{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.062 visninger | Oprettet:

Petrine C
Petrine C
Tilmeldt:
25. maj 2020
Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6

Hvilke dækkener er et MUST {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg var bare nysgerrig på, hvilke dækkener er et must til heste?

Behøver man kun regn dækken eller SKAL man have et dækken der passer til hver årstid?

Jeg har læst at heste er helt utrolig gode til selv at holde på varmen og have den rigtige temperatur i vind og vejr.

Er det virkelig nødvendigt med så mange forskellige dækkener?

Hvilke dækkener synes du er et MUST?
(Hvilke dækkener SKAL man have)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilke dækkener er et MUST
  • #1   25. maj 2020
    Det kommer an på hestens behov og ens eget behov.

    Hvis hesten kan holde varmen kun med regndækken eller den kun har det på for ikke at blive våd og beskidt - så duer det fint. Omend det er praktisk at have et fx overgangs til hvis det skulle være nødvendigt.

    Har man en hest der klippes eller en hest der har behov for det - så er det nødvendigt med regn, overgangs og vinterdækken. Samt tæppe til under ridning fx.


  • #2   25. maj 2020 En hest er god til at regulere varmen selv, når den bare er hest.

    Min hest er ridehest, bliver klippet flere gange på en sæson, fordi at han ikke tørre, hvis han ikke er klippet.
    Så derfor har vi en fin samling af forskellige dækner.
    Han går dog aldrig kun med regndækken, for hvis pelsen ligger ned giver den ingen varme.


  • #3   25. maj 2020 Lad være med at give din hest et dækken på hvis den kan klare sig uden, hvilket den højst sandsynligt kan, medmindre du klipper den. smiley

  • #4   25. maj 2020 Jeg har en ikke-dækken-hest. For mig er et must et ulddækken eller andet varmt og svedtransporterende (bedre end fleece). Det er rart at have på lager i tilfælde af syg hest og hest der skal vaskes i koldt vejr. "Jeg vasker ikke en hest i koldt vejr" - måske ikke, men pludselig står du med en hest med sår eller andet der gør at den faktisk skal vaskes evt. pletvist. Personligt har jeg dog kun fleece, men det er fordi jeg ikke kan finde et uld til rimelige penge i str. 95.

    Og så har jeg regndækken på lager. Af samme grund. Men den har jeg ikke brugt endnu. Jeg har været tæt på én gang. Det ser jeg ikke på samme måde som et must-have, for det kan indkøbes hvis det bliver nødvendigt.


  • #5   25. maj 2020 Dækken er ikke et MUST. Mange hesteejere gir dækken på fordi de tror hesten fryser uden. De fleste heste behøver ikke gå med dækken. Men er du typen der rider høj dressur og gerne vil klippe din hest om vinteren, eller, af den ene eller den anden grund, så skal du selvf gi dækken på, som erstatning for det pels du klippe af.
    Jeg har selv 2 heste, der er forskellige som dag og nat. Den ældste er dækkenhest om vinteren.
    1
    Fordi hun er gammel og jeg gerne vil passe godt på hende. Snart 24 år.
    2
    Hun er typen der tager af sit huld for, at holde varmen om vinteren.
    3
    Jeg har prøvet, da jeg egentlig er modstander af, at gi heste frakke på, at hun går uden dækken, men hun bliver tynd og grim, selvom hun får masser af foder. Så jeg måtte bide i det sure æble og gi dækken på. Nu går hun fint gennem vinteren uden, at blive tynd og grim.
    Så nu har jeg flere tykkelser, at vælge mellem. I vinter kunne hun nøjes med et 200 gram. Men jeg har også 300 og 400 gram jeg kan vælge, men da vinteren ikke var så kold, men mere våd, så valgte jeg kun 200 gram.
    Den anden hest jeg har, måtte jeg, pludselig, ud og købe regndækken til i april. Hun har aldrig , i de snart 10 år jeg har haft hende, haft et dækken på. Men den vedvarende iskolde regn, der kom der, da frøs hun pludselig. Og selvf havde hun kun behov for det i 2 dage, så blev vejeret godt igen. smiley Men jeg vil hellere smide en 500 mand efter et regnedækken, end efter dyrlægen en søndag aften, hvor regningen godt kan løbe op i 4 X 500 kr.
    Så tænk dig godt om, inden du ligger dækken på din hest. For hvorfor blive dækkenslave, hvis det ikke er nødvendigt?? smiley smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 213
    #6   25. maj 2020 Det eneste dækken, jeg nødig ville undvære, er et tykt ulddækken som de kan stå og tørre i, hvis de kommer våde og kolde ind - og får af så snart de er tilpas varme og tørre.
    (Kan så snart dårligt huske, hvornår jeg sidst har haft brug for det, men de er der et eller andet sted, just in case.. smiley )

    Bortset fra en enkelt vinter, hvor min hoppe måtte fuldklippes pga. noget hudinfektion, har ingen af mine heste brugt dækken de sidste 25-30 år - de halsklippes, så de ikke sveder for meget under ridning (eller i det hele taget...) og så sætter de ellers det pels de har behov for.

    Indrømmet, det ser knap så sexet ud, når ens dressurhest mest af alt ligner en forvokset islænder blandt alle de glatbarberede - men det levede vi med, og i dag hvor jeg udelukkende har skovturs/hygge heste, er dækken slet ikke inde i overvejelserne.


  • #7   25. maj 2020 Rideudstyr butikkerne bliver kede af det nu.
    Men - tag stilling til, hvad der er hestens behov - dit behov - og vent med at købe udstyr, til der er et behov...

    Hvis hesten står i heldagsregn og vind eller af anden grund fryser, det ikke er muligt at skabe læ på folden osv. Så start op.
    Taber hesten huld, så tjek tænder, orm, tilbyd mere foder, osv. Og overvej dækken mhp at dyret bruger færre kalorier på at holde varmen.
    Hvis du rider på højt niveau og derfor er nødt til at klippe, så må den manglende pelsfrakke i et eller andet omfang nok erstattes.
    Osv.

    Men, der er intet dækken, som er et must have for alle.
    Jo - måske refleks dækken til turridning??


  • #8   25. maj 2020 Jeg kan godt lide at have et ulddækken til hver hest og et regndækken med lidt fyld. Derudover kun hvis de får brug for andet.

  • #9   25. maj 2020 Mudderkongen over dem alle?
    Men - det går jo af med en strigle?


    profilbillede
  • #10   25. maj 2020 Doctor Who, jeg har en skarp modstander her hjemme og han er hvid ??
    Han er nogle gange mudret hvor jeg ikke ved hvordan det kunne ske.


  • #11   25. maj 2020 Jeg har en veninde, som har en paint der er maximal overo - dvs teknisk set broget, men han er hvid fraset inde i ørerne...
    Den kan også noget med at rulle i mudder - men Jette kan noget med en børste!

    Hvide heste - gys!
    På den anden side - er der ikke mange heste, der grundlæggende er mudder farvede?


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 213
    #12   25. maj 2020 Og her kan vi så stolt fremvise 3 stk. som udgangspunkt hvide (tobiano pinto og to afblegede skimler) - under mudderlaget, altså... smiley
    Men ja - børster gør underværker, og når man har den slags heste, er man aldrig i tvivl om hvornår den er tiltrængt. smiley


  • #13   25. maj 2020 hvis man vælger dækner på sin hest
    så vil jeg sige at et must må være et regndækken samt et fleece eller ulddækken

    jeg har så også overgang- og vinterdækner.


  • #14   25. maj 2020 Jeg mener, at det kommer helt an på, hvad hesten bruges til og hvorvidt du klipper den eller ej. Jeg har en hoppe på 2 år, som endnu ikke har prøvet at have dækken på, fordi hun sætter fin pels og ikke bliver klippet. Jeg kan dog ikke afvise, at det ændrer sig en dag, når hun kommer i ridning.
    Derudover er det meget forskelligt fra hest til hest, hvor meget de fryser. Jeg kender heste, der kan nøjes med 200-300 g. vinterdækken når det er koldest, og også selvom de er klippede, men der er da også nogle heste, som skal op og gå med 500 g. eller måske endda mere.
    Skal din hest ikke klippes og fryser den ikke uden dækken, så ville jeg ikke lægge et dækken på. Dækken er bestemt ikke et must.


  • #15   25. maj 2020 Min hest (varmblod) går uden dækken året rundt, og går lige nu på døgnfold. Hun er de seneste par år blevet bedre til at sætte vinterpels smiley På de regnfulde dage, har jeg hende inde, hvor hun bliver tørret med håndklæde og svedskraber. Derudover får hun et uld + fleecedækken på. Hvis der kommer en lang regn-periode, får jeg nok skaffet et regndækken, da hun er godt oppe i årene. Men ellers kig på hesten, og hvad den har brug for - eller om den overhovedet HAR brug for dækken.

  • #17   26. maj 2020 Det afhænger meget af din hest og dine ønsker - eks. om hesten skal klippes.

    Min går ude fra ca. 8-16 hele året - lidt længere om sommeren, og i stormvejr eller voldsom regn lidt mindre. Han bliver klippet og har en meget sart/fin/kort pels. Han kan dog godt sætte en fin og tæt vinterpels, ikke lang dog, men den er jeg nødt til at klippe af, hvis han skal rides om vinteren - og det skal han smiley Klipper dog aldrig ben, hoved eller mavse... kun lige ved gjorden - jeg har lidt svært ved tanken om, at man klipper pelsen af et sted, hvor hesten ikke får et beskyttende dækken udover... ja, jeg er nok pylret, men det må være træls at få frost og blæst og sne på et område, der er klippet kort smiley

    Han har 50 g regndækken, 100 g liner, 300 g vinterdækken og en hals m. 50 g, der kan sættes både på regn- og vinterdækken, og så har han en 250g eller 300 g liner, som han kan få under sit vinterdækken, når det er koldest. Og så selvfølgelig skridttæpper, lændedækkener, Back on track og et ulddækken til rigtig kolde dage før/efter ridning. Liner-systemet er enormt rart for os, for så kan han evt. stå i tørvejr og læ i stalden med liner, mens ydersiden tørrer smiley Min går med Trinity fra Hooks - de har specielle puder ved manken, så han ikke får trykninger, og PE's med samme type polstring/syning ved manken - den fungerede dog dårligere, så tror ikke jeg køber flere fra dem. Han går aldrig med "almindelige" dækkener. Man skal huske, at rigtig rigtig mange heste får trykninger af forskellig slags i dækkensæssonerne - prøv at spørge en massør eller fys. De kan tydeligt mærke forskel på mange heste i vinter mdr. ift. til sommer smiley Derfor tager vi trykninger ret seriøst, selvom det nok mere blot er en begrænsning af musklen, for der er selvfølgelig aldrig mærker eller noget at se smiley - også fordi min hest reagerer enormt meget på det.

    Hvis man klipper dem, skal man hjælpe med at regulere - de kan jo ikke gøre ret meget, så der skal man selv være hurtig, hvis det bliver koldere i vejret. Generelt giver det i mit hoved ikke meget mening at have det samme dækken på hele vinteren, for når temperaturen skifter fra -10 grader til + 10, så kan man nok forestille sig, at temperaturen er forskellig for hesten, når dækkenet er det samme. Regndækken er dog smart, hvis du vil have en hest, der får lov at sætte vinterpels - så kan man nøjes med at give dækken på de dage, hvor det regner... men det afhænger helt af hest og type, om de kan holde varmen smiley


Kommentér på:
Hvilke dækkener er et MUST

Annonce