{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.917 visninger | Oprettet:

Anne D
Anne D
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5

Tilbagebetaling af depositum {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg er interesseret i at høre jeres mening/holdning om følgende:

Jeg skal flytte min hest. Jeg fandt en stald hvor der var ledig boks, jeg havde først mulighed for at flytte min hest derhen efter 2 måneder. Det var i orden, hvis jeg betalte 1000 kr om måneden for at reservere boksen, hvilket er fair og jeg selvfølglig overholder det. Derudover betalte jeg depositum for boksen. Vi laver kontrakt, og i kontrakten står der at depositum tilbagebetales bed fraflytning, såfremt man opsiger boksen med 1 måneds varsel.
Efter en 3 uger ca finder jeg så et opstaldningssted tættere på der hvor jeg har fået tilbudt bolig, og jeg vælger at flytte derhen i stedet.
Jeg opsiger derfor min reserverede boks det andet sted med en måneds varsel, og betaler selvfølgelig reservation af boksen næste måned også.
Jeg ber derfor om tilbagebetaling af depositum ifl. vores kontrakt, men udlejer nægter at betale depositum tilbage.
Hun mener at jeg har brudt en aftale og dermed er pengene hendes. Men jeg har netop overholdt den ved at betale reservation samt at give en måneds varsel. Dette er hun ligeglad med.
Hvad tænker i om denne situation?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilbagebetaling af depositum
  • #1   13. aug 2020 Hej Anne.
    Er det korrekt forstået, at hesten aldrig nåede af flytte det sted hen, hvor du betalt depositum?

• Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    aug 2020

#4   13. aug 2020 Ja det er korrekt. Det var en del af aftalen for at reservere boksen

• #5   13. aug 2020 Jeg synes det er lidt en svær situation - for fraflytning er vel ikke gældende, når du fraflytter inden indflytning?
    Jeg kan godt forstå staldejer beholder depositummet, da hun jo har beholdt boksen ledig for din hest og dig, og hvis hun tilbagebetaler pengene nu, så får hun jo ikke andet end besvær og evt tabt fortjeneste for den tomme boks?
    Nå det så er sagt, så forstår jeg selvfølgelig også godt, at det træls for dig....

• Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    aug 2020

#6   13. aug 2020 Men jeg har jo betalt for besværet og udgifterne. Det er de 2000 kr jeg i alt har betalt udover depositum. Depositum er jo for skader mm. der kommer på boksen.

• #7   13. aug 2020 Hvad har du givet i depositum?

• Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    aug 2020

#8   13. aug 2020 2500 kr

• #9   13. aug 2020 Som jeg umiddelbart ser det, så tænker jeg absolut, at du har indgået kontrakt på almindelige vilkår - dvs. du har lejet boksen på almindelige kår, men for en tomgangsleje på 1000 kr. pr. mdr. Det ser man mange steder. Derfor vil jeg også mene, at opsigelsesvarslet, hvis ikke andet er aftalt, er det samme som det, der står i den almindelige kontrakt. Reservationen dækker endvidere ofte over selve bokslejen - hvorimod at have en hest stående ofte er dyrere, fordi den jo så skal have foder, bund, personale og udøver slid på folde/faciliteter m.v. Dette er jo altsammen ting, som "koster gratis" for udlejer af boks, når hesten endnu ikke er flyttet ind. Derfor burde der jo ikke være et tab på en reserveret boks, hvorfor jeg ikke kan forstå hendes depositum-argument smiley

Så længe du overholder opsigelsesvarslet og betaler de månedlige reservationsgebyrer, der følger som følge af denne, og du ikke har ødelagt inventar/lign. på stedet, (hvilket næppe kan være til diskussion, når hesten ikke har nået at flytte ind), jamen så burde du have ret til tilbagebetaling af dit depositum.

Såfremt opstaldningsstedets ejer og dig har aftalt, at det vil koste dig et gebyr svarende til dit depositum el. lign. at springe fra aftalen, så vil du naturligvis være nødt til at betale.

Men som udgangspunkt er depositum jo et beløb, man får retur, (medmindre andet aftalt), når man flytter hesten igen, såfremt udlejer/ejer ikke har noget udestående med dig, som du endnu ikke har betalt, som skal modregnes beløbet. Dette er jo oftest tilfældet, hvis man gør op ved fraflytning, at hesten har medført ekstraordinært slid eller skader på boksen, som ejer af hesten betaler af sit depositum. Beløbet står da som en sikkerhed for udlejer, hvis ejer af hesten ikke ønsker at betale for skaderne eller ikke betaler månedlige ydelser som aftalt.

