876 visninger
|
Oprettet:
Foder/vitaminer i følbørnehave? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har fået mit første føl/plag og har hørt en masse forskellige meninger om hvad man skal fodre dem med. Så nu ville jeg høre hvad i gør!
Sagen er den, han er 11 måneder og går lige nu i føl børnehave, hvor der er MASSERE af græs. Er det nødvendigt at give ham ekstra foder/vitaminer ved siden af?
Nogle siger græs er nok i sig selv, og andre mener det ikke er nok kun med græs. Så, hvad gør i???????
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
jul 2014
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 256
Selvom du ikke har spurgt til det vil jeg lige nævne vigtigheden af ej heller at spare på beskæring af den unge hests hove. Det er mens de forskellige vækstlinjer stadig er åbne at du kan rette på benstilning, hvis noget ikke er optimal, så man igen sørger for det bedste fundament for at få en sund holdbar hest. Når vækstlinjerne først er lukket er det ikke til at få rettet igen. Så smed/beskæring og foder er de to ting man endelig ikke skal spare på med de ungeheste da det er så vigtigt for at skabe en sund holdbar hest
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Det har jeg til gengæld min tvivl om, da de færreste hestefolk nærer nogen interesse for planteavl, og dermed for deres græsningsarealer. Hvis der kun er enårigt rapgræs, kvik og skræpper på dens fold, så skal du ikke kun supplere med mineraler. Men en græsmark i omdrift med 3-4 brugsår skulle nok kunne forsyne en unghest i vækst, afhængigt af jordbonitet og areal til rådighed. Du kan altid se det på opdrættet. Hvis det gror og er i fin huld, så er der græs nok. Taber det huld og bliver langhåret, så skal der tilskudsfodres.
Foder/vitaminer i følbørnehave?