1.546 visninger
|
Oprettet:
Risiko for at hesten løber med en? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Hvor stor er risikoen at en hest bliver skræmt og bare løber derud af, uden at du overhovedet har kontrol. Jeg er nybegynder og er lidt bange for dette scenarie, det skal siges at jeg for det meste rider på ældre heste/rolige heste.
Hvis hesten løber ud af kontrol, og bare løber derud af, hvad er bedst at gøre?
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.404
hvor stor chancen er for at det sker, er svært og spå om, da hesten er et flugtdyr, og det ligger i dens natur. personligt har jeg kun oplevet det en 5-6 gange i gennem mine mange år tror jeg
jun 2020
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
Man bevare roen og stødbremser ligesom i en bil. Træk slip træk slip træk slip. Til sidst vil man trænge igennem til hesten.
Bliver hesten bange løber den typisk et par skridt før den så kigger om der var grund til at blive bange.
Så det er helt sikkert et af de scenarier jeg ville være mindst bange for
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg har redet 5-6 år som stort barn, og vel snart 4-5 år som voksen.
Jeg har aldrig set en hest stikke af, og være helt udenfor kontrol.
Men, det sker da at heste bliver forskrækkede og spjætter, springer fremad eller lignende.
Jeg sker da indimellem. Og hvad så, så er det jo ikke værre end der ikke sker mere end det.
I de "hverdagssituationer" hvor en hest bliver utryg eller forskrækket afhænger resultatet i høj grad af menneskets reaktion.
Hvis mennesket spænder op, begynder at klynke eller på anden måde reagerer med alt fra utryghed til panik vil det forplante sig i hesten, og hesten vil reagere - nok mere inspireret af rytterens reaktion end det, som den blev forskrækket af.
Men, det gælder også den anden vej rundt.
Er det en cool rytter, så forplanter det sig i hesten - og derfor reagerer heste med gode ryttere langt mindre man kunne tro.
Et eksempel.
Fx - en af mine veninder var til første stævne, med sin unghest og red opvarmning. Bagvæggen på ridehallen var pyntet med et kæmpe flag,fra væg til væg. Hun var lige redet forbi, da flaget fladt ned.... Ramle, flagre lige bag unghesten - opskrift på kaos, ikk?
Men, hun havde trænet sin hest godt, og han var vant til, at det var nok sikkert, alt der skete med hende var jo sikkert. Hesten spændte sine bagpartsmuskler, to halve hop fremad - og så skridtede han da videre.
Nåja, og inde på banen vandt de DM i pleasure...
Pointen er:
Hvis man bestræber sig på, at de ting man beder hesten om, er hesten forberedt på via træning.
Hvis man bestræber sig som rytter på at lære, udvikle sig fagligt og ikke kaste sig ud i ting, som man ikke selv er klar til.
Og så krydrer med passende udstyr. Fx hjelm, sko der har glat sål, så de falder ud af stigbøjler, når du falder af, osv.
Så går det nok.
Hvis hesten springer fremad, så, ro på. En rolig og afslappet numse sidder bedst i sadlen.
Kan hesten ikke lytte til signal om stop, i de få tilfælde i dit kommende liv med heste, hvor forskrækkelsen varer mere end et sekund, så brug tøjlerne til at dreje den ind i en mindre og mindre cirkel. Jeg har aldrig haft brug for det trick endnu, men små cirkler tvinger hesten fysisk til at sætte farten ned.
Og - du bør falde af ind imellem.
