{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Rideskoler {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg er stort set nabo til en ret stor rideskole. Hele vinteren har jeg gået og kigget på deres stakkels rideskoleheste, som var på to små “folde” (ca. 40x30m - hvis overhovedet) i alt med 6-8 heste på hver “fold”. To mudderhuller beskriver det næsten bedre.... Hestene gik der fra 8-9 om morgenen og de sidste kom ind mellem 15 og 16. Der var ingen drikkevand eller mad på foldene, udelukkende mudder og vandpytter.
Hestene var i konflikt med hinanden hele tiden.

For ikke så længe siden blev jeg så ked af at kigge på det, at jeg kontaktede en dyreværnsorganisation og vedlagde billeddokumentation af de stakkels kræ.

Jeg kan regne ud, at dyreværnsorganisationen har været ude på rideskolen, for nu går rideskolehestene slet ikke på fold længere. De har de dejligste, store græsfolde 200 meter oppe af vejen MED DRIKKEVAND... Men jeg tror, at de sparer dem, så hestene kan komme på græs til sommer. De går i hvert fald tomme og har været tomme hele vinteren. På nær omkring 4-6 heste, der ikke er rideskoleheste, som får lov at komme ned på nogle andre folde hver dag. Det er en stor rideskole - der være mange heste derinde - og alligevel ser jeg kun de samme 4-6 heste på fold.

Jeg er selvfølgelig glad for, at rideskolehestene ikke står på de dårlige folde længere uden adgang til vand eller mad i op mod 8 timer om dagen. Men er det virkelig sådan med rideskoler, at de hellere sparer deres gode folde, og så må hestene bare være indenfor?
Jeg ved snart ikke, om jeg skal have dårlig samvittighed over, at hestene ikke er ude mere......

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rideskoler
  • #1   16. apr 2021 Ja, det er helt almindeligt, at de gode folde gemmes til sommer. Det har jeg set flere steder.

Jeg ville ikke have det alt for dårligt over, at hestene på rideskolen ikke kommer på fold. Det er rideskolens ansvar at finde på en god løsning for deres heste. De kunne jo have lavet en turnusordning for hestene, så de ikke skulle være så mange på en fold...

Det lød ellers næsten som den rideskole, min hest er nabo til, men der er de maksimalt otte på hver fold og er kun ude i omkring fire timer. Der er heller ikke noget vand eller hø. Og de har også store sommerfolde med græs, som de kun bruger i sommerferien.

• #2   16. apr 2021 Det lyder da helt galt! kan kan sku ikke nægte dem vand og grunden til konflikt er 1. sult og 2. pladsmangel. Det er for ringe at de ikke har hø og vand til rådighed, det er der ingen undskyldning for!

Jeg kender til en rideskole hvor hestene har fri hø og vand på foldene og det er ikke et frimærke de står på!

• #4   16. apr 2021 Der hvor jeg arbejder har elevhestene også kun adgang til små jord-/mudderfolde i vinterhalvåret. Naboernes klager hvis der kommer strå ud, så det er ikke en mulighed.

I de værste måneder går de der kun i Tre-fire timer. Nu her inden alt for længe kan de være heldige at stå ude til de skal gå rideskole, så får de vand med ud.

Rigtig mange af privathestene kommer slet ikke ud -det er de for fiiine til. De der vil kan købe sig ind i foldordningen, der hovedsageligt består af ponyerne og vist max er en time på fold ??

Det er kommunen der ejer bygninger og jorden, så det er dem der bestemmer. Da rideskolen ligger inde midt i byen, skal vi nok bare være taknemmelige for at der faktisk er så meget plads til folde. Desværre er der krav om at alle andre end jordfoldene skal stå grønne hele året og det begrænser tiden på foldene ??

Jeg ved så at dem der vælger opstaldning sådan et sted, vægter foldtid meget lavt, så for dem er det ligemeget

• #5   16. apr 2021 puha lad mig lige se om jeg kan opsummér hvordan det var de forskellige steder jeg har været

første rideskole jeg var hos..... skal vi ikke bare sige at de burde IKKE have hest... først og fremmest så lod de heste være syge og dårlige, det vil sige sjældent smed eller dyrlæge.. de havde den samme fold hver dag som ikke var andet end en smal mudderplet til 7 heste (de fik flere med tiden) de fik ikke hø på folden.. desværre lærte de også at "vold og magt er vejen frem" så det var helt normalt at hive, slå og sparke hestene, ork ja enda ganske normalt for ejeren at tage en skovl og slå den ene hest... go start på mit syn til elevheste. og det blev kun værre, med tiden blev den ene hest lidt svejrygget og tynd, de brugte ham endnu indtil han ikke kunne mere. det samme skete for den næste hest, og den tredje gik 2-3 år som et komplet skellet, flere døde til kolik, og så var der hesten med forfangenhed som de brugte trods hun lå i boksen hele tiden... ja det var en god start på mit syn af elevheste...

