1.546 visninger
|
Oprettet:
Risiko for at hesten løber med en? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Hvor stor er risikoen at en hest bliver skræmt og bare løber derud af, uden at du overhovedet har kontrol. Jeg er nybegynder og er lidt bange for dette scenarie, det skal siges at jeg for det meste rider på ældre heste/rolige heste.
Hvis hesten løber ud af kontrol, og bare løber derud af, hvad er bedst at gøre?
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
hvor stor chancen er for at det sker, er svært og spå om, da hesten er et flugtdyr, og det ligger i dens natur. personligt har jeg kun oplevet det en 5-6 gange i gennem mine mange år tror jeg
jun 2020
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Man bevare roen og stødbremser ligesom i en bil. Træk slip træk slip træk slip. Til sidst vil man trænge igennem til hesten.
Bliver hesten bange løber den typisk et par skridt før den så kigger om der var grund til at blive bange.
Så det er helt sikkert et af de scenarier jeg ville være mindst bange for
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg har redet 5-6 år som stort barn, og vel snart 4-5 år som voksen.
Jeg har aldrig set en hest stikke af, og være helt udenfor kontrol.
Men, det sker da at heste bliver forskrækkede og spjætter, springer fremad eller lignende.
Jeg sker da indimellem. Og hvad så, så er det jo ikke værre end der ikke sker mere end det.
I de "hverdagssituationer" hvor en hest bliver utryg eller forskrækket afhænger resultatet i høj grad af menneskets reaktion.
Hvis mennesket spænder op, begynder at klynke eller på anden måde reagerer med alt fra utryghed til panik vil det forplante sig i hesten, og hesten vil reagere - nok mere inspireret af rytterens reaktion end det, som den blev forskrækket af.
Men, det gælder også den anden vej rundt.
Er det en cool rytter, så forplanter det sig i hesten - og derfor reagerer heste med gode ryttere langt mindre man kunne tro.
Et eksempel.