793 visninger
|
Oprettet:
Ny i islænder verden {{forumTopicSubject}}
Jeg er ny i islænder verden.
Min dreng på snart 1 år.
Hvad er det bedst ved islænderen, og vis mig gerne billeder af jeres isbamser
sep 2012
Følger: 34 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 10 Svar: 45
maj 2023
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Islænderen er kendt for sine bløde og behagelige bevægelser (selvom bevægelser kommer i forskellige størrelser hos islænderen også relativt til hestens størrelse)
Nogle islændere kan flere gangarter end andre heste, som du måske ved.
Nogle islændere er i stand til at tölte (som er en gangart i samme rytme som skridt) det er en gangart med stort spænd i hastighed og altid komfortabel.
Nogle islændere kan passe. Det vil sige at den flytter højre forben og højre bagben samtidigt (altså at de rammer- og løftes fra jorden samtidigt) altså modsat trav hvor højre forben og venstre bagben flyttes synkront. Det er ofte en relativt hurtig gangart - hurtigere end tölt og trav men langsommere end galop. Gangarter er en anelse sværere at sidde i end trav.
Islændere er gode uden sadel.
Pga de ofte gode bevægelser kræver islændere ofte knabt så meget balance at sidde på som andre heste.
Islænderes bygning gør at de ofte er komfortable at sidde på uden sadel, dels pga. En ofte ikke ret fremspringende rygrad, er min erfaring, dels pga deres tykke pels.
Islændere er sikre på benene. Islændere snubler sjældent og er vældig gode til at placere deres hove sikkert. Derfor er de vældig gode i terrænet.
De spiser ikke ret meget, men har til gengæld nemt ved at tage på.
Islændere som ikke er klippet kan klare nedt til 25 grades frost, hvis de er vant til det. De behøver derfor sjældent dækken. Derimod er hårdt arbejde og varene somre og en udklippet islænder ikke en god cocktail.
Håber det kan bruges. De venligste hilsener - J
Ny i islænder verden