HEGN HJÆLP {{forumTopicSubject}}
hej alle. vi har haft hest i 12 år og aldrig har vi haft en som gik igennem hegnet også selvom der ikke har været strøm på ( uheld sker swlv ved hegn)
MEN vi har får første gang en 2 års vallak, han blev kastreret i foråret.
som bare stikker mulen i jorden og går ''under'' hegnet. først skete det en gang da vi skulle opdele hestene, han stod og spiste græs på marken og lade sig ned sådan som unge heste nu går en gang mellem. han ser mig og kommer frist gående og vil gerne med ind i folden. jeg tjekkede hegnet igennem og trammede op. men når man så har hentet ham og orndet hegn 4 -5 gange på en dag kom han i boks.... hver gang vi har lukket ham ud er der gået max 1 dag .... så han står alene i boks for tiden og har tabt sig sindssygt da han self gerne vil ud og er alene. men nu har han været på 2 folde, med dem han er vokset op med og avlhopperne på en anden. dem han er vokset op med stod han alligevel næsten 1 uge hos før han gik ud....
nu står han igen på boks.. der er strøm i hegnet men tænker åbenbart ikke nok ? - og hegnet knækker jo ikke.
jeg havde tænkt at sætte 2 snore nede og sådan noget hønsehegn i bunden. MEN der er ikke mine heste eller mine folde, så det er jo begrænset hvor meget materiale jeg kan bruge.. har overvejet en tråd mellem grime og ryg men den kan jo stikker både ham selv og andre. dog har vi også snor med lidt tråd i den ville ikke stikke. men hvad filan ??
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Og er der svag strøm eller et ordentligt smæk på?
Dernæst - hvordan er hegnet generelle kvalitet?
Hvis hesten er opstaldet, og hegn ikke kan opgradere, så kan man overveje en flytning til et sted med bedre hegn.
Jeg ville tjekke hegn kvalitet før jeg vikler ham ind i tråd.
Og så tænke på hegn igen.
Og så være led. Servere lækker foder under tråden på en måde, så jeg lokker ham til at røre tråden med mulen. Så jeg ved, at han har prøvet at mærke stød et sted, hvor der er smæk på. Hvis han er vant til at der er halv jordforbindelse mange steder, så er han jo ikke bange for at røre. Hellere narre ham til at få et kraftigt stød på kontrolleret måde.
Men, hvis dyr er meget motiverede, så kan de bryde ud.
"Det bedste hegn er grænt græs inde på folden."
jan 2011
Følger: 54 Følgere: 40 Heste: 9 Emner: 17 Svar: 99
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 134 Svar: 1.694
Så han måtte ihegnet med det resultat at han bed i tråden.
Han hoppede aldrig mere over hentet igen
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
jul 2014
Følger: 55 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 31
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
jul 2014
Følger: 55 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 31
HEGN HJÆLP