Tilbagebetaling af depositum {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg er interesseret i at høre jeres mening/holdning om følgende:
Jeg skal flytte min hest. Jeg fandt en stald hvor der var ledig boks, jeg havde først mulighed for at flytte min hest derhen efter 2 måneder. Det var i orden, hvis jeg betalte 1000 kr om måneden for at reservere boksen, hvilket er fair og jeg selvfølglig overholder det. Derudover betalte jeg depositum for boksen. Vi laver kontrakt, og i kontrakten står der at depositum tilbagebetales bed fraflytning, såfremt man opsiger boksen med 1 måneds varsel.
Efter en 3 uger ca finder jeg så et opstaldningssted tættere på der hvor jeg har fået tilbudt bolig, og jeg vælger at flytte derhen i stedet.
Jeg opsiger derfor min reserverede boks det andet sted med en måneds varsel, og betaler selvfølgelig reservation af boksen næste måned også.
Jeg ber derfor om tilbagebetaling af depositum ifl. vores kontrakt, men udlejer nægter at betale depositum tilbage.
Hun mener at jeg har brudt en aftale og dermed er pengene hendes. Men jeg har netop overholdt den ved at betale reservation samt at give en måneds varsel. Dette er hun ligeglad med.
Hvad tænker i om denne situation?
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
Er det korrekt forstået, at hesten aldrig nåede af flytte det sted hen, hvor du betalt depositum?
aug 2020
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
jun 2008
Jeg kan godt forstå staldejer beholder depositummet, da hun jo har beholdt boksen ledig for din hest og dig, og hvis hun tilbagebetaler pengene nu, så får hun jo ikke andet end besvær og evt tabt fortjeneste for den tomme boks?
Nå det så er sagt, så forstår jeg selvfølgelig også godt, at det træls for dig....
aug 2020
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
aug 2020
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Så længe du overholder opsigelsesvarslet og betaler de månedlige reservationsgebyrer, der følger som følge af denne, og du ikke har ødelagt inventar/lign. på stedet, (hvilket næppe kan være til diskussion, når hesten ikke har nået at flytte ind), jamen så burde du have ret til tilbagebetaling af dit depositum.
Såfremt opstaldningsstedets ejer og dig har aftalt, at det vil koste dig et gebyr svarende til dit depositum el. lign. at springe fra aftalen, så vil du naturligvis være nødt til at betale.
Men som udgangspunkt er depositum jo et beløb, man får retur, (medmindre andet aftalt), når man flytter hesten igen, såfremt udlejer/ejer ikke har noget udestående med dig, som du endnu ikke har betalt, som skal modregnes beløbet. Dette er jo oftest tilfældet, hvis man gør op ved fraflytning, at hesten har medført ekstraordinært slid eller skader på boksen, som ejer af hesten betaler af sit depositum. Beløbet står da som en sikkerhed for udlejer, hvis ejer af hesten ikke ønsker at betale for skaderne eller ikke betaler månedlige ydelser som aftalt.
Men jeg har ikke set kontrakten - og ved derfor ikke, hvad I har aftalt. Dette var lige umiddelbart mit bud ud fra "typetilfældene", men man kan jo aftale sig til meget andet
aug 2020
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Da du ikke har benyttet lejemålet fremstår det sandsynligvis som da du sagde ja til det.
Jeg forstår godt at din udlejer synes du er træls og svigefuld men det kan hun altså ikke laste dig for på den måde økonomisk eller juridisk.
Det gælder i hvertfald i lejeloven - om opstaldning er inkluderet i det ved jeg ikke.
Som udlejer må du jo vurderer risiko og om det kan betale sig.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.637
Til en start kan du skrive til staldejer, at hun ikke har ret til, at beholde depositummet, da du ikke har benyttet boksen og dermed ikke lavet skader og at hvis ikke hun betaler, så kontakter du en advokat. Jeg tænker det hjælper på uvilligheden til at betale dig dit tilgodehavende.
Hvis du kontakter en advokat, så vælg en med heste som speciale, da de er mere inde i sagerne, når det drejer sig om heste.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Medmindre der er noget med "pr påbegyndte måned inden den x dag i måneden" så ville jeg forvente at du skulle have depositum tilbage.
Hvis du fx skulle sige op inden den tiende eller femtende og du siger op senere, så...
Men, hey.
Hvis staldejer er en klaphat, så er det jo vildt lækkert at være fri for det sted!
Endda væk fra det sted, før du flyttede ind! Hvilket held!
Thumbs up og tillykke med at du ikke nåede at flytte ind.
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Hvis du er i tvivl, så er du velkommen til at skrive
jun 2008
aug 2020
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.773
Jeg synes at det er ærgeligt hvis du giver op og lader hende slippe, kan ikke lade være med at tænke på hvor ofte det ske og hvor mange ekstra penge hun tjener...
Det er ikke i orden.
feb 2013
Følger: 6 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 494 Svar: 3.196
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Du behøver i første omgang ikke kontakte en advokat. Formentligt er staldejer at betragte som erhvervsdrivende, når hun tilbyder opstaldning. I så fald kan du benytte forbrugerklagenævnet vil jeg tro.
Hvis ikke, så kan man køre det som småsag - det koster 500 kr at starte sådan en, det kan gøres uden advokat og det går relativt hurtigt (kan ikke sammenlignes med det ellers typisk langsommelige retssystem). Det er en mulighed i sager, hvor det drejer sig om under 50.000 kr.
nov 2007
feb 2013
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Da depositum sikkert i kontrakten dækker ødelagte ting fx. og intet er ødelagt.
Det burde ret juridisk være lige til.
Men en svær en, når hun ikke vil slippe skillingerne.
Men man ku så gru for, hvordan stedet ellers blir drevet.
Men nej, du er ikke gal på den, medmindre det specifikt står i kontrakten.
nov 2007
Hvis nogen stjal 2500 fra din taske, ville du så foreslå tyven at han kunne nøjes med at give det halve retur?
feb 2013
Det kan slet ikke sammenlignes - i denne situation har de været ved at indgå en aftale, TS overførte selv pengene (fordi TS havde en tiltro til staldejer dengang og de havde en aftale om opstaldning) men planerne blev så ændret undervejs.
Hvis nogen stjæler 2500 kr fra min taske, så er der jo penge som ikke er indgået i en aftale overhovedet - de to scenerier kan altså ikke sammenlignes
nov 2007
Jo, for mig er det alt eller intet - i tilfælde af intet netop fordi jeg højlydt ville protestere og holde på min ret. Slår man halv skade siger man jo samtidig " nå ok, jamen du skal selvfølgelig også have lidt for besværet".
Men jeg havde så også kontaktet relevante myndigheder, hvis staldejer opførte sig sådan... når det kaldes et depositum (og ikke fx reservationsgebyr), så må sælger/udlejer kun beholde det, der dækker de faktiske merudgifter han/hun har... Så for mig er det helt klart - jeg har ret til de penge retur og vil staldejer ikke betale, så må jeg jo gå videre med det. Som nævnt kan det gøres for 500 kr som man så vidt jeg husker får retur hvus man vinder sagen.
feb 2013
Især når, som du skriver, at det er noget som SKAL betales tilbage (og ikke må tilbageholdes) og at det faktisk kan svare sig at gå til relevante myndigheder, som kan hjælpe
Tilbagebetaling af depositum