Det siges, at man skal være faldet af mindst 7 gange for at blive en god rytter. Det er fordi kroppen skal prøve det nogle gange før du opdager, at man normalt ikke slår sig, selvom man ryger af...
jun 2020
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
Den ene havde lært at når den gjorde sådan, så blev rytteren bange og pony fik fri. Altså var ponyen ikke bange, den havde bare lært at hvis den løb, så fik den fri. Jeg fik så som opgave at prøve at se om jeg kunne finde en løsning på problemet, så jeg var derfor klar da den smuttede afsted. Jeg befandt mig i et ridehus, og jeg kunne hurtigt fornemme at jeg ikke kunne bruge tøjlerne til noget som helst, og jeg tænkte "Nå, nu prøver vi" også sparkede jeg til ponyen og bad om mere fart - bom, så var jeg igennem muren og kunne nu begynde at styre, fordi den blev så super overrasket over at der blev bedt om mere fart og ikke mindre. Ponyen gjorde det aldrig igen, heller ikke med sin egen rytter
Den anden, den blev bange. Der var intet at gøre, prøvede at styre rundt, men der var ingen forbindelse til den. Den løb og løb, jeg fik den styret mod ridebanehegnet og hesten stopper - desværre så brat at jeg ryger af, dog ganske uskyldigt og jeg slog mig ikke. Det viste sig senere hen at denne havde nogle smerter der gjorde at da den først blev bange, så fik den også sådan en jag igennem kroppen som gjorde så ondt, og det var nok derfor den lukkede af for rytteren.
Så ja, jeg vil ikke sige det er noget du skal være nervøs for. Det sker så uendeligt sjældent Tit hopper hesten et par trin frem, også kan man stoppe igen.
jun 2020
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Det sker da. Sjældent, men det sker.
Så, ligesom færdselsuheld - hvis man vil køre bil, så skal man være opmærksom på, hvordan uheld sker, hvordan de kan undgås (fx kør ordentligt) og hvad gør man, hvis bilen skrider ud på regnvåd vej?
Det er præcis det samme med ridning.
Tænk dig om, så undgår man de fleste uheld.
Og vær forberedt på, hvad du vil gøre, hvis uheldet er ved at ske.
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 124 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.764
I samme sekundt som hesten lander så driver du den frem mens du drejer den rundt på en mini volte om sig selv.
Kan du holde den på en lille volte vil det forhindre den i at stejle igen.
Men det er altså sjældent at heste stejler. Især hvis du behandler den ordentligt.
Min hest lærte det på kommando. Derfor billedet du kan se.
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
i forhold til stejleri: læn dig frem, grib fat om en tot man og følg hestens bevægelser. Når den lander igen, kan du enten hoppe af og tjekke udstyr eller dreje den ind på en mindre volte (hesten bruger halsen til balance). Det er yderst sjældent en hest stejler med rytter uden der er et adfærdsproblem eller en eller anden form for smerte indblandet. Heste stejler ikke bare for at stejle.
aug 2007
Følger: 56 Følgere: 72 Heste: 1 Emner: 80 Svar: 1.317
Den anden gang var vis ammen med en anden hest der løb af h til, tabte sin rytter, og min hest satte efter. Jeg bevarede roen, og fokuserede på at støtte ham igennem de mudderpøle vi spænede igennem, talte roligt til ham, og fik med et par anholdninger stoppet ham igen.
Han er aldrig løbet ret længe, ofte kun i en kort periode, hvor panikken har taget fast, hvorefter han har været til at tale til ro igen.
Min hest er en meget nervøs hest, der bliver bange for alt muligt mystisk. Han hopper over de dummeste ting, og jeg har haft æren af at eje ham i 8 år. Så det siger måske lidt om hvor stor chancen er for at hesten løber når den bliver skræmt.
Ofte er det værre med andre heste, de kan virkelig gejle hinanden op, eller hvis hestene er uden rytter.
Jeg har aldrig oplevet at situationen ikke kunne afhjælpes. Men sad jeg endelig på en hest der spurtede derudad, og der ikke var nogen kontakt til den, hverken stop eller drej, tror jeg mit næste step ville være at tjekke omgivelserne. Er det farligt at blive siddende?
Hvis ja, så ville jeg nok prøve at tage faldet. Hvis nej, ville jeg nok "bare" blive hængende, og se om ikke den fik løbet frygten ud af sig.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
jun 2020
sep 2013
Følger: 16 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 8 Svar: 282
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
Risiko for at hesten løber med en?