næste sted havde i det mindste græs på foldene, gav hvis også hø om vinteren og så kom de på sommergræs. men her var "vold også vejen frem" og de passede desværre heller ikke på deres heste, jo de så da bedre ud end det første sted men de brugte stadig heste til de kollapsede... stedet lukkede med tiden fordi de kørte det i sænk, og så startede en ny rideskole og den er sku ikke bedre smiley

tredje sted så jeg faktisk aldrig elevhestene ude, og jeg lukkede min egen ud alt mellem før skole, i pauserne eller efter skole. men de heste var pæne og velholdte og der var det ikke vold der var vejen frem

sidste sted jeg har været med elevheste havde de ikke så mange heste, men til gengæld så havde de store bokse, var velplejede, fik masser af mad, blev ikke overbrugt, foldtid, store folde og alt det der smiley

så jo jeg tror bestemt på at MANGE rideskoler eller steder med elevheste spare på elevhestene bare fordi de er et objekt mere end de er levende væsner... der er gode imellem men der er satme langt imellem dem smiley

og ja 2 af overstående har jeg lånt ud til, købt eller solgt til og arbejdet hos...

• #6   16. apr 2021 Kære Trådstarter.

Det er ikke dig, der vælger hvordan der skal holdes heste.

Men, helt grundlæggende.
    Det er lidt en kabale, som ikke kan gå op.
    Ude på landet, hvor jeg bor, koster en hektar jord ca 260.000 kr.
    Jord er naturligvis meget mere værd nær / indenfor bymæssig bebyggelse, og evt kan der være betingelser for, at de overhovedet må holde heste der, fx hvor meget de må bruge hvilke jordtillæggender.
    Hvis der er så meget mudder, at det er kritisk og ikke bare kosmetisk grimt - så havde jeg nok i deres sted overvejet at muddersikre noget af det.
    Men at grave mudder væk, lægge dræn og så bygge et underlag op, der kan bære hestene - jeg gætter tørt på, at det kan hesteopstaldning nok have svært ved at finansiere.

Folk, der vil have en hest indenfor transport afstand har ofte få steder at vælge imellem, så man de har svært ved at "stemme med fødderne" og flytte hestene til alternativer, der ikke findes...
    ...
    Med en smule held bliver hestene lukket ud i ridehuset i små grupper et par timer hver formiddag...
    Men, det er nok bedre at stå i en boks hele dagen end knædybt mudder fra morgen til aften - så, den dårlige samvittighed kan du sætte ild til.
    Drop skyldfølelsen, det er ikke din beslutning, hvordan de holder hest.

• #7   16. apr 2021 kan huske, da jeg gik på rideskole, at rideskole hestene kom på fold én gang om ugen alene på en sand fold, der dog var en ok størrelse (ikke noget at råbe hurra for, men hesten kunne da løbe lidt rund) syntes godt nok det er en tarvelig måde at takke dem for deres arbejde på.
    bor pt i en studiebolig lige overfor en rideskole, og alle tanker om at have min hest stående der blev slukket da jeg så foldende... små frimærke folde klods op ad hinanden fyldt med mudder. godt ok har de hø, og de havde vist prøvet at mudder sikre lidt... men altså tænk at betale 3-4000kr om måneden for at ens hest kan stå med mudder til knæne

• #8   16. apr 2021 Uanset jordpriser, mudder og sommerfolde, så er dyrværnloven stadig ikke til, at komme uden om.
    Klippet ud af Bekendtgørelse af lov om hold af heste.

Kapitel 4

Adgang til fold

§ 16. For ethvert hestehold skal der være adgang til en fold.

Stk. 2. Folden skal have et areal på mindst 800 m², hvoraf den korteste side skal være mindst 20 m. Benyttes folden af mere end fire heste på samme tid, forøges det i 1. pkt. angivne arealkrav med 200 m² pr. hest. En fold af minimumsstørrelse, jf. 1. pkt., må ikke benyttes af mere end i alt 20 heste på et døgn.

Stk. 3. Folden må ikke indhegnes med pigtråd.

