rytters vægt på islænder {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til islændere og hvor meget de kan/må bære, hvis der er nogen som har noget vidensbaseret vil det også være meget interessant.
Og er der forskel på størrelsen af hesten og holdbarheden (er de mere skrøblige når de bliver højere)
jeg ved at det er et meget omdiskuteret emne og der er mange holdninger, så jeg vil gerne bede om en pæn tone i kommentarerne, tak
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Jeg lavede en søgning efter de originale videnskabelige artikler som lægger bag.
Jeg fandt faktisk ikke ret meget om 15% reglen?
Og, elendige metodafsnit I artiklerne.
Fx, frit efter hukommelsen.
Et stutteri for svensk varmblod.
16 ungheste pr år, som tilrides af 2 berider elever. Den ene vejer 15% af hestenes vægt, den anden elev 28%.
De to dyrlæge studerende så betidereleverne på ryggen af ungheste e og vurderede om hestene virkede belastet eller hæmmet af rytter. - De dyrlæge studerende mente ved næsten hver hest, at dyrene ikke var belastet af den lille, men virkede belastet af den store elev.
Men ikke et ord om udstyr, fx passede sadler til hest og begge ryttere? Heller ikke et ord om, hvordan de vurderede om hestene var belastet? Sikke et elendig skrevet metode afsnit!
Den slags venstrehåndsarbejde kan man da ikke konkludere på?
- Men det er det og værre artikler, der lægger bag 15% reglen.
For et års tid siden fandt jeg et studie om sadelstørrelse versus om sadel passer hest/rytter.
Man tog nogle ekvipager (var det 4?)som red i deres eget udstyr, som passede hest og rytter.
De red et dressurprogram og blev vurderet af et par dressurdommere.
Dernæst blev sadlen byttet ud med en, som var 1/2 tomme mindre, men passede til hesten.
Des mindre sadel (som jo blev tiltagende for lille til rytter), des dårligere gik hesten.
Så - oversat til civil dansk - hvis du ikke kan finde en sadel, som er stor nok til rytter men lille nok til hesten - så går det ikke.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
det sidste du skriver kan jeg faktisk rigtig godt lide!
Mange af os får ikke tjekket at sadlen passer både hest og rytter, men kun hesten...
Når det så er sagt, så har jeg en popo der passer fantastisk i en 17-17,5" men min nuværende part går med en 16" som jeg ikke er for stor til... det giver også stof til eftertanke.
aug 2016
Er det pibemål, ryggens proportioner, eller?
I gamle bøger fra 1920'erne til 1960'erne mente man at en hests bæreevne hang sammen med pibemål.
...
Som kuriosum.
Under 2 Verdenskrig var det jo en af de sidste krige, hvor at kavelerister for alvor var en aktiv del af hæren.
Det var jo et hårdt og kort liv at være hest i hæren. Kanonerne blev flyttet med hestekraft, der var ingen stalde eller andet læ, knap foder og helt tilfældigt om den soldat, som havde ansvaret for hesten også vidste noget om dyrene?
Blev en hest halt blev den hurtigt til gullasch, man havde jo ikke mulighed for at tage en hest ud af arbejdet ved fronten..
Anyway, arabere og haflingere var de racer, som havde bedste overlevelse. Interessant.
En fuldvoksen soldat + 25 kg udstyr - de små arabere holdt bedst?!
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
Men vigtigst af alt er nok hestens bygning, styrke og den ridning rytteren udfører. Hvis disse tre parametre er i top, så vil denne islænder kunne bærer betydeligt mere end en islænder uden styrke, som er dårligt bygget, og hvor rytteren bare er en sæk kartofler oven på.
- en vigtig faktorer der også skal medregnes er hvordan hesten bruger kroppen og bevæger sig.
Også bør man også se på harmonien mellem størrelse, da dette også har kæmpe betydning for belastning -
Men ja, egentligt ret interessant, for er en islænder stærkere end andre heste, og mange bare gør andre heste enormt svage, eller "lukker man bare øjnene", og tænker at sådan har det altid været?
dec 2008
Bliver de mere skrøbelige når de er højere?
