er millitary farligt???? {{forumTopicSubject}}
ja et dumt og simpelt spørgsmål...
er millitary farligt for hesten??
har en distution med min mor af og til angående millitary.. da jeg gerne vil prøve det med isabella...
min mor er sikker på hesten både dør og brækker benet osv osv... det er livs farligt at springe banketter, og springe ned i vand osv,... hun er sikker på at hesten bliver skadet....
hvor "farligt" er det for hesten at gå et millitary stævne??? det LETTESTE der er???
hun er meget imod både millitary og jagt...
men det er fordi forhindringerne er faste.. det er det hun har noget imod.. men jeg kan bare ikke forklare hende at hesten som regek løfter sig meget bedre over et natur spring
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
Jeg vil sammenligne det lidt med at køre gokart i en hal, hvor der i stedet for dæk rundt om banen, KUN er betonmure..
Det er jo ikke SIKKERT, man kommer galt afsted, hvis man ryger i muren, MEN chancen er da væsentligt større end på en bane med dæk ved siderne.. Altså barrikader, der flytter sig / giver efter...
Men som med alt andet, så kommer det jo også an på "materiellet", altså har hesten stærke ben, sener osv. eller er den egentlig bare en "Skoda", hvor man i stedet skulle bruge en "Land Rover"...
Uanset hvilken disciplin man stiller op i er chancen for succes jo større med det "rette grej", og tilsvarende mindre med noget "skrammel", så jeg ville nok konferere med dyrlægen, om han / hun mener at hestens bevægeapparat vil kunne holde til den, (ofte) rimeligt ekstreme belastning, som jeg mener, et military indebærer..
Ganske som man bør konfererer med en sagkyndig ved bilkøb feks.. HAR man nu brug for en Ferrari, så KOMMER man ski nok ikke langt med en Skoda Favorit.
Mvh. Michael
jan 2006
Følger: 89 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 208 Svar: 2.487
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2127 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Det er jo ikke for sjov skyld der på stævnepladserne til disse stævner er dyrlæger klar til at aflive heste der kommer så slemt til skade...
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 21 Svar: 390
husk på:
det er ikke de faste forhindringer der kan være farlige,
men det er hvordan du rider din hest.
sep 2005
Følger: 211 Følgere: 195 Heste: 1 Emner: 187 Svar: 1.316
ellers ikke (:
mar 2007
Følger: 109 Følgere: 107 Heste: 10 Emner: 1 Svar: 196
Og der er jo mange niveauer af det..
Så man skal jo starte med 70cm. klasserne (træning)
Og så op efter..
Men heste er jo fra naturens side bygget til at springe træstammer, grøfter osv.
Så det er bare dig der skal lære at sidde stille, så du ikke kommer til at genere hesten..
Men syns bestemt du skal prøve at se om det er noget for dig..
Men få en til at hjælpe dig der ved noget om det..
Så god fornøjelse..
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
Giver din mor ret, undskyld men ja, når det en gang i mellem går galt, går det tit meget galt, da de ikke kan vælte, så længe jeg bestemmer, får mine børn ikke lov, til militery.
Anita W
jun 2007
Følger: 103 Følgere: 98 Heste: 4 Emner: 180 Svar: 722
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
jun 2006
Følger: 66 Følgere: 66 Heste: 10 Emner: 19 Svar: 380
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Jeg har stadig hverken set en jagt eller military hest blive aflivet, men jeg har til gengæld set 3 springheste blive aflivet på banen til distrikt stævner i DK og 1 til internationalt i Tyskland.
Jeg har også haft en del styrt efterhånden, men igen, så har de værste været på spring banen, hvor hesten har kunne få bommene mellem benene, og kunne vælte over dem flere gange, en fast forhindring bliver der hvor den var, da hesten ramte den, så hesten kan falde, eller forsøge at blive på benene, uden at blive generet af bomme der flyver rundt mellem dens ben.
Langt de fleste gange de rammer et spring, falder de ikke, men glider bare af på springet.
apr 2007
Følger: 115 Følgere: 311 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 3.835
grunden til vi ser flere dødulykker i militar, er at rytterne/ekvipagerne går for hurtigt op i klasserne til stævnerne!
