{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.504 visninger | Oprettet:

Hvor højt skal budgettet sættes? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley

Lang historie kort: Kæresten og jeg er ved at købe hus (vi leder..), og det er indlagt i planen at hestene skal med hjem. Jeg har fra start af sagt at jeg ønsker ny hest - ikke pga. Hope ikke er god nok, men fordi jeg ønsker mig noget mere stabilt, og samtidig fordi at jeg ikke er sikker på om jeg nogensinde kommer mig over min angst for hende. smiley

Men, da jeg på forhånd har sagt at jeg IKKE skal have unghest igen, er ideen om en unghest eller et føl ikke en mulighed. Jeg har ikke evnerne eller energien til at oplære en hest ridemæssigt. Jeg skal have en hest der kan noget.

Hvor højt skal budgettet sættes? Jeg er allerede begyndt at sætte penge til side til det - men det bliver ikke indenfor det næste halve år at jeg køber. Vi skal lige have hus og stald, inden jeg tager ud og prøver smiley

Drømmescenariet er:

Mellem 135 og 165cm. Da jeg selv er 156 cm, kan jeg passe på mange. Til sammenligning er Hope omkring 148.

Ikke islænder eller traver. Ikke hingst.

Velredet. Ikke på den måde at den skal have gået store stævner, men at den skal kunne grundtingene. Det kunne sagtens f.eks. være en stævnehest med en skade der gør den ikke kan ride højt niveau el. andet. Jeg har ingen intentioner om stævner.

Hvad er vi ude i - 50 af de store? Eller kan mindre gøre det? smiley
Det vil være første gang at jeg selv står og skal købe hest, så jeg aner ikke hvad prisleje vi er i.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor højt skal budgettet sættes?
  • #1   15. nov 2020 Ahhhmen du er da en perfekt køber smiley

Du er ikke høj, så du kan bruge en hest, som nødvendigvis ikke skal være den højde som alle andre ønsker smiley
    Du er ikke sat fast på en specifik race smiley
    Velredet - men ikke nødvendigvis stævnehestemne smiley
    Ingen ønsker mht alder smiley

Jeg kan fornemme, at der er noget rideangst som sidder i dig - super at det får dig til at vide, at du ikke-skal starte med en unghest smiley

Og her kan jeg så henvise til de bedste køb mine veninder har lavet - ældre stævneheste som skal trappe ned.
    Den ene fik en DM fjordhest med al udstyr, total velredet, super guttermand, og kunne bruges som lærerhest til 50 kg - fantastisk hest smiley
    Den anden fik en 18 årig tidligere B-hest i spring - han har lidt gigt uden tvivl, men hun springer ikke på ham, men bruger ham som luksus skovturshest og let dressur - og hun ELSKER ham smiley Han kostede 15.000 kr.

Så måske sådan en ældre “sag” som er bundstabil ville være noget ?

Igen så er der lidt forskel på pris - fjordhesten var yngre, og derfulgte som sagt al verdens udstyr, stævneskab, dressur og springsadel, dækner, trenser you name it med smiley

Jeg vil dog sige, at lige pt synes jeg priserne på heste er eksploderet - så mit råd er, at du “bare” spare alt det sammen du kan. Heller for meget end for lidt når drømmehesten står der smiley

Mvh Charlotte

• #2   15. nov 2020 Du skyder ikke ved siden af ved 50, tror jeg. Men som Charlotte skriver, så kan din højde være en fordel, da du kan passe til en forvokset sportspony eller en lille hest, som ofte ikke koster det samme, som dem der enten er større, eller ponyer der holder mål. Der er mulighed for at få rigtig meget hest for pengene. Eller ja, en pensioneret konkurrence hest måske, som kan give nogle gode ture.. De koster ikke nødvendigvis 50k, men det er bestemt ikke en skidt ide at have 40-50.

Priserne er helt vanvittige.. Jeg var SÅ heldig med Bo.

• #3   15. nov 2020 Priserne er helt groteske lige nu.

Men - jeg ville starte den anden vej rundt.
    Kig på dit budget.
    Hvad har du af penge?
    Hvad vil du undvære eller udsætte som privatperson, for at skaffe flere penge?
    Og - så må de penge jo bare række.
    Hvis pengene ikke helt rækker, hvad går du så på kompromis med??

Jeg er fx frisk på ældre heste, der er i stabil ridning, jeg rider meget gerne store ponier, bare hestens ryg og min numse passer samme sadel.
    Men jeg vil fx aldrig have en stejlehest - og hesten SKAL have "et godt sind".

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   16. nov 2020 På ridehesten er der nogle ret fine emner til mellem 30-50.000.

Så hvis du har 50.000, så er du ihvertfald sikker på at kunne finde en rigtig fin hest. smiley

• #5   16. nov 2020 Når afstamning ikke er vigtigt for dig, så er der mange fine heste tilsalg til omkring 30, der er godt redet og har fornuftig alder. For, nogen raceheste er afsindigt dyre, "bare" for en middelmådig hest.
    Du rammer en målgruppe af heste/ponyer, der kan ligge i et fornuftigt prisleje, da de enten er for store til, at være pony og for lille til, at være hest. De heste er ikke lette, at sælge og derfor billigere.
    Men efterhånden som formuen vokser, kan du jo se hvad markedet har, at byde på. Måske du er heldig ved de 20.

• #6   17. nov 2020 Det har meget med held at gøre - hvad der lige er på markedet, og hvor hurtig man er. Jeg vil tro en sådan hest afhængig af skader/alder vil ligge mellem 30-50. De fås selvfølgelig også væsentlig dyrere.

Kan varmt anbefale dig at kigge pinto. De er ikke altid så dyre, og vil du ikke have så meget gang og størrelse, så kan man få dem til OK priser smiley Det er fantastiske heste smiley Jeg købte godt nok min som 2 års, men der kostede han altså også kun 16 tusinde smiley

profilbillede
  • #7   23. nov 2020 For bare et år siden ville jeg sige, at man sagtens kunne få en fornuftig lille ridehest for 30. Men som priserne er lige nu, er man nok nærmere 50. Selv helt almindelig middelmådige heste er steget voldsomt i pris.

Man kan være heldig med ældre heste der ikke kan gå de høje klasser mere, men det er lidt et sats, for de kan være godt slidte.

• #8   24. nov 2020
    Sæt 30-50 af. Des større beløb, des bedre tavle og gang .

Du kan godt være heldig og finde noget godt til mindre, men det er et sats og ikke et sats jeg ville gå efter i første omgang. Når du har været uheldig mht. angst og hest - så ofre det en velredet hest koster, istedet for at satse.

Kommentér på:
Hvor højt skal budgettet sættes?

Annonce