Har hørt at den eneste forskel er at de bliver længere i piben og at de derved bliver mere skrøbelige
okt 2012
Følger: 44 Følgere: 24 Heste: 6 Emner: 35 Svar: 687
okt 2012
dec 2008
Kan se at jeg i overskriften har skrevet vægt på islænder vs. rytter, det jeg egentlig mener er rytters vægt, på islænder...
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
En hest der er vel bygget, med en god muskuløs overlinje og stærke ben kan egentlig bære meget i forhold til egen vægt, Men jeg har set en del islændere som ikke er sammensat særlig godt.
jeg rider selv fjordhest - en race der også anses som at være stærk, og som også bar rundt på store vikinger for maaange år siden - og kan helt klart mærke at jeg er en større belastning for hende end for min varmblod der er 20 cm højere. Ikke at fjordhesten ikke kan bære mig, men at en større hest bærer mig nemmere.
så et præcis antal kg en islænder kan bære kan jeg nok ikke komme med, da det jo er ret individuelt, men jeg mener bestemt ikke at en 85+kg person skal ride en 135 cm pony. Mener jeg har set et lille studie der viste at en tungere rytter (kan ikke huske vægten) påvirker hestens skridtlængde negativt - altså at det tager kortere og hurtigere skridt.
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 782
Så vil en rytter på over 80 kg ikke kunne sidde der uden at komme ud på bagsvidslen.
Mange tur steder har max vægt på rytteren
okt 2012
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 255 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.235
Den er fin som en guideline, men den tager ikke højde for hverken hest eller rytters balance og muskulatur, disciplin, varighed, udstyr og andet der måtte have indflydelse.
Jeg er (endelig) under 20% vægt af vores nytilredne mule, men fordi vi pt. kun har en lammeskinds ponypude uden stigbøjler, og jeg ikke har redet regelmæssigt i 12+ år, så vil jeg ikke begynde ridningen før vi har en ordentlig sadel. Hverken hun eller jeg har balancen 100% i orden endnu, så jeg kunne ødelægge så meget ved at hoppe op og gå igang - Også selvom % reglen siger at jeg må. Til gengæld ville det se helt anderledes ud hvis udstyr, hestens muskulatur og begges balance var i orden.
Med det sagt, så mener jeg ikke at islændere bør bære mere end andre heste på deres størrelser. Kig på den individuelle hest fremfor racen, og kig på den individuelle rytter, fremfor udelukkende at kigge på vægten.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Der vil selvfølgelig være undtagelser med f.eks. bodybuilder typer med stor vægt trods lille mås, meget høje mennesker der godt kan være tunge med stadig tynde osv.
Men for de gennemsnitlige rytter, der jo gerne er en mellemstørrelse kvinde passer det ofte ret godt - hvis altså hun er ærlig omkring, hvilken størrelse sadel måsen passer i. Det nytter simpelthen ikke at mase en 18" mås ned i en 16" sadel fordi det er det, hesten kan passe.
Alt efter sadeltype osv er det for en islænder jo gerne en max 17" sadel (og vel ofte mindre). Så er der jo en naturlig grænse for rytters størrelse, medmindre man slæber alt vægten på maven e.l.
Der er ingen som helst dokumentation for at islændere skulle kunne bære mere/bedre end andre heste af samme type (altså robuste hesten med "et ben i hvert hjørne osv).... og islændere er jo i øvrigt i dag ikke nødvendigvis den robuste allrounder, den engang var
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
aug 2016
Det interessante ved fx arabere og islændere som ridedyr er
-de har begge været avlet til det i 1000-2500 år og brugt til ridning af voksne under hårde vilkår - og holdt til det.
- De lever dårligt op til vægtprocent regler, som mange hylder nu, eller pibemål som man gik efter for 50-75 år siden...
Så, jeg konkludere, at vi slet ikke har fattet hvad der afgør om en hest kan bære en given rytter, og hvad der afgør det...
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
varmblods heste er jo ikke avlet til hårde, kolde vintre uden megen mad. De er jo avlet til bla at være et status symbol. Og derfor kunne de jo næppe holde til at være en "viking" hest.
rytters vægt på islænder