Hun hidser sig op under træning {{forumTopicSubject}}
Ja nu er der opstået endnu et "problem" med isabella (problemerne i ridningen af hende kommer og går, men nu er hun jo også ung)...
Så længe jeg rider rundt med halv løse tøjler på hende (i dressur), så slapper hun fint af, og bøjer gerne nakken osv osv...
Men lige så snart jeg samler tøjlerne op, for at ville arbejde med hende, og få hende i holdning, og mere med bagfra, så spasser hun fuldstændig af..
det virker som om det bare slår "klik" for hende.. så spænder hun op, smider ryggen, og lytter slet ikke efter...
hvis jeg så slipper tøjlerne og tuller rundt og arbejder med hende for løse tøjler, hygger hun sig vældig igen...
Dyrlægen har tilset tænderne for en måned siden, og fandt ingen grund til at gøre noget det... sadelmageren var ude for 3-3½ mdr siden, og konstaterede at sadlen ligger som støbt til hende (da han var ude, havde hun også en periode hvor hun spændte op, og har siden haft en super god periode, som så er slut nu)...
Jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre når hun har sådan en "periode"... Min underviser prøvede hende også lige idag, og der ville isabella slet ikke fremad...
Kan nogen komme med råd til, hvordan jeg får isabella til at acceptere at hun altså skal "arbejde" lidt af tiden i stedet for at hygge ride???
Det er også lige som om, jo bedre form og jo flere muskler hun får, des mere "hidsig" reagere hun, når hun har de "perioder"
Isabella er forresten 5...
maj 2006
Følger: 54 Følgere: 72 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 1.652
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 985
Ellers vil jeg forslå dig og få en kiopraktor til at gå hende igennem for det kunne jo gøre ondt et eller andet sted!!
Held og lykke
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
Min underviser tror også hun bare forsøger at "flygte" fra "problemerne"..
og jeg giver for nemt op og bliver sur og hidsig, og så stopper jeg, for at det ikke skal gå ud over hende...
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 985
Alle heste har ondt et eller andet sted...
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
mar 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 478
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.271
Men man skal bare ride fremaf, det hjælper mega meget på Vivi, bare blive ved med at ride frem mens du har fat i tøjlerne.
apr 2005
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
Hvis hun så er kommet rigtig godt op at køre, så skal jeg bare ride nogle "schenkel vigninger", så slapper hun af igen.. men det bliver satme til mange schenkel vigninger så... og hun VADER bare til siden... ikke flygter fra min schenkel, men hun går lige så langsomt, bare alt for meget til siden (men det bliver bedre med at få hende mere fremad også)
Hvad er løsgørende øvelser?? ud over at ride hesten lang og dyb???
apr 2005
mar 2004
Følger: 34 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 28 Svar: 478
Volter hvor man stiller heste indad og forparten bliver rykket lidt ind og bagparten lidt ud af, og man bruger indvendig schekel. der efter retter man op igen. Denne øvelse bruger jeg meget. MEN du skal være opmærksom på ikke at hænge i tøjlerne.
(Stavefejl er gratis)
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
jul 2006
Følger: 48 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 433 Svar: 3.578
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.651
Hvis du siger hun er aflsappet for løse tøjler - så er det da næsten indlysende (hvis det ikke er tænderne den er gal med) at det er tøjlerne hun bliver fustreret over.
Har du prøvet at holde blid kontakt på BEGGE tøjler (altså ingen tøjle er mere stram end den anden osv.) og lade være med at røre på tøjlen? (Bruge tøjlen til at ride den ned med).
Hvis du også samtidig bruger benene og tøjlerne til at stille og bøje dens hovede, så kan du godt se, at den for mange signaler på en gang, hvilket godt kan være meget forvirrende for den. Det kan godt være derfor at der opstår konflikter i din træning. Specielt hvis du også bruger tøjlen til at stoppe med, og benene til at ride fremad med, for så beder du den jo reelt om at stoppe og gå frem på en gang ...
Prøv at "skære tingene ud i pap" - og få hesten til at forstå dine signaler helt, så vil den også slappe bedre af...
mar 2006
Følger: 114 Følgere: 118 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 460
Det er typisk for nogle heste, at de bare ikke gider lave noget, eller de forstår ikke hvad de skal lave.
Har set det mange gange, og det kræver utrolig meget tålmodighed for at få sådan en til at gå engang..
Jeg har ingen idé om hvad du skal gøre
Desværre, men held og lykke med hende..
Hun hidser sig op under træning