{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
797 visninger | Oprettet:

Dækken eller ej {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg står i et dilemma. Min hest er så småt sat igang med ridning igen, efter en lang pause, og nu er jeg blevet i tvivl om hun skal gå med dækken over vinteren. Hun sætter en god tyk vinterpels og går i løsdrift, så varmen kan hun godt selv holde, men hun har tendens til at svede rigtig meget under ridning, og jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at hun bliver syg, ved at være våd af sved efter ridning. (Hun skal selvfølglig skridtes af længe, for at tørre)
Hvad er jeres erfaringer med heste i løsdrift med dækken? Der er også nogle stykker i stalden som klipper hestene omkring bringen og mellem forbenene, men som stadig går uden dækken? Nogen som har haft fordel af denne metode?
Mvh en lidt forvirret rytter

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dækken eller ej
  • #2   25. aug 2021 Du kan sagtens klippe den delvist. Lidt ligesom at åbne en vinterfrakke smiley .
    Så behøver du ikke rende og skifte dækken hele tiden. Det er også billigere smiley

• #3   25. aug 2021 Jeg klippede min på underhals og bringe, så han kunne komme af med varmen, men han gik dog stadig med et 50 grams dækken.
    så længe man har det af hver dag og sørger for at få luftet pelsen, så er det ikke et problem.

• #4   25. aug 2021
    Du kan sagtens klippe den lidt også undgå dækken. Nogen synes også det er godt med et dækken på, uden hesten er klippet så hesten altid er tørt og ikke smurt ind i mudder når man vil ud og ride.

Nogle heste med meget vinterpels, har problem med regneksem og får derfor dækken på og bliver klippet, for at undgå det.

Min egen klipper jeg primært fordi hun sveder så meget, at hun ikke kan tørre på ½ time og få dækken på igen ( hun fryser uden dækken ). Jeg har ikke halve og hele timer, til at vente på hun tørre. Hun har ikke alverdens vinterpels, men hun sveder alligevel voldsomt.

Og ja, man kan sagtens have hest i løsdrift og den har dækken på.

• #5   25. aug 2021 Du kan altid starte med at klippe på hals, bringe og evt lidt hen af siden uden at putte dækken på. Oplever du at hesten stadig er for lang tid om at tørre må du jo tage den der fra og evt fuldklippe og putte dækken på.

• #6   25. aug 2021 Jeg har hest hjemme i løsdrift - og sidste opstaldningssted var et ridecenter baseret på løsdrift.
    Da jeg som voksen begyndte at ride, fandt jeg ret hurtigt en part, som var løsdriftshest. Det var næste to parter også...

Min egen erfaring er
    -næsten alle hesre kan holde varmen uden dækken, bare de har adgang til tørt leje og læ for vind.
    - de fleste heste ser lidt mere bamsede ud med vinterpels, men kan sagtens rides også relativt seriøst. Også selvom det har regnet og pelsen har fugt fra regn.
    - hvis hesten sveder nok, kunne man overveje at klippe under manen og/eller på bringe og under mave - det gør det langt lettere at komme af med varmen. Pr genetik sætter en del heste mere pels end de har brug for, og så er det en lettelse at skifte til en halvåben vinterfrakke.
    - Hvis hesten imod forventning fryser, så køb et dækken til den tid . Ofte er det mere nødvendigt i menneskets hoved og i reklamer end i virkeligheden.

Jeg kan ikke huske titler, men jeg har et er par forsøg, hvor at fugtig pels viser sig at isolere helt ok. Så, jeg ville måske ikke være helt så nervøs for om en varm hest kan holde varmen - den kan jo bevæge sig, æde grovfoder osv, der hjælper jo en del på indre varme.

Nogen mennesker synes fuldklip er fantastisk, men så skal den jo have dækken på, og dækken skal af hver dag og hest strigles under dækkenet, for at sikre det ikke gnaver.

• #7   25. aug 2021 Mange tak for alle svarende, så blev man også lidt klogere smiley

• #8   25. aug 2021 Jeg har en fjordhest som hvert år sætter en isbjørne pels, og den får han lov til at beholde.

Han går også i løsdrift og bliver brugt til dressur, og ja han sveder, også bliver han tør igen.

Underulden bliver lyn hurtig tør, så er der kun overpelsen som er våd, men hesten er varm og tør inde ved skindet.

Kommentér på:
Dækken eller ej

Annonce