Men jeg har ikke set kontrakten - og ved derfor ikke, hvad I har aftalt. Dette var lige umiddelbart mit bud ud fra "typetilfældene", men man kan jo aftale sig til meget andet smiley

• Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    aug 2020

#10   13. aug 2020 Jeg er enig. Og vi har ikke indgået aftale om at hun beholder depositum hvis jeg vælger ikke at flytte ind alligevel. Jeg har fuldt alt der står i vores kontrakt, men udlejer har ikke overholdt den. Men rart at blive bekræftet i det af en anden smiley

• #11   13. aug 2020 Depositum og forudbetalt leje er ikke det samme. Depositum skal tilbagebetales såfremt lejemålet afleveres i den stand det blev modtaget.
    Da du ikke har benyttet lejemålet fremstår det sandsynligvis som da du sagde ja til det.
    Jeg forstår godt at din udlejer synes du er træls og svigefuld men det kan hun altså ikke laste dig for på den måde økonomisk eller juridisk.
    Det gælder i hvertfald i lejeloven - om opstaldning er inkluderet i det ved jeg ikke.
    Som udlejer må du jo vurderer risiko og om det kan betale sig.

• #12   13. aug 2020 Hvis du gerne vil ha dit depositum tilbage kan du kontakte en advokat, der så kan skrive til staldejer, men du kommer nok til, at gi det samme til advokaten, så det er et spørgsmål om det kan betale sig. Men hvis det er princippet du går efter, skal du da helt sikkert kontakte advokaten så får du din ret.
    Til en start kan du skrive til staldejer, at hun ikke har ret til, at beholde depositummet, da du ikke har benyttet boksen og dermed ikke lavet skader og at hvis ikke hun betaler, så kontakter du en advokat. Jeg tænker det hjælper på uvilligheden til at betale dig dit tilgodehavende.
    Hvis du kontakter en advokat, så vælg en med heste som speciale, da de er mere inde i sagerne, når det drejer sig om heste.

• #13   13. aug 2020 Som jeg forstod oplægget, så får man depositum tilbage med 5 ugers varsel?
    Medmindre der er noget med "pr påbegyndte måned inden den x dag i måneden" så ville jeg forvente at du skulle have depositum tilbage.

Hvis du fx skulle sige op inden den tiende eller femtende og du siger op senere, så...

Men, hey.
    Hvis staldejer er en klaphat, så er det jo vildt lækkert at være fri for det sted!
    Endda væk fra det sted, før du flyttede ind! Hvilket held!
    Thumbs up og tillykke med at du ikke nåede at flytte ind.

• #14   13. aug 2020 Lige med det her gælder hverken lejeloven eller noget "særligt" om heste - der er tale om en helt almindelig ydelse, som du har købt levering af/adgang til i overensstemmelse med kontrakten smiley Havde du lejet en hel staldbygning, så kunne det være, den faldt under lejeloven, som finder anvendelse på "hus eller husrum" smiley Så i denne situation ville jeg udelukkende henholde mig til kontrakten / det aftalte og alm. aftale- og køberetlige principper smiley

Hvis du er i tvivl, så er du velkommen til at skrive smiley

• #15   14. aug 2020 Ah, okay du har betalt to forskellige beløb. Så trækker jeg lidt i mit svar nr 2 igen.... Da du selvfølgelig skal have dét depositum tilbage.

• Anne D
    Anne D Tilmeldt:
    aug 2020

#16   14. aug 2020 Tak for jeres svar. Rart at høre at jeg ikke er helt galt på den. Men det virker umuligt at få hende overbevist. Så det må være sådan desværre. Men ja, det er i hvert fald godt at jeg ikke skal stå opstaldet hos hende smiley

• #17   14. aug 2020 Jeg havde holdt på min ret, og du har ret til at få depositum tilbage, du har betalt for boksen og opsagt i tide, jeg ville skrive til hende at jeg vil kontakte en advokat hvis hun ikke tilbagebetaler, da det er i overensstemmelse med kontrakten og at det i så fald er hende der har brudt kontrakten.
    Jeg synes at det er ærgeligt hvis du giver op og lader hende slippe, kan ikke lade være med at tænke på hvor ofte det ske og hvor mange ekstra penge hun tjener...
    Det er ikke i orden.

• #18   14. aug 2020 Jeg synes ligesom de andre, at du da skal have hele depositummet tilbage. Men hvis det ikke er muligt, kan du så ikke kontakte hende og be' hende om at betale "halv skade" (mener jeg det hedder smiley ). Det er selvfølgelig nogle af dine penge som du ikke kommer til at se igen, men så har du ikke mistet det hele, hvis hun går med til det? smiley

• #19   14. aug 2020 Selvfølgelig skal du have dit depositum tilbage. Depositum skal ALTID tilbagebetales, dog evt fratrukket de udgifter sælger/udlejer måtte have haft til fx istandsættelse, ny annoncering e.l.