Stk. 4. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om, at kravet i stk. 2 kan fraviges for bestemte typer af heste, eller hvor veterinære hensyn eller hensyn til hestens adfærd tilsiger det.

§ 17. Heste skal i mindst 2 timer 5 dage om ugen motioneres eller gives fri bevægelse på fold.

Stk. 2. Når plage, der er fra 1 til 2 år gamle, er på fold, skal de på fold sammen med artsfæller.

Stk. 3. Føl og plage skal, indtil de er 1 år gamle, på fold sammen med artsfæller i mindst 2 timer 5 dage om ugen. Dette kan dog fraviges i kortere perioder med træning.

Stk. 4. Stk. 1-3 kan fraviges, hvis veterinære eller ekstreme vejrmæssige forhold taler afgørende herfor.

§ 18. Der skal for ethvert hestehold være en plan for, hvornår de enkelte heste kommer på fold.

§ 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

Stk. 2. I læskur eller bygning skal gulvarealet opfylde arealkravene i § 8, stk. 1.

Stk. 3. Læskur eller bygning skal placeres på et sted med tilstrækkelig afvanding.

§ 20. Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte nærmere regler om adgang til og indretning af fold m.v. Miljø- og fødevareministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om, at § 19, stk. 1, kan fraviges for heste af bestemte racer.

Kapitel 5

Foder og vand

§ 21. Hestes foderration skal indeholde tilstrækkeligt strukturfoder.

§ 22. Heste skal have fri adgang til frisk drikkevand.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke ved kortere ophold på fold indtil 4 timer.

• #9   16. apr 2021 #8.
    Vi er fuldstændig enige om regler.
    Problemet er bare, at der er et stærkt incitament til at prøve at mase en anden virkelighed ind i de regler.

For, hvis reglerne overholdes korrekt, så stiger omkostningerne ved at drive et opstaldningssted, og så er der flere, som ikke har økonomi til at være med i ridesport.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #10   16. apr 2021 Det er så begrænsede regler for hold af hest, og selvfølgelig skal de simple regler overholdes.

De er så begrænsede at de knap og nap kan sikre hestens trivsel på minimumsgrænsen.

Så fedt at du har reageret, stort klap på skulderen til dig for det.

Uanset om man er søen stor klub, eller et lille sted, så bør man sigte efter at hesten kan komme på fold efter hvad der er behov for, og hvis det kræver at opstaldningspriser skal stige, så må de stige - at eje en hest er ikke noget man er tvunget til, men en dyr luksus man kan vælge.

• #12   18. apr 2021 Nå, jeg har haft lidt travlt og har ikke nået at svare herinde.
    Mange tak for jeres forskellige besyv.
    Rideskolen ligger inde i en stor by, men dog lige ud til et stort, grønt areal med skov m.m.
    De har i øvrigt en masse fine, og mindre fine, ude-faciliteter i form af både springbane, "militarybane" på græs (der er kæmpe stor men dårligt vedligeholdt), ridebane x flere - men ved nærmere "tællen efter" egentlig ikke særligt mange folde, når man tager i betragtning hvor mange heste der sikkert er opstaldet derinde. Jeg tænker der må være minimum 40.heste derinde. Men det er bare et bud. Nu var jeg lige inde på deres hjemmeside. Over 70 heste er der plads til, og de har kun 5 græsfolde.

Jeg skal jo ikke kunne sige, hvordan hestene ellers bliver passet, jeg ved bare at de har stået på de her mudderfolde i mange timer dagligt uden adgang til mad eller vand, og at de har stået der så mange, at de altid er uvenner.

Mudder til knæene, det var det ikke. Så voldsomt var det heller ikke, men det var dybt nok til, at de nogle steder stod med koderne begravet i mudder. De rev hinanden i dækkener og grimer - og det var ikke i leg. De stejlede, bukkede og sparkede efter hinanden med ørerne lagt helt ned i nakken. Og så var der også bare nogle af dem, som stod det samme sted hele dagen lang uden overhovedet at flytte sig.

Jeg er glad for, at I også synes det er horrible forhold, og at nogle af jer skriver, at jeg ikke skal have dårlig samvittighed... Så vil jeg forsøge at lægge den fra mig. Tak! smiley

• #14   22. apr 2021 Jeg giver også et skulderklap til TS.
    Jeg synes det er grotesk når sport og penge vægtes over dyrenes ve og vel. Har man ikke plads til det antal heste man har, så må man skære ned eller finde en alternativ løsning. Når der sker en ændring efter en anmeldelse, er det et klart tegn på at noget ikke har været godt nok.
    At hestene så slet ikke kommer ud er efter min mening heller ikke godt nok - Ej heller selvom de så kom ud 2 timer i ridehallen. Jeg synes personligt at 20-22 timer i en alm. størrelse hesteboks over en længere periode grænser til dyremishandling i sig selv, men det er så en anden snak, da det trods alt er lovligt.

