{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Medicin i foder
  • #1   11. dec 2020 Jeg gav Zylkene i en periode for flere år siden, og imponerende nok ville Zache ikke have det. Jeg rev æbler og gulerødder, og lod saften blive sammen med, så hældte jeg pulveret i og rørte rundt. Det var lidt klistret pga frugtsukker osv, men så var der 0 problemer smiley

• #2   11. dec 2020 Køb en fjordhest..... Problem løst ??

• #3   11. dec 2020 Jeg har udhulet et æble og puttet medicinen deri , det snød da min et par dage , indtil han så ikke vil tage æbler fra mig , men gerne fra andre .

• #4   11. dec 2020 Jeg brugte æblejuice i en periode. Men der er jo ret meget sukker i.

• #6   11. dec 2020 Det er kun for en kort periode, men synes både æblejuice og lys sirup er noget med meget sukker i, så hvis der fandtes bedre løsninger, ville jeg gerne forsøge det i stedet.
    Friske æbler, gulerødder, etc. duer desværre ikke, for når der er medicin i/på, vil hun bare ikke have det. smiley Hun er lidt snu!
    Det er sirup-medicin, og hun h ad r fået en variant af det før, jeg vil bare gerne være 100% sikker på, at hun spiser det.

Mash er også lidt svært, fordi hun er kræsen med mash. Er der for meget væske i, vil hun ikke have det (så måske det samme med æblejuice?) og der er i øvrigt ikke mulighed for at gøre vandet varmt smiley

• #7   11. dec 2020 Vil den æde udblødte grønpiller eller roepiller? Det kan udblødes i koldt vand og er ikke på samme måde noget sjap. Min gider heller ikke tynd udblødt mad, den vender bunden i vejret på spanden og spiser det grove fra gulvet. Men grønpiller er intet problem, jeg har dog ikke prøvet det med medicin.
    Og så er det billigt.

• #8   11. dec 2020 Det har hun faktisk aldrig fået... ?? Måske ville hun - men jeg tror måske jeg kunne ønske mig noget "så hælder jeg lige lidt af det i og så medicinen og så var det det"-agtigt. Det er nemlig ikke kun mig selv, der skal stå for udfodringen, og hun skal have medicinen to gange dagligt, den ene gang om morgenen hvor min kæreste kører ud og fodrer hende mellem 6 og 7 før arbejde, og så når de normaltvis bliver fodret hen ad eftermiddagen. Så hvis det var noget meget hurtigt, ville jeg virkelig juble. ??
    Jeg læste, at nogle bruger æblemos.. Mon man kan købe det færdiglavet??? Det kunne nok være en ide!

• #9   11. dec 2020 Ved Laksen var mash en succes (hvis det må opblandes / hældes over noget vådt) og ellers udhule et æble i toppen og hælde det deri ??

• #10   11. dec 2020 Æblemos fås i de fleste butikker, da det er beregnet til æblekage for dem, der ikke vil skrælle æblerne selv. Måske det også fås som grød? Bare spørg den lokale købmand / Brugs. Hvis du har mulighed for det, så er det bare, at skrælle æbler, skære dem i små stykker og komme i en gryde med en lille smule vand. Koges til æblerne er kogt ud. Hjælpes på vej med en grydeske. Skræl nu rigeligt når du er i gang og lav æblekage.
    ( husk ,at købe æblekagerasp ) Bare husk, at ta mos fra til hesten inden du smager til med sukker, skal gøres mens det endnu er varmt.

Men hvis hesten ikke er til, alt for våd foder, så tror jeg ikke det hitter med mos. Men klart et forsøg værd.
    Jeg har selv givet ormekurs pasta i revet gulerødder/ æbler. Mine er nemlig heller ikke lette, at narre til, at ta ormekur.
    Men den med æblemos og så på et par skriver tørt rugbrød, vil jeg helt sikkert prøve næste gang mine skal ha ormekur.
    Skal du bruge varmt vand tar du det bare med hjemmefra i en termokande.

• #11   11. dec 2020 Hvad har hun lavet denne gang så? smiley Bland det ud i lidt æblejuice i en sprøjte og giv hende det oralt.. Hold hendes hovede oppe så hun synker og giv et stykke rugbrød for at være sikker på at hun ikke spytter det ud smiley

Mvh TT

• #12   11. dec 2020 Jer der blander det i væske skal huske at tjekke om virkningen forsvinder ved at blive vådt for det ved jeg noget gør
    Klidmelasse er godt at blande det i da det ikke er vådt men fugtigt og binder

• #13   11. dec 2020 Jeg har haft succes med blendede bananer; jo mere modne, jo bedre. smiley

• #14   11. dec 2020 Jeg har før gjort som TT skriver, bland med lidt væske, i en sprøjte og så i munden, præcis som med ormekur, jeg blandede dog bare med lidt vand, og ikke for tyndt, også godbidder og masser af ros bagefter.
    Men ellers i opblødte roepiller, men der lærte han hurtigt at der var noget i han ikke ville have og så gik jeg over til sprøjten.