Mange er ikke klar til 1* , hvor vi tit ser ulykkerne! Men fordi at danskrideforbunds regler er som de er! Må de gerne! tag engang at kig på reglementet i military! Der er STOR forskel på klasserne, altså man laver store hop! Og nogle skal blive meget mere rutineret før de går fra cnc100 til 1*
Altså Jo det er da farligt! Men alt ridning er vell farligt ?
Jeg rider selv military, og hvis man har mod, og rider med forsigtighed, samtidig med at hesten ikke bare fræser afsted! Skal man være yderst uheldig før der sker en ulykke! Men så kan ullykken lige så godt være sket på spring banen ?
apr 2007
' crazy christmas kaka!xD - 2'er pony tilsalg! .
hvor lang tid siden er det lige du har startet, siden du kan ride let første gang!
Reglerne siger du skal klare 3 debuntanter før du må ride let ?
maj 2004
Følger: 64 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 44 Svar: 329
kig forbi Fantacy's profil og mine fotoalbums - ser hun ud som om hun ikke kan lide det?
Min pony er fantastisk til military og selvom vi rider military passer jeg på hende som var hun porcelæn. vi rider middelsvær og der er ALDRIG forhindringer hvor der ikke er taget hensyn til hesten. nedspring er med blød jord under, i vandet er bunden ordnet og du kan købe noget gele du kan smøre på hestens ben så den glider over springet hvis den skulle ramme.
2 nye videoer: ''' crazy christmas kaka!xD - 2'er pony tilsalg! .
hvor lang tid siden er det lige du har startet, siden du kan ride let første gang!
Reglerne siger du skal klare 3 debuntanter før du må ride let ?''
det gælder kun heste, ellers er det klubben der bestemmer det (:
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Det er terrænspringning, men ikke med faste forhindringer
apr 2007
Oki doki ;D Så jeg med! Det er fordi jeg kun har redet military for hest
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
Giver din mor ret!
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
Men de små klasser har jeg ikke noget imod, altså debutant-klasserne. Ser det lidt ligesom jagt eller terrænspring (har været på sådan en bane) og det synes jeg ikke at jeg har noget imod.
Men ja det er farligt.
Det er al hestesport.
Men du kan da godt kaste dig ud i det.
Det kræver nok at du stoler en del på din hest og at den kan klare et sådan pres den sikkert vil få.
Evt få dyrlægen til at bedømme den.
Har du startet jagt?
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
og så tænkte jeg at i milli springer man vel kun en af gangen???
jeg har ikke itentioner om at skulle op og springe højt natur spring...
og inden jeg vil noget som helst andet vil jeg ud og prøve en terræn bane stille og roligt i hestens tempo
jan 2004
Følger: 39 Følgere: 143 Heste: 1 Emner: 924 Svar: 8.231
Det er skide skægt!
Prøv det : D
apr 2007
Ring til Jørgen Albertsen !
Virkelig dygtig har selv terræn bane xD
Hvor dm f.eks. også bliver holdt !
Jeg selv er rigtig gode venner med dem
Og har Købt Meru af ham
(hans gamle dressur hest, som viser sig at have talentfpr military) xD
Men der kan du evt få undervisning, også kan han bedømme det
http://www.skaarupovergaard.dk/
maj 2004
Følger: 64 Følgere: 60 Heste: 5 Emner: 44 Svar: 329
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.697
men altså, det er jo noget du selv må afgøre.. men jeg ville aldrig gøre det..
apr 2007
Han viser sådan en udstråling, bedre end nogen hest!
Han elsker det, og man kan tydeligt se det!
Han er så glad og tilfreds når han er i terrænet
Jeg syntes godt man kan sammenliigne Military/Terræn og ridebanespringning!
Så forskelligt er det ikke ?
dec 2004
Følger: 263 Følgere: 247 Heste: 22 Emner: 444 Svar: 4.037
i ridebane springning, sker det sjældent, da hele lortet vælter, man kan selvfølgelig godt komme til skade, men sjældent så svært som i faste spring.
pas på jer.
knus Anita W
er millitary farligt????