Tilskud hove {{forumTopicSubject}}
Hvad er det bedste tilskud til hove, som ikke koster det hvide ud af øjnene? Jeg forventer ikke, at man kan få noget utroligt godt uden det koster mange penge, med gider ikke kaste 500 kr efter et produkt, som alligevel ikke har den store effekt.
Pt får hesten kiselgur fra Horselux, men han gider ikke rigtig æde det..
Han har ualmindelig dårlige hove, efter forkert beskæring og skoning i nogle år.
Min smed nævnte især hornlaget, hvor der nærmest ingenting er, hvilket gør det utrolig svært at smide sko på, da sømlinjen er mere eller mindre væk ??
sep 2008
Følger: 162 Følgere: 427 Heste: 5 Emner: 254 Svar: 2.026
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Hestenes fordøjse er sådan indrettet, at i tyktarmen vil en del af foderets fibre blive fordøjet og omdannet til korte fedtsyre, B vitaminer osv.
Hvis tarmens bakterier trives, så producere hesten rigeligt til at dække sit behov for BVitaminer.
Det, som diverse tilskud til hovene reklamere med er typisk biotin, B vitaminer osv - som tarmen burde producere selv.
Godt for tarmen - foder baseret på grovfoder, dvs højt fiberindhold, undgå hyppige skift i foderet (fx skiftende wrap kvalitet, skifte i krybbefoder osv).
Godt for hovene - at dække behovet for vitaminer, undgå "hovstressende" foder med højt sukkerindhold. Og en god smed.
Jeg giver mikrovital x1 pr år - fordi jeg synes at det føles rart at gøre noget. Jeg er i tvivl om der er brug for det...
okt 2010
Følger: 26 Følgere: 181 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 746
Doktor Who:
det ved jeg udemærket godt.
Jeg har lige købt hesten for knap 2 mdr siden. Han har været beskåret og skoet helt forkert. Selve hovkvaliteten er fin, men hornvæggen er blevet så kort og tynd efter nogle tabte sko, at der næsten ikke er plads til sømmene, så derfor leder jeg efter noget, der kan hjælpe ham lidt på vej..
Har skiftet fra foder med 20% sukker til foder med 6% sukker i forrige uge. Han er fuldt dækket på vitaminer og mineraler igennem tilskud.
Alt dette tager jo tid, før man kan se en effekt, og håber derfor jeg kan finde noget, der måske kan speede processen op.
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 246
okt 2010
aug 2020
Det har gjort en markant forskel på min ponys hove, så selv min smed kunne se det Der findes også noget særligt til heste, men det har jeg ikke brugt.
okt 2010
aug 2020
okt 2010
Tager det med i overvejelserne
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
I stedet for at tænke i tilskud, skal du tænke i næringsstoffer. Hvad får hesten af “byggesten” i dens normale fodring. Hvordan understøtter denne fodring hestens tarmflora sammensætning,
Hvis du fodre med hø, som kun har nogle få 5-8 forskellige græsser, gødet med kunstgødning så vil hestens tarmflora også være ret entydig, og hvis hestens kryppefoder også kun består at 5-8 forskellige planter så er der ikke meget diversitet i de næringsstoffer som hesten får.
Hvorimod hvis hesten grovfoder består 30-40 forskellige arter gødet med gylle og kryppefodet lige så høj diferenceret, så vil Tarmfloraen også være høj diversitet, og det giver en bedre næringsstof optagelse.
Så i steder for at købe tilskud, så køb alt hestens foder med en høj diversitet. For derved at få en højere optagelse.
Hove og pels for næringsstofferne til sidst, og er der ikke nok, så kan det ses her.
Og husk, at selv om de fine beregninger viser at hesten er dækket ind, kan virkeligheden godt være en anden, da der er SÅ mange ubekendte i den beregning, at stole på disse tal ikke giver mening.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Jeg har go erfaring med Biotin. Begge mine hopper har fået go hårvækst af Biotin. Fra nærmest ingen pandelok og kort man, har den ene fået en pæn lang man og noget der ligner en pandelok. Den anden havde en en tynd pandelok og en man der ikke var noget, at skrive hjem om. Nu har hun en tyk pandelok og en lang man.
For mig, er det ikke nogen med, at tro på det, Jeg kan se det virker.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.327
For et par år siden fik min hoppe flækkede og virkelig trælse hove. Smeden anbefalede det, og med god grund. Det virkede hurtigere end forventet (den slags tager jo lidt tid om at virke). Og sidenhen har jeg kun givet en smule til vedligehold.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Få lavet en robust foderplan med grovfoder, mineraler og kraftfoder. (Fodringskonsulent) Det er dumt at kaste gode penge efter tilskudsprodukter, hvis man ikke reelt kender behovet. Husk at overforsyning af visse vitaminer og mineraler kan nedsætte udnyttelsen af nogle andre, mere væsentlige næringsstoffer.
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Jeg giver nu ungulat fra St. Hippolyt og hovene er blevet så flotte efterfølgende. Jeg har hellere aldrig problemer med tørre/sprukne hove om sommeren. Jeg sørger dog også for at smeden kommer hver 6-7 uge.
Før jeg begyndte på ungulat var min hest meget ømtået hvis hun en sjælden gang tabte en sko(altså så ømtået man skulle tro noget var brækket) og dette er hun hellere ikke længere.
Så det kan godt være prisen på produktet er lidt højere end så mange andre, men tilgengæld oplever jeg ikke det er spildte penge da det rent faktisk har en effekt.
og hvis du vil have det billigst muligt kan det købes i Tyskland til gode priser
okt 2020
Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
Men jeg har har god effekt på min hest, ved at give ham ølgær.
Bierhefe fra scanfarm.dk
154 kr for 3 kg.
Det vigtigste er, at hesten er dækket ind via sit kraft- og grovfoder og det er nemt at få en foderplan hos div foder-konsulenter.
Men nogen gange kan det være nødvendigt med et tilskud, f.eks min hest er født med "dårlige" hove,
bløde såler, tyndt hornlag, ømme hove uden sko mv.
Har haft hesten i 6 år og alt er prøvet.
Men han har siden november 2020 fået det nævnte ølgær,
hvilket ser ud til, at virke på hans hove.
Tilskud hove