Hunter’s bump og islændere Hunter’s bump og islændere
Hej HesteGalleri!
For ikke ret længe siden i et andet forumindlæg herinde, lærte jeg, hvad “Hunter’s bump” er. Det er ikke et udtryk, jeg er stødt på før, så derfor kendte jeg selvsagt heller ikke meningen af det. Det var dog ret spændende læsning - og siden har jeg gået og grublet lidt med nogle tanker omkring “fænomenet” og islændere...
Jeg har nemlig i stort set al den tid, jeg har haft min hoppe (som jo ikke er ren islænder), været vældig glad for, at hun ikke har en bestemt “form”, som jeg synes, at rigtig mange islændere har. Det er især noget, jeg lægger mærke til, når jeg ser billeder/video af islændere i tølt.
Nu er jeg selv i gang med at få tølten frem hos min hoppe, og da jeg lige faldt over en video på Facebook før af en islænder i tølt, hvor det her var virkelig tydeligt, så slog det mig, at jeg var nødt til at finde svaret.
Er “fænomenet”, jeg taler om hos islændere, Hunter’s bump? Er det mere udtalt hos islændere, der rides i tølt? Risikerer man at få en hest med hunter’s bump, hvis man rider sin hest i tølt? Eller, hvis det ikke er hunter’s bump, hvad er det så? Og hvad skyldes det mon?
Jeg har lige vedlagt et billede fra google, hvor man kan se, hvad det er, jeg mener.
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Hunter's bump er noget helt andet.
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.752
Så for at skære det helt ud i pap: Hvis man har en hest, islænder, som ikke har denne form inden man begynder at træne den (uanset træning, tænker jeg), så står man heller ikke med en islænder med den form, når hesten er trænet? Det er altså noget, der er avlet frem i deres bygning, og har de det ikke, så har de det ikke?
maj 2009
maj 2009
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.867
Om det virkelig har så meget at sige - det aner jeg ikke. Jeg har ikke den store forstand på islændere
Men når jeg kigger på billeder af Paso Peruano, som jo også er en tølter, så har mange af disse faktisk også dette hældende kryds, så måske er der noget om snakken.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
om det er for at fremme tølten, aner jeg ikke, men kan sige så meget at min venindes islænder ikke har den form og hun vælger selv tølten frem for trav.
Er i øvrigt enig i at man ikke bør avle en bestem form ind i en race for at fremme en gangart de altid har haft, det er ski noget juks!
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 13 Svar: 466
maj 2009
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 216
Er slet ikke i tvivl om, at rigtig mange islænder-ejere/ryttere der rider og træner deres heste forsvarligt, men sorry to say - der er sgu' meget islænder-håndtering, der i min optik sucks...
Små heste der rides rejst fortil og med sænket ryg, af for store/lange ryttere placeret væsentligt længere tilbage, end hvad der ellers er accepteret - det nægter jeg at tro, at en bestemt race genetisk er bygget til at tåle bedre end heste generelt.
nov 2007
Følger: 151 Følgere: 391 Heste: 5 Emner: 140 Svar: 1.623
maj 2021
Følger: 1 Svar: 8
maj 2021
maj 2021
maj 2009
Jeg tænker du bør læse emnet en gang eller to til, før du skriver mere. Du har misforstået en del her...
maj 2021
maj 2009
Min hoppe, som er ved at lære at finde sin tølt, tølter kun langsomt. Dem, jeg har fået hjælp fra, der ved noget om det (jeg kan ikke vurdere deres viden, andet end det), siger at vi skal have hende til at tølte hurtigere.
Hvorfor skal hun tølte hurtigere, hvis langsom tølt er sværere?
maj 2009
Det var bare en undring, der udsprang af jeres samtale. Ift. Træner er det ikke “nogen kendt”, blot en mor og en datter fra Island, hvis hest står på fold med mine. De har bare mere erfaring end jeg selv. Jeg kan godt prøve at se, om jeg kan lægge et lille klip på video fra en dag jeg selv forsøgte på min hoppe. Men jeg kan ikke selv se hvornår det er tølt og hvornår det bare er skridt. Og så er det selvfølgelig mega kluntet, fordi jeg ikke aner hvad jeg laver... Det var bare mine islandske bekendte her, som sagde, at hun skal lære at have mere fart på i sin tølt. Så igen, jeg aner altså ikke noget om det og det undrede mig bare lige ud fra din og Lisettes samtale.
maj 2021
Hvilket tempo der er nemmest for hesten er meget individuelt fra hest til hest. De fleste har det dog nemmest i middel tempo.
Ved at sætte mere fart på bliver bevægelserne mere flydende og sammenhængende. Dette kræver self at hestens takt mm kan følge med op i hastigheden, og ud fra kort at have studeret din "tølt" så tror jeg din hest vil falde i trav for dig:) Ifølge mig er det i arbejder på i opstartsfasen af tølt og det er nok derfor du syndes det er svært at mærke forskellen på skridt og "tølt" Meningen er her lige så stille at vænne hesten til at gå i en hurtigere 4 takter skridt uden at falde i trav. Den bedste tølt ligger lige midt i "spektret" mellem pas og trav og det er dermed lige med at finde balancen. Din hest vil jeg umiddelbart sige vil hælde mod trav, og det er som regel svære. Så arbejd videre med en hurtigere skridt, helst mere samlet hvis du kan. Det vigtigste er at hun slapper af og ikke går mod trav:)
maj 2021
Jeg må være ærlig og sige at jeg slet ikke er lige så velinformeret omkring bæring og bevægelsesmønster som jeg kan læse mig til at du er:) Denne artikel beskriver det ok. Der er dog passager i teksten som jeg ikke er enig med, men det var det en hurtig googlesearch fandt
https://magasinethest.dk/toelt/
maj 2021
https://youtu.be/bah-txWqj3c
maj 2021
Det giver måske et indblik i hvad der bliver set som godt:)
Hunter’s bump og islændere