• #15   11. dec 2020 B-vitamin er et hit til næste alt pulver ;D

• #16   11. dec 2020 #15 Hvis hesten vil spise det.... min nægtede

• #17   11. dec 2020 Mash, intet andet har virket på mine.
    Min hest fatter ikke æbeljuice.
    Så kun mash, jo mere klamt der ska i, jo mere mash

• #18   12. dec 2020 Nu ved jeg ikke hvad det er doe noget medicin. Men jeg bruger rugbrød til mine når de skal have medicin eller pasta og så laver jeg en klap sammen mad med pulver/pasta eller pille imellem

• #19   12. dec 2020 Jeg endte med at købe noget æblegrød fra Rema 1000. Damen syntes, at det var noget klamt snask, men det smager åbenbart okay, hvis man kan abstrahere fra den ubehagelige konsistens. ????

• #20   12. dec 2020 perfekt smiley
    Rema to the rescue! smiley

• #21   12. dec 2020 Dejligt du har fundet noget, men umiddelbart er der da mere sukker i æblegrøden fra Rema end æblejuice? Eller opgav du at finde noget uden så meget sukker smiley

Jeg har også en kræsenpind, så vi er nødt til at acceptere sukker, men det er heldigvis ikke så tit vi har været nødt til at give noget smiley Vi har haft held med rugbrød smurt med honning og så pulveret på smiley

• #22   12. dec 2020 Ja, jeg opgav på sukkeret.... ?? Men også fordi æblejuice er for vådt, hun vil simpelthen ikke spise våd mad, og derfor tænkte jeg grød var bedre end så meget andet, jeg lige kunne komme i tanke om.. smiley Og især bedre end f.eks. lys sirup, som jeg engang har fået anbefalet af en dyrlæge.. smiley

• #23   12. dec 2020 Det er i øvrigt "sirup"-medicin, så lidt sværere ad t skjule end pulver, som hun faktisk er god til at spise. Det trælse med sirup er også, at det har en krads medicin-lugt, og fordi det er så klistret, så er det nemt for hende at sortere den store klisterklump fra og spytte den ud, og så bare spise resten...

• #24   13. dec 2020 Årh øv ja sirup medicin er svær især når hesten ikke gider våd mad smiley

Men æblemos/grød skal da helt klart prøves, hvis det bliver aktuelt (håber det ikke) smiley

• #25   13. dec 2020 Krydser fingre for, at det ikke bliver nødvendigt! smiley

• #26   14. dec 2020 Jeg tror man skal tænke det på den måde, at det trods alt er bedre hesten får sin medicin, end helt at undgå at den får lidt sukker.

Personligt er jeg mere tilhænger af at føre en kanyle, så er jeg sikker på medicinen ikke havner i bunden af krybben eller vandkoppen smiley

• #28   15. dec 2020 Ann C
    Altså, jeg tror lidt, at du har misforstået mit ønske om det med sukkeret... smiley Det var ikke fordi, at hun ikke måtte få sukker. Det var bare fordi at jeg gerne vil undgå, at hun får huller i tænderne. smiley Jeg har engang stået opstaldet i en stald med en, der var forholdsvis nyuddannet dyrlæge. Hun rådede mig til, at jeg skulle give 1 dl. Sirup i maden, når min hest skulle have medicin. Hendes to fik glucosamintilskud dagligt, og fik hver en dl. Sirup med pulveret i... Jeg synes bare, at det er voldsomt, hvis min hoppe skal have 1 dl lys sirup pr. Måltid (2 måltider om dagen) i 8 dage. Jeg vil helst gerne, at hun fortsat har gode tænder! smiley

• #29   16. dec 2020 Man kan jo heller ikke give alt medicin oralt, ligesom det heller ikke er alt, der kan gives intravenøst/muskulært smiley

• #30   17. dec 2020 Bidløse Madsen:
    Ja, man er nødt til at passe på tænderne. Men hestes tænder skal trods alt ikke holde så længe som vores tænder skal smiley

Karen H:
    Jeg tror at man som udgangspunkt kan udføre alle medicinske behandlinger IM/IV. De alternativer der skal skal gives oralt, er vel kun for at dyreejere uden medicinhåndteringskursus selv kan efterbehandle (når dyrlægen har behandlet første gang).

