686 visninger
|
Oprettet:
Føl køber igennem tråd og hegn {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt et frederiksborger hoppeføl fra april. I starten kom hun på fold med de store, men de blev ved med at jage hende så hun løb igennem hegnet ti gange om dagen. Hun kom så på en fold med hendes godew ven, der går det fint og hun bliver på folden. Men idag da jeg havde hende nede på ridebanen at løbe, løb hun igennem hegnet dernede.
Hvordan for jeg hende til at stoppe, og bliver hun ved med det resten af hendes liv?
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
mar 2005
Følger: 67 Følgere: 70 Heste: 6 Emner: 564 Svar: 3.624
Vi havde problemer med vores den lille. Vi satte normalt hengstråd på, det trykke og satte nyt strøm på.. Der giver meget stød, men han bliver inde..
jun 2004
Følger: 18 Følgere: 31 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 737
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Ellers har jeg hørt at man skal bruge en meget hård metode der er at msn gør den våd og skubber den ind i hegnet.
Kunne aldrig selv finde på det, men kender en der gjorde det og det virkede.
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
Nøjagtigt det du skriver har vi også været igennem med min bedre halvdels hoppeføl. Sørg for at sætte et godt hegn op med synligt bånd - fx det rød/hvide som bliver brugt ved vejspærringer mm. Hvis du ved det er fordi hun ikke panikker, men at det er "fis", så kan du sætte ekstra strøm til, og sørge for at hegnet er i en højde, som gør, at hun ikke kan undgå at fået ordentligt rap - inden hun kommer ud på den anden side af hegnet.
Er det fordi hun panikker er det IKKE løsningen, men istedet en del arbejde for at få hende til at falde til - også folden sammen med en anden eller flere, som ikke jager rundt.
Venlig hilsen Louise
jul 2005
Følger: 129 Følgere: 128 Heste: 6 Emner: 69 Svar: 401
Der er tråd i. De gange hun har løbet igennem trådet har hun altid løbet igennem det igen for at komme derind.
Jeg kunne aldrig finde på at gøre hende våd og skubbe hende i hegnet!!
maj 2005
For vores blev det fis, og vi blev nødt til få sat hende i respekt, da hun efterhånden havde løbet igenenm en del hegn, og det giver jo en del farlige situationer såsom at løbe ud på vejen (skidt med hesten, men derimod billisterne!!), at hun kunne på revet sig til blods + få de andre heste med løs.
Derfor er det vigtigt de hurtigst muligt kommer af med den slags unoder.
jul 2005
maj 2005
jul 2005
jan 2006
Følger: 136 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 264 Svar: 5.688
Ved ikke rigtig hvad du kan gøre...
Wariant havde heller ik rigtig respekt for hegnet da jeg fik hende. og det var virkelig ik smart, for hun var opstaldet lige ud til en vej, hvos folk kører mega hurtigt ..
Da hun så blev ældre gik hun også igennem hegnet, men det var fordi det ikke var iorden og tit havde de slukket for strømmen - hestene er ikke dumme, wariant i i hvert fald ik, hun ved godt hvordan der er strøm på og hvornår der ikk er. og græsset var jo meget bedre på den anden side af hegne..
Men siden hun kom hjem, har hun ikke været gået igennem en eneste gang, fodi vi sørger for at strømme er satg til og fordi hegnet er 100% iorden. vi har sådan en ting der er sat på hegnet som måler og begynder at blinke med en anden farve, hvis der er afledning et sted.
Hmm men kan godt se at der ik er så meget at gøre n år hun bliver jagtet... Men håbeer i hvert faæd du får pillet vanen af hende :o) Held og lykke med det.
Føl køber igennem tråd og hegn