Kan jeg dét? -HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Hej (:
det er sådan at jeg skal have min egen hest/pony for aller første gang (har haft havlvpart i 2år på Bounty) ..
og jeg er selvfølgelig kanon glad, fordi jeg må få min egen. Udover at dele min glæde med jer, vil jeg lige høre; Kan jeg godt ride én ungHEST op?
i kender mig jo ikke irl, det ved jeg godt. men hvis jeg fortæller at elevhesten - Bounty har jeg selv redet dressur på. Da jeg fik ham kunne han intet, nu er vi på LB niveau. jeg har redet i 6-7 år, men jeg ved bare ikke om jeg er rutineret nok, til at ride en unghest? Mange siger at der kan opstå store problemer med en unghest. så ví ringede til min tidligere ridelærer igår (eller, det gjorde min mor) og han er berider, han sagde at det gør intet hvis jeg vælger en unghest med et klogt hoved, og han kunne anbefale en Dansk Varmblod.
hvad skal jeg? for hvis jeg skal tjene på hesten (som jeg gerne vil), er det jo ikke så meget ved hvis den er 8, og jeg sælger den som 13 år, så er den jo også ved at være en smule gammel til de næste købere?
.. jeg ønsker nemlig mere udfordring da bounty er for nem til mig nu.
okt 2007
Følger: 95 Følgere: 89 Heste: 2 Emner: 146 Svar: 780
okt 2007
men folk gør mig forvirret, og jeg vil hellere være på den sikre side ..
(til Trust No1)
okt 2007
okt 2007
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Jeg synes selv det er fedest at arbejde med ungheste, har jeg gjort meget, men har aldrig haft 100% ansvar for en unghest, men det er helt sikkert noget jeg kunne tænke mig og mener at jeg er i stand til. Men jeg gør det ikke. Camino var redet og opfostret ordentligt da jeg købte ham, så forarbejdet var jo gjort. Jeg ville godt have haft en unghest, men jeg havde simpelthen ikke tiden til det. Jeg studerer på gym lige pt. så jeg har heller ikke tid til Camino hver dag, men holder det på 5 dage om ugen. Men en unghest skal jo have masser af tid til - hver dag! Også selvom man ikke skal lave noget specielt krævende. Ting tager bare længere tid med ungheste fordi de er nogle forfærdelige pupertetsknaldperler, fordi de har så meget energi og fordi de jo har en masse ting at lære om menneskeverdenen. Og skal de trænes op til en ridesport er der jo endnu mere arbejde i det.
Jeg kan se du er 14, så du har sikkert tid nok lige nu - men hvad med om to år? Der går du vel i 9. klasse, og en hest er altså stadig ung når den er 6 år - mange er i hvert fald.
Så ja, du skal gøre dig nogle overvejelser - har du mod på det og tiden til det samt et godt team der kan støtte dig, evt. din ridelærer og andre erfarne ryttere i din stald, så synes jeg da du skal gøre det. Det er vildt fedt at arbejde med ungheste, men det er hårdt arbejde, og fejl i træningen eller omgangen med dem kan give varige skader både fysisk og psykisk. Den der bedst kan sige om du er klar til sådan en udfordring er dig selv. Men her fik du i hvert fald lige nogle ting jeg synes du burde tage stilling til
Mvh. Malene
Held og lykke..!
okt 2007
nu har jeg jo først sagt til mig selv; "Det skal være en 1'er pony". men så kom menneskerne og sagde; "Nej,tag en hest, den kan du beholde!" (Hvad skal jeg SÅ tage)
så kom alderen; en unghest?
alle andre mennesker;"Nej, tag en erfaren pony"
men nix, jeg har ikke penge til en hest som kan alt, til 65.
jeg vil hellere selv sidde og arbejde med den:)
men TAK FOR HJÆLPEN! .. det er vildt skønt, folk vil hjælpe:)
tak skal i have<3
Kan jeg dét? -HJÆLP!