Lisette S
    Jeg er ikke enig i, at et medicinhåndteringskursus burde droppes, snarere tværtimod. Det giver en bedre forståelse for medicinske behandlinger og diagnotisering af de mest gængse sygdomssymptomer. Det burde efter min mening være obligatorisk for hold af dyr, uanset om man har en hest, en hund eller en mindre besætning høns i haven; man skal jo også have kørekort til en bil. Men det er selvfølgelig en anden diskussion smiley

• #31   17. dec 2020 Jeg har allerede aftalt med Mini, at hun bliver lige så gammel som jeg, så hendes tænder skal gerne holde minimum 70 år endnu! smiley

• #33   17. dec 2020 Bidløse Madsen
    Det var ikke så lidt, så kan jeg godt se du er nødt til at passe på tænderne smiley

Men så får du da brug for et kursus i medicinhåndtering, hvis du skulle risikere at få en masse reparationer på det gamle skrog smiley

Det koster heller ikke mere end der er nogle der betaler for at få en eller anden massør-terapeut til at komme og trykke hesten lidt på ryggen smiley

• #34   17. dec 2020 Lisette S
    Det var nu heller ikke for at det skulle være mere bureaukratisk eller indeholde mere papir. Men man får altid lidt lærdom og perspektiv med fra et kursus. For du har ret, enhver kan stikke en kanyle i en hest smiley

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Svar: 135
    #35   17. dec 2020 Prøv at holde igen på medicinforbruget. Hesten han klare en del selv ved hjælp af motion og frisk luft!

• #36   17. dec 2020 Jens c
    Det kan altså være en farlig sport. Hvis der er tale om antibiotika, er det en kur, der skal gives i fuld dosis. Ellers kan det ikke virke optimalt med risiko for, at infektionen blusser op igen.
    Jeg vælger nu, at stole på dyrlægen ved bedst. H#n har taget en monster lang uddannelse i dyresygdomme og erfaring i hvad, der er bedst for dyret.

• #37   17. dec 2020 Min hoppe får luftvejsmedicin, fordi hun har fået en reaktion på noget hø. Det skal altså ikke bare "have lov at gå i sig selv igen", så risikerer hun at det bliver kronisk.
    Det var dog et skrækkeligt råd at komme med, Jens c!

• #38   18. dec 2020 jens c
    Det er også noget af det man lærer på et medicinhåndteringskursus, at man aldrig må undermedicinere, da det faktisk er det der kan give resistens, i fald det er antibiotika man behandler med, og derudover så får man heller ikke fuld virkning af behandlingen.

Så er der det dyreetiske aspekt i det, at hvis et dyr er sygt, så er man som ejer forpligtet til at få det behandlet. Især smertebehandling er vigtigt. Frisk luft er vigtigt, men en infektion i et beskidt miljø, som heste normalt går i, går ikke nødvendigvis i sig selv. Man skal altid prøve at forebygge sygdomme, men hvis først dyret er syg, så kan det altså ikke nytte noget at overlade det til "motion og frisk luft". Så er man i hvert fald kynisk.

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#40   18. dec 2020 Jeg skal overhovedet ikke gøre mig klogere end dyrlægerne. Men vi har i Danmark i mange år brugt alt for megen medicin, herunder penicillin til vore husdyr. Jeg har ligget på hospitalet i 3 måneder, med en knæinfektion der var blevet modstandsdygtig mod penicillin. Jeg lå på stue sammen med folk, der havde kæmpet i årevis. Den slags kan blive meget værre fremover hvis vi ikke tænker os om.

Og nu ved jeg at nogle vil råbe højt, men hvad med fremover, af sundhedsmæssige hensyn, at forsøge at undlade penicillin til dyr?

• jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

#42   19. dec 2020 Dejligt at høre fra jer 2, der holder med mig. Jeg har gennem hele livet haft mange heste, men har aldrig brugt penicillin. Ved infektion har jeg brugt et råd, jeg fik af en gammel dygtig dyrlæge. Vask det udsatte sted gentagne gange med sæbevand (brun sæbe), så varmt at du næsten ikke kan holde hånden i det. Den gamle dyrlæge kunne ikke forklare hvordan, eller hvorfor det virker, men virker gør det!

• #43   21. dec 2020 En spand sæbevand gør underværker, det er et fint supplement til behandling af noget overfladisk. Men det kan aldrig erstatte en penicillinkur til en klovbyld, eller anden dybere infektion, for det sænker ikke feber smiley

• #44   21. dec 2020 Jeg er selv blevet allergisk over for Penicillin, fordi en læge overdoserede en infektion jeg havde fået, selvom jeg spurte ind til, om det ikke var lige stærkt nok, det han ville udskrive. Men nej det syntes han ikke og efter 2 dage fik jeg så Nældefeber af det.
    Så selvf bruges der for meget. Men hvis dyrlægen gir det mod infektion vil jeg ikke anbefale, at undlade det.

• Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

Følger: 4 Svar: 29
    #45   22. dec 2020 Vores hest får PT også noget naturmedicin. Hun skulle spise det, men nej. Vi giver det i lidt Fiber P. Og nu elsker hun det. Gerne lunt.

Kommentér på:
Medicin i foder

Annonce