Sådan kurere du muk! {{forumTopicSubject}}
Ja jeg er jo da bare nød til at dele der her med alle jer der også slås med muk i denne tid. Jeg har en Irish Cob og han har været plaget af muk siden efteråret. Jeg fik noget dyrt, dyrt salve igennem min dyrlæge som jeg ikke rigtig syntes gjorde det for os. En dag da jeg læste i Equipage så jeg en anonce fra Stormøllen på deres Stalosan Salve som skulle have en god virkning på muk. Jeg tog kontakt til dem og fortalte min situation og de anbefalede mig at prøve deres produkt, hvilket jeg gjorde. Det er nu godt 2 mdr. siden og Jack's muk er reducered med 80-90 %.
Jeg bor i Vejle hvor vores jord er meget lerret hvilket gør at jeg er nød til at skylle ham efter fold hver dag og tørre ham helt tør med føntørren. Jeg smører ham med salven morgen og aften. Yderligere bruger jeg Stalosan F'en inde i boksen som hjælper med at tørre boksen godt ud samt gør det praktisk talt umuligt for mukken at trives (yderligere dræber pulveret flueæg og andre små kryb af insekter). Kombinationen af disse to ting har gjort at jeg i dag kan stå med hænderne oppe over hovedet og sige, DET VIRKER SKU!!!! Hvor er jeg bare glad og dette vil jeg selvfølgelig rigtig gerne dele med jer andre. Så derfor dette indlæg...
Mange hilsner Mette & Jack
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.777
Atamon virker også rigtig godt. Det har det gjort på mine heste,.
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 48 Emner: 121 Svar: 1.180
det gjorde jeg i 4 døgn så var det væk
og han havde rigtig slem muk så meget at han blev uren gående fordi han havde så ondt af det men det kan kun anbefales
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 81
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 15 Svar: 81
maj 2007
Følger: 45 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 83
maj 2007
maj 2007
og fik afvide af dyrlægen jeg helst ikke skulle bruge det på min højdrægtige hoppe..:S
jun 2007
Følger: 176 Følgere: 174 Heste: 4 Emner: 212 Svar: 854
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
Jamen så er det jo det jeg skal til at prøve, nu da jeg har prøvet så meget andet.... Jeg tager fat i stormøllen..
jun 2005
Følger: 79 Følgere: 120 Heste: 10 Emner: 270 Svar: 3.642
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 145 Svar: 1.377
trods hovskæg og mudret fold
okt 2006
Følger: 95 Følgere: 73 Heste: 5 Emner: 47 Svar: 693
mar 2005
Følger: 139 Følgere: 132 Heste: 6 Emner: 212 Svar: 1.505
På mine forsvandt det altså af behandling selvom de stadig kom ud . Og det var ret slemt ved den ene . .Dyrlæge slemt . Han gav mig så et mega godt tip . Og det hjalp sku med det samme !
Køb nogle billige bind evt fra netto .
Og noget film (det gennem sigtige madpapirs lign)
Tag noget kogt vand (vent til det er lunkent)
put noget bakterie dræbende i vandet .
Tag evt. en plast sprøjte og sprøjt bindende til . læg bindende på filmen . Put det på benene og en bandage rundt om . Lad det være i 20 min. evt mens man strigler . tag det af, nuller skorperne af .Og put noget creme på . Evt. skinhealer/helosan
Lyder indviklet, men ikke så svært og faktisk ret smart
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.338
apr 2006
Følger: 110 Følgere: 123 Heste: 4 Emner: 330 Svar: 2.260
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Vores belgier hvde det stort set hele tiden og diverse salver hjorde ingen forskel.
Vi fik så senere en ny dyrlæge der kunne fortælle at det hos belgier/jyder (ved ikke om det gælder øvrige koldblods osse) ofte slet ikke er muk men derimod en slags skab, som nærmest er umulig at komme af med.
Hans forslag til effektiv behandling: Køb en ordentlig stak frontline (sprayudgave på flasker -det der er beregnet til lopper osv på katte og hunde).
Alt hovskægget barberes af, der sprøjtes med frontline en gang i ugen (brug handsker og gnub det godt ind) i 1 måned, og herefter 1 gang i måneden i 3 mdr.
Det er virkelig effektivt, og det eneste vi bruger her. Vi har i øvrigt praktisk talt ingen problemer med det mere.
-Husk dog på at der er tale om behandling af skab -ikke muk. Og har man en koldblods med muk der ikke er til at komme af med, så få taget et skrab, for rigtig ofte er det skab der er tale om.
Sådan kurere du muk!