
    jan 2008

#7   7. jan 2008 Sarah Ø.: Vil det sige at det med lige DE racer kun er fuldblod som bruges til at forædle?

Hvilke racer bruger man så araber til?

Jeg har aldrig rigtig fattet, hvad en fuldblod helt præcis er, udover jeg tænker på galopheste??? :oD

Og hvad menes der egentlig præcis med forædling... Er det typemæssigt, altså bygningen osv.??

• #8   7. jan 2008 ja fuldblod er til forædling, og forædling er for at skabe en lettere hest som er mere anvendelig til ridebrug på højere plan. det er jo sjældent muligt for den gamle oldenborgtype at klare sig på højt niveau inden for spring, military og evt. dressur. de er lavet til kørsel. når de avler fuldblod eller halvblod ind i denne race bliver den lettere, benene tyndere og nemmere at få rundt på en lille bane og ind i en svær samling som piaf og passage. smiley

• #9   7. jan 2008 .

Kommentér på:
Dumt spørgsmål fra "gammel nybegynder"

Annonce