Du behøver i første omgang ikke kontakte en advokat. Formentligt er staldejer at betragte som erhvervsdrivende, når hun tilbyder opstaldning. I så fald kan du benytte forbrugerklagenævnet vil jeg tro.
    Hvis ikke, så kan man køre det som småsag - det koster 500 kr at starte sådan en, det kan gøres uden advokat og det går relativt hurtigt (kan ikke sammenlignes med det ellers typisk langsommelige retssystem). Det er en mulighed i sager, hvor det drejer sig om under 50.000 kr.

• #20   14. aug 2020 Putte - men staldejer har altså ikke ret til de penge. Det svarer til at forære 1200 kr til en fremmed, bare fordi... Det gør man jo heller ikke.

• #21   14. aug 2020 Michelle: Jamen ja, jeg er helt enig i at TS skal have alle pengene tilbage. Men som det ser ud lige nu er staldejer jo overhovedet ikke til at snakke til fornuft - så i stedet for at TS mister alle pengene (som det ser ud til lige nu) så kunne det være rart hvis hun kunne se frem til at modtage 1200 vs. 0 kr

• #22   15. aug 2020 Da der nok ikke er noget i kontrakten der gir hende ret, ser jeg det som tyveri.
    Da depositum sikkert i kontrakten dækker ødelagte ting fx. og intet er ødelagt.
    Det burde ret juridisk være lige til.
    Men en svær en, når hun ikke vil slippe skillingerne.
    Men man ku så gru for, hvordan stedet ellers blir drevet.
    Men nej, du er ikke gal på den, medmindre det specifikt står i kontrakten.

• #23   16. aug 2020 Putte - men at foreslå at man slår halv skade er at indrømme at staldejer har lidt ret. Det har hun ikke. Så det ville for mig være en uacceptabel løsning - alt elker intet (med klar besked om, at jeg har krav på pengene)

Hvis nogen stjal 2500 fra din taske, ville du så foreslå tyven at han kunne nøjes med at give det halve retur?

• #24   16. aug 2020 Michelle: ikke nødvendigvis. Men jeg vil da til hver en tid da heller have halvdelen tilbage end intet - hvorfor kun de andre to valgmuligheder? Staldejer tjener jo blot mere på at man siger alt eller intet, når hun jo ikke er til at tale til fornuft - kan man så have en ordentligt samtale med hende? nej - jamen så vinder hun jo alligevel på det :/. Og som jeg nævnte tidligere JEG synes OGSÅ at TS skal have hele beløbet tilbage - men hvis det ikke er muligt så KUNNE det med halv skade da gøre at hun får bare lidt tilbage igen.

Det kan slet ikke sammenlignes - i denne situation har de været ved at indgå en aftale, TS overførte selv pengene (fordi TS havde en tiltro til staldejer dengang og de havde en aftale om opstaldning) men planerne blev så ændret undervejs.
    Hvis nogen stjæler 2500 kr fra min taske, så er der jo penge som ikke er indgået i en aftale overhovedet - de to scenerier kan altså ikke sammenlignes

• #25   16. aug 2020 Putte - i begge tilfælde tilhører pengene dig/TS.

Jo, for mig er det alt eller intet - i tilfælde af intet netop fordi jeg højlydt ville protestere og holde på min ret. Slår man halv skade siger man jo samtidig " nå ok, jamen du skal selvfølgelig også have lidt for besværet".
    Men jeg havde så også kontaktet relevante myndigheder, hvis staldejer opførte sig sådan... når det kaldes et depositum (og ikke fx reservationsgebyr), så må sælger/udlejer kun beholde det, der dækker de faktiske merudgifter han/hun har... Så for mig er det helt klart - jeg har ret til de penge retur og vil staldejer ikke betale, så må jeg jo gå videre med det. Som nævnt kan det gøres for 500 kr som man så vidt jeg husker får retur hvus man vinder sagen.

• #26   17. aug 2020 Michelle: Det giver så meget mere mening, når du sætter det op på den måde smiley - så havde jeg også holdt på min ret :)!

Især når, som du skriver, at det er noget som SKAL betales tilbage (og ikke må tilbageholdes) og at det faktisk kan svare sig at gå til relevante myndigheder, som kan hjælpe smiley

Kommentér på:
Tilbagebetaling af depositum

Annonce