{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
524 visninger | Oprettet:

Hun hidser sig op under træning {{forumTopicSubject}}

Ja nu er der opstået endnu et "problem" med isabella (problemerne i ridningen af hende kommer og går, men nu er hun jo også ung)...

Så længe jeg rider rundt med halv løse tøjler på hende (i dressur), så slapper hun fint af, og bøjer gerne nakken osv osv...

Men lige så snart jeg samler tøjlerne op, for at ville arbejde med hende, og få hende i holdning, og mere med bagfra, så spasser hun fuldstændig af..

det virker som om det bare slår "klik" for hende.. så spænder hun op, smider ryggen, og lytter slet ikke efter...

hvis jeg så slipper tøjlerne og tuller rundt og arbejder med hende for løse tøjler, hygger hun sig vældig igen...

Dyrlægen har tilset tænderne for en måned siden, og fandt ingen grund til at gøre noget det... sadelmageren var ude for 3-3½ mdr siden, og konstaterede at sadlen ligger som støbt til hende (da han var ude, havde hun også en periode hvor hun spændte op, og har siden haft en super god periode, som så er slut nu)...

Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre når hun har sådan en "periode"... Min underviser prøvede hende også lige idag, og der ville isabella slet ikke fremad...

Kan nogen komme med råd til, hvordan jeg får isabella til at acceptere at hun altså skal "arbejde" lidt af tiden i stedet for at hygge ride???

Det er også lige som om, jo bedre form og jo flere muskler hun får, des mere "hidsig" reagere hun, når hun har de "perioder"

Isabella er forresten 5...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hun hidser sig op under træning
  • #1   16. okt 2007 det er vle bare dne kam p du skal have taget op med hend eog have "vundet" altså for nu har hun jo vendet sig til hun bare skal gøre sådan så "Opgiver" du, så måskje du bare skal være tålmodig og blive evd med at arbejde også ignorere hun går osm hun gør;) tror ejg jeg ville gøre

• #2   16. okt 2007 Det er mega typisk for den alder... Det gør ondt i røven at bruge den når man ikke er vant til det... Det kommer med tiden... Halve parader, halve parader, halve pareder... Det fungere... Tro mig...

Ellers vil jeg forslå dig og få en kiopraktor til at gå hende igennem for det kunne jo gøre ondt et eller andet sted!!

Held og lykke

• #3   16. okt 2007 Jeg tvivler på at hun har ondt.. for så tror jeg ikke hun ville springe bane på 100 cm med ørene fremme og med super teknik???

Min underviser tror også hun bare forsøger at "flygte" fra "problemerne"..

og jeg giver for nemt op og bliver sur og hidsig, og så stopper jeg, for at det ikke skal gå ud over hende...

• #4   16. okt 2007 Hun kan godt have ondt alligevel...

Alle heste har ondt et eller andet sted...

• #5   16. okt 2007 Når du siger du samler tøjlerne op og rider seriøst hvad mener du så ? sidder du og tager/piller/nykker/leger med tøjlen for at få hende til at bukke nakken ? laver anholdninger på tøjlen mens du bruger schenklen ?

• #6   16. okt 2007 Tror du ikke hun er lidt "stram´" i røven. Det vil sige løsgørende øvelser skal ligges øverst på listen.

• #7   16. okt 2007 Vivi kan også være sådan!
    Men man skal bare ride fremaf, det hjælper mega meget på Vivi, bare blive ved med at ride frem mens du har fat i tøjlerne.

• #8   16. okt 2007 Som min ridelære råbte til mig igår: En 5 års skal squ kunne gå samlet

• #9   16. okt 2007 når jeg samler tøjlerne op, holder jeg "stram" i udvendige (ikke mega stramt vel).. og laver små anmærkninger i indvendige...

Hvis hun så er kommet rigtig godt op at køre, så skal jeg bare ride nogle "schenkel vigninger", så slapper hun af igen.. men det bliver satme til mange schenkel vigninger så... og hun VADER bare til siden... ikke flygter fra min schenkel, men hun går lige så langsomt, bare alt for meget til siden (men det bliver bedre med at få hende mere fremad også)

Hvad er løsgørende øvelser?? ud over at ride hesten lang og dyb???

• #10   16. okt 2007 Hvis vi spænder helt vildt en dag laver jeg masser af overgange det hjælper også til at få dem til at høre efter ellers schenkelvigninger og volter rider tit schenkelvigninger. og self. volter og otte tals figure.

• #11   16. okt 2007 Versader. traversader
    Volter hvor man stiller heste indad og forparten bliver rykket lidt ind og bagparten lidt ud af, og man bruger indvendig schekel. der efter retter man op igen. Denne øvelse bruger jeg meget. MEN du skal være opmærksom på ikke at hænge i tøjlerne.

(Stavefejl er gratis)

• #12   16. okt 2007 Hvis jeg forsøger at få Kavan til at lave noget og han ikke forstår hvad jeg mener - så bliver han forvirret og så kan han godt blive sur/han viser sin frustration over at han ikke forstår hvad jeg mener. Så må jeg forklare mig på en anden måde - eller bare tydeligere og så slapper han af.

• #13   16. okt 2007 Pippi bliver også tit fjollet når jeg tager fat og vil arbejde med hende. Så går hun imod mig mm

• #15   17. okt 2007 Jeg vil helt klart skyde på, at hun er forvirret over de signaler du giver hende.

Hvis du siger hun er aflsappet for løse tøjler - så er det da næsten indlysende (hvis det ikke er tænderne den er gal med) at det er tøjlerne hun bliver fustreret over.

Har du prøvet at holde blid kontakt på BEGGE tøjler (altså ingen tøjle er mere stram end den anden osv.) og lade være med at røre på tøjlen? (Bruge tøjlen til at ride den ned med).

Hvis du også samtidig bruger benene og tøjlerne til at stille og bøje dens hovede, så kan du godt se, at den for mange signaler på en gang, hvilket godt kan være meget forvirrende for den. Det kan godt være derfor at der opstår konflikter i din træning. Specielt hvis du også bruger tøjlen til at stoppe med, og benene til at ride fremad med, for så beder du den jo reelt om at stoppe og gå frem på en gang ...

Prøv at "skære tingene ud i pap" - og få hesten til at forstå dine signaler helt, så vil den også slappe bedre af...

• #16   17. okt 2007 Jeg vil sige at hun er en doven og stædig pony xD
    Det er typisk for nogle heste, at de bare ikke gider lave noget, eller de forstår ikke hvad de skal lave.
    Har set det mange gange, og det kræver utrolig meget tålmodighed for at få sådan en til at gå engang..

Jeg har ingen idé om hvad du skal gøre
    Desværre, men held og lykke med hende..

Kommentér på:
Hun hidser sig op under træning

Annonce