• #15   23. apr 2021 nogen rideskoler er fandeme helvede for dyrene

• #16   23. apr 2021 Noget andet der også var virkelig en grim personlig "øjenåbner" ved hele denne her "sag" for mig, har været, at jeg kontaktede to dyreværnsorganisationer, som hjælper/redder heste. Den ene, mit første forsøg, afviste faktisk trods de godt kunne høre - og se på mit vedlagte billedmateriale - at hestene levede under kummerlige forhold. De skrev endda retur, at de sagtens kunne se, at foldene, jf. lovgivningen, hver maks måtte rumme 4 heste, hvis de overhovedet var store nok til det. Der kunne tydeligt tælles 7-8 heste pr. fold på de fleste af billederne, men organisationen afviste fordi de mente, at der ikke er noget at gøre. Ordret fik jeg sætningen: "... dog er rideskoler desværre tit fredet hvad angår folde, erfaringer fra andre steder, så tror desværre ikke vi får så meget ud af dette" og "Om vi så gerne ville gøre noget ved dette, så tror jeg desværre ikke vi kommer nogen steder med dette."

• #17   24. apr 2021 Jeg tænker at problematikken i TS indlæg rent faktisk ikke kan klares indenfor lovgivningen.

Loven er jo reelt sådan som skrevet længere oppe i dette indlæg, at heste skal motioneres eller gives fri bevægelighed på fold 2 x5 timer om ugen, hvilket gør at hvis hesten rides 10 timer om ugen, så kan den fint stå på boks resten af tiden.
    Så fold er ikke et reelt lovkrav for en hest i dagens Danmark.

TS skriver at foldene er 40x30 meter dvs 1200 kvm - på en 800 kvm fold må der gå 4 heste, og for hver yderligere hest skal der tillægges 200 kvm. Så på en 1200 kvm fold må der reelt gå 4+2 dvs 6 heste. Så hvis TS har set 6-7 heste på en 40x30 meter fold så er det jo fint lovligt.

Hvis jeg havde mine heste på en rideskole, og de havde adgang til sådan en “fællesfold”, så kom de sørme heller ikke ud.

Men her så kommer jo en anden del af problematikken - nemlig vil du som ejer af heste og/eller forældre til rideskolebørn byde hestene disse forhold ? Det er jo opstaldere og forældrene som betaler til klubben.
    Man kan jo fint vælge et andet opstaldningssted og rideskolehold hvor forholdene til hestene er bedre end inde i byerne - det kræver så “bare” at man kan køre efter det. Det sjove er jo, at ofte vil opstaldningspriserne i byerne være dyrere end ude på landet smiley
    Og ellers kunne man gå ind i rideskolens bestyrelse og arbejde for at kunne muddersikre foldene - lave stævner hvor overskuddet går til det fx smiley

Jeg tænker man godt kan skrue mere på lovgivningen, men er rent faktisk ikke tilhænger af at stramme lovgivning- ville hellere at den enkelte hesteejer/forældre “stemte” med fødder, og fravalgte steder med fx dårlige foldforhold.

Når det så er sagt, så tager jeg gerne mine heste fra deres 07-17 vinterfold dagligt med vand og wrap - og sender dem på træningsophold hos min berider, hvor de kommer på 4x3 meter enegrusfold i 2-3 timer dagligt, hvis vejret altså er godt. Og mine heste stortrives i hendes stald.
    Og min 6000 kvm/0;5 ha vinterfold ligner hvert år en jordfold efter der bare har rendt 3 heste rundt på den - så at tro der kunne være fine græsfolde hele året til 70 heste ville jo kræve en masse hektar jord midt i byen.
    Så jeg spare også min 1 ha sommerfold, og aksepterer 0,5 ha jordfold hos mig selv.

Mvh Charlotte

profilbillede
  • #18   24. apr 2021 Da jeg skrev meter på foldene, skrev jeg 40x30, fordi jeg ikke ville overdrive.. Reelt set tror jeg ikke engang, at vi taler om 30x40 meter. smiley

Kommentér på:
Rideskoler

Annonce