Hvor højt skal budgettet sættes? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer!
Lang historie kort: Kæresten og jeg er ved at købe hus (vi leder..), og det er indlagt i planen at hestene skal med hjem. Jeg har fra start af sagt at jeg ønsker ny hest - ikke pga. Hope ikke er god nok, men fordi jeg ønsker mig noget mere stabilt, og samtidig fordi at jeg ikke er sikker på om jeg nogensinde kommer mig over min angst for hende.
Men, da jeg på forhånd har sagt at jeg IKKE skal have unghest igen, er ideen om en unghest eller et føl ikke en mulighed. Jeg har ikke evnerne eller energien til at oplære en hest ridemæssigt. Jeg skal have en hest der kan noget.
Hvor højt skal budgettet sættes? Jeg er allerede begyndt at sætte penge til side til det - men det bliver ikke indenfor det næste halve år at jeg køber. Vi skal lige have hus og stald, inden jeg tager ud og prøver
Drømmescenariet er:
Mellem 135 og 165cm. Da jeg selv er 156 cm, kan jeg passe på mange. Til sammenligning er Hope omkring 148.
Ikke islænder eller traver. Ikke hingst.
Velredet. Ikke på den måde at den skal have gået store stævner, men at den skal kunne grundtingene. Det kunne sagtens f.eks. være en stævnehest med en skade der gør den ikke kan ride højt niveau el. andet. Jeg har ingen intentioner om stævner.
Hvad er vi ude i - 50 af de store? Eller kan mindre gøre det?
Det vil være første gang at jeg selv står og skal købe hest, så jeg aner ikke hvad prisleje vi er i.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Du er ikke høj, så du kan bruge en hest, som nødvendigvis ikke skal være den højde som alle andre ønsker
Du er ikke sat fast på en specifik race
Velredet - men ikke nødvendigvis stævnehestemne
Ingen ønsker mht alder
Jeg kan fornemme, at der er noget rideangst som sidder i dig - super at det får dig til at vide, at du ikke-skal starte med en unghest
Og her kan jeg så henvise til de bedste køb mine veninder har lavet - ældre stævneheste som skal trappe ned.
Den ene fik en DM fjordhest med al udstyr, total velredet, super guttermand, og kunne bruges som lærerhest til 50 kg - fantastisk hest
Den anden fik en 18 årig tidligere B-hest i spring - han har lidt gigt uden tvivl, men hun springer ikke på ham, men bruger ham som luksus skovturshest og let dressur - og hun ELSKER ham Han kostede 15.000 kr.
Så måske sådan en ældre “sag” som er bundstabil ville være noget ?
Igen så er der lidt forskel på pris - fjordhesten var yngre, og derfulgte som sagt al verdens udstyr, stævneskab, dressur og springsadel, dækner, trenser you name it med
Jeg vil dog sige, at lige pt synes jeg priserne på heste er eksploderet - så mit råd er, at du “bare” spare alt det sammen du kan. Heller for meget end for lidt når drømmehesten står der
Mvh Charlotte
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Priserne er helt vanvittige.. Jeg var SÅ heldig med Bo.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Men - jeg ville starte den anden vej rundt.
Kig på dit budget.
Hvad har du af penge?
Hvad vil du undvære eller udsætte som privatperson, for at skaffe flere penge?
Og - så må de penge jo bare række.
Hvis pengene ikke helt rækker, hvad går du så på kompromis med??
Jeg er fx frisk på ældre heste, der er i stabil ridning, jeg rider meget gerne store ponier, bare hestens ryg og min numse passer samme sadel.
Men jeg vil fx aldrig have en stejlehest - og hesten SKAL have "et godt sind".
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Så hvis du har 50.000, så er du ihvertfald sikker på at kunne finde en rigtig fin hest.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Du rammer en målgruppe af heste/ponyer, der kan ligge i et fornuftigt prisleje, da de enten er for store til, at være pony og for lille til, at være hest. De heste er ikke lette, at sælge og derfor billigere.
Men efterhånden som formuen vokser, kan du jo se hvad markedet har, at byde på. Måske du er heldig ved de 20.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Kan varmt anbefale dig at kigge pinto. De er ikke altid så dyre, og vil du ikke have så meget gang og størrelse, så kan man få dem til OK priser Det er fantastiske heste Jeg købte godt nok min som 2 års, men der kostede han altså også kun 16 tusinde
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.420
Man kan være heldig med ældre heste der ikke kan gå de høje klasser mere, men det er lidt et sats, for de kan være godt slidte.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Sæt 30-50 af. Des større beløb, des bedre tavle og gang .
Du kan godt være heldig og finde noget godt til mindre, men det er et sats og ikke et sats jeg ville gå efter i første omgang. Når du har været uheldig mht. angst og hest - så ofre det en velredet hest koster, istedet for at satse.
Hvor højt skal budgettet sættes?