16. mar 2005 Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Ang. videoer (bla. til HA'erne) {{forumTopicSubject}}
Dette er endnu en ting jeg tror flere ville kunne bruge, altså svaret.
Der er en del der i deres videoer benytter sange fra diverse kunstnere. Og så er mit spørgmål. Er dette overhovedet tilladt, er der ikke her tale om brud på ophavsretten.
Dette er fra ophavsret.dk
<i>Økonomisk beskyttelse
Den økonomiske beskyttelse består i en eneret til at fremstille eksemplarer af værket og til at gøre værket tilgængeligt for almenheden ved offentlig fremførelse eller ved at sprede eller vise eksemplarer af værket til almenheden. Eneretten betyder, at andre ikke må benytte værket på disse måder uden at have en tilladelse fra ophavsmanden; sker det alligevel, er ophavsretten krænket, og ophavsmanden kan nedlægge forbud og kræve straf og erstatning. Grovere tilfælde, fx hvis der i kommercielt øjemed fremstilles og spredes ulovlige kopier af plader og videofilm, kaldes pirateri.
Selvom en billedkunstner sælger sit maleri, giver det ikke køberen ret til at fremstille kopier af maleriet eller til at gøre maleriet tilgængeligt for almenheden.
Ophavsmanden kan selv udnytte sit værk, medmindre han eller hun har overdraget rettighederne til en anden. Ophavsmandens eneret omfatter også en beskyttelse mod efterligninger, plagiater.</i>
Er det ikke netop dette man forbryder sig imod når man benytter sig af en kunstners musik. Jeg går ud fra at det er de færreste der har fået tilladelse til at benytte fx britney spears sange?
Har tænkt over det i noget tid, og nu hvor der bliver gjort så meget mod ulovlig brug af billeder, ville det jo være rart at få dette på sin plads.
Blogger
Følger: 221 Følgere: 267 Heste: 8 Emner: 1 Svar: 3.032
sep 2006
Følger: 87 Følgere: 87 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 3.491
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
Mere fra ophavsret.dk
<i>Hvis du skal bruge et værk eller andet beskyttet materiale, skal du have tilladelse fra rettighedshaveren. Rettighedshaveren er den ophavsmand, der har skabt værket, og den udøvende kunstner som har fremført værket.
</i>
Det her handler ikke om at man ikke kan donwloade sangen, men om det er lovligt det der sker?
mar 2005
Du betaler for at måtte bruge dem på DIN computer, ikke til at dele ud til alle andre. Du må jo heller ikke lave kopier afcd'en bare fordi du har købt den. Jo, hvis det er til DIT eget brug.
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 796
mar 2005
Det det i bund og grund handler om, er hvad HG's Big-Admins holdning er til denne problematik så der ikke en dag er massevis af brugere der får halen i klemme
mar 2007
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
mar 2005
Der er højstsandsynligt forskel på den tilladelse han har købt til at bruge musikken og den du bruger.
Desuden så er det ikke det samme som ikke at have ændret noget på nummeret og så ligge den på i baggrunden. Desuden så læser du vist slet ikke hvad jeg har svaret længere oppe.
mar 2005
Du må jo heller ikke tage og optage noget fra fjernsynet, fx en musikvideo og smide på. Det er også brud på ophavsretten.
mar 2005
Så må du bede ham forklare det... For han må ikke bare gå ned i butikken og købe et nummer og så distrubere det på den måde... Det kunne jeg ihvertfald ikke forestille mig. Ma må jo hellere ikke vise e dvd frem for en større forsamling, det skal man have en speciel tilladelse til.
mar 2005
Det er nu ikke hvad der står når du ser filmene Desuden så er en forsamling, da også offentligt???
mar 2005
Og jo... Det kan skam sagtens være offentligt selvom det er i eget hjem
mar 2005
Jeg spørger jo netop om det er lovligt eller ej, og derfor skulle der gerne kunne fremlægges nogle "beviser" for påstandene
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Du har ikke helt ret.
Hvis din bror er proff dj, så betaler han for at må mixe numrene(hvis han er et fast spillested, er det normalt de betaler for ham), hvis ikke han gør det, så kan både ham og stederne han spiller blive straffet, og den slags er ikke billigt!
Jeg kender en proff musiker(eller har ikke snakket med ham, siden jeg flyttede fra England) og jeg spurgte ham omkring det her, og han sagde at dj's kun må spille deres musik, og mixe det, hvis de betaler for det.
Private derimod, må IKKE klippe i musikken, for som du siger, kun at bruge brudstykker af det.
Mange kender ikke reglerne omkring visning af DVD.
Du må gerne vise en DVD til dine venner, og de må gerne se den sammen med dig, men...
Der er regler for hvor mange venner der må se den af gangen.
Du må ikke låne den ud(du skal være der når de ser den)
Du må ikke tage noget for dine venner låner den(f.eks. låne DVD af dem)
mar 2005
Du er vist hvad man kan kalde fornærmet lige nu! Jeg spørger om det er lovligt at gøre dette.
Du mener det er, og jeg beder dig påvise hvorhenne dette står, og så slår du helt fra. Jeg har intet sted påstået jeg har ret???
Selv din storebror skriver at det ikke er lovligt...
Som sagt så handler dette ikke om en heksejagt, men om at hører hvad Hestegalleris holdning er til dette. Netop derfor er dette henvendt delvist til HA'erne.
Men bare fordi der ikke er nogen der tjekker op på alle, betyder det ikke at det er rigtigt at gøre det.
Jeg ved da at Fotostudiet Wiegaarden intet gør herinde for at undersøge om deres billeder bliver ulov.ligt benyttet. Men alligevel er det vel forkert at bryde loven.
at stjæle en liter mælk i Netto bliver jo ikke retfærdiggjort af at ingen opdager det.
Signe *spider-pig* L
Synes du bør melde vedkommende til en HA'er
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
Hvis du vil lege "politi-kvinde" burde du nok starte med at henvende dig til dem som ejer imesh og youtube som Camilla også omtaler + andre ulovlige downloadsider for det er jo netop DER det hele starter......
og vil til en hver tid give Camilla Rosenlund ret. Det er UMULIGT at diskutere noget med dig for du vil ALTID ha ret.
Du behøver jo ikke spørge om noget som du åbenbart ved 120% i forvejen.....
mar 2005
2.6 Kommentarer i indlæg
Kommentér kun et indlæg, hvis det har din interesse eller du ønsker at hjælpe. Hvis din kommentar kan opfattes som ren provokation, vil den blive opfattet som spam og slettet. Ved gentagne eksempler vil din brugerkonto blive frosset eller lukket.
jun 2006
Følger: 119 Følgere: 141 Heste: 4 Emner: 555 Svar: 3.489
jul 2005
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
smukt sagt. kun ik gøre det bedre selv.
mar 2005
Jeg har skam intet imod konstruktiv kritik, men beklageligvis er der intet konstruktivt i det du skriver her. Men kan se at du bliver ved med at bryde reglerne... Suk...
jul 2005
jeg er åbenbart ikke den eneste der også sukker over dig!
mar 2005
Jamen... Du må da gerne uddybe hvori det i dit svar, der er skrevet NOGET med relevans for følgende spørgsmål: <i>Er dette overhovedet tilladt, er der ikke her tale om brud på ophavsretten</i>
Men det bliver spændende at se hvad HA'erne siger.
jul 2005
desuden stiller du et spørgsmål hvorpå folk svare hvilket du kritiserer og svare selv!? Forstår bare ikke helt hