Skiftende vejr - dækken? {{forumTopicSubject}}
Jeg sidder lige nu, i ren hidsighed og kan kigge ud på at det sner.. igen .. for 2 gang her til morgen, og jeg har lukket hestene ud.
Hvad gør i, i det her mega-lorte-skiftende april vejr? Har jeres heste dækken på, kommer de ind, eller andet?
Normalvis ville Hope og Lotte gå ude 24/7 ved den her tid, men i år bliver de lukket ind hver nat endnu. Primært fordi det er for koldt ifht. at jeg ville lade dem gå ude uden noget at gå i læ i. Hjemme hos mine forældre havde de en skov at gå i læ i, det har de ikke her. Planen er at vi skal have købt/bygget noget læskur på et tidspunkt.
De går begge to uden dækken - men med det her skiftende vejr, bliver jeg faktisk lidt i tvivl om det er det rette valg. Burde jeg smide et regndækken på dem begge og den vej være på den sikre side?
Jeg synes det er svært at vurdere, for de går ude i mange timer, og jeg oplever at vejret skifter en million gange i løbet af en dag. De bliver lukket ud hver dag omkring kl 7, og kommer ind omkring 8-9 tiden om aftenen.
apr 2010
Følger: 94 Følgere: 238 Heste: 2 Emner: 55 Svar: 389
Så længe de ikke bliver drivvåde så vil jeg ikke give dem dækken på, hvis de ikke er vant til at have et på. Hvis det stod ned i lårfede stråler så vil jeg give et på ??
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
dec 2017
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 23
De 2 der har skur har ikke fået på igen
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
feb 2009
Følger: 52 Følgere: 257 Heste: 5 Emner: 52 Svar: 565
Jeg har dog bidt mærke i at den ene af dem hoster. Ikke vildt, bare et enkelt host engang i mellem - og måske derfor jeg reagerer, haha. Jeg ved ikke engang hvem af dem det er.
Jeg har regndækken og dækkener med gram til begge to - men jeg prøver at se tiden an, og giver mig selv ro med tanken om at de har jo i alt den tid jeg har ejet dem, ikke gået med dækken, netop fordi jeg gerne vil lade dem styre det selv - og de har aldrig været syge.
Min far synes allerede jeg flotter mig, ved at de kommer ind om natten. Hjemme hos ham, var de for længst kommet på døgnfold
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Mine egne går med 100-150-300 gr dækner pt, og tages ind om natten. I sidste uge gik de uden dækner, men de strigles næsten dagligt/er klippede, så deres fedtlag i pelsen ødelægges af striglingen og pelslængde af klipning.
Min den ene har også lige haft lidt småhoste - så han fik 300 gr på, og er stoppet med at hoste.
De har læskure....men bruger dem ikke. Og de går på næsten jordfold med afmålt grovfoder, for at få dem slanket nu at græssæsonnen snart starter.
Mvh Charlotte
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
Her går de altid uden dækken, men kommer fortsat i boks om natten - de har godt nok løsdrift, men hvornår de overgår til den på fuldtid afhænger helt af vejret, aldrig af kalenderen.
feb 2009
Men det lyder som om det heldigvis bare er mig der er pivset!
Så jeg lader dem gå uden dækken og nyde livet - og så må jeg se, hvad jeg stiller op med den der hoster. Tak!
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
De fryser ikke og er vant til at gå ude uden dækken året rundt.
Det lyder somom at du ikke har et problem, men du er velkommen i klubben For Folk Med Hest Hjemme, Som Overtænker.
Jeg burde stille op til formandsskabet...
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.846
apr 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 214
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
feb 2009
Jeg har ellers altid taget det meget stille og roligt med dem, men der stod de jo også hjemme ved mine forældre, havde stor skov med mere at gå i når det er lorte vejr. Det er første gang jeg har dem helt alene og på egen ejendom. Så det er nærmest som at starte forfra
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
men her er de så endt med at få overgangsdækner på igen
tog dækner af der omkring d 1/4 hvor vi næsten havde sommer, så fik de regndækner på men nu hvor frosten igen driller ja så var de altså for kolde og så måtte overgangen på igen
det er s... ikke nemt at være hesteejer i det danske forårs vejr
samme bøvl hvert år. Skal / skal ikke? hvorfor??? så nop det er ikke nemt
men hold øje med den som hoster og evt læg dækken på hvis det bliver ved. Der er ingen grund til at have syge heste
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.695
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Hvis hesten ikke fryser, så lad være med og give dækken på - du er ikke i tvivl hvis hesten fryser, så står den og ryster. Om end hesten sagtens kan spise, græsse e.l imens den ryster.
Min går stadig med dækken og har gjort hele tiden da hun er klippet ( gør hun også selvom hun ikke er klippet ). Hvor meget kommer an på vejret. Hun kommer ikke af med dækkenet før graderne kommer op på 15 grader.
Er vejret totalt elendigt, så kan jeg sagtens finde på og tage hende tidligere ind, fordi jeg ved hun står og fryser og det ser jeg ingen pointe i.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Jeg melder mig gerne ind i samtlige klubber for overbekymrede hesteejere.
Jeg har, siden sidst i dec, haft 2 heste med dækken. Den gamle har gået med dækken siden 2013, men i dec måtte jeg så også gi dækken på den unge ( som er 16 år ) da hun frøs, fordi det regnede og blæste en halv pelikan og når det blæser kan man ikke spise høet på fodergangen ved skuret, da det er MEGA farligt Gå i skuret? Nej det er kun til sommerbrug når insekterne er en plage Så hellere stå ude midt på marken i buldermørke med røven i vinden og knurfryse. Så fik hun 200 gram på, som så måtte af, i ugen op til påske da vi havde 20 grader og på med et alm. regndækken. Det er nok lige koldt nok nu, men i det mindste blir hun ikke våd. Øv jeg er træt af, at ha 2 heste med dækken. Jeg håber dog snart det forår indfinder sig.
Jeg plejer, at følge min mavefornemmelse. Den har endnu ikke svigtet.
Skiftende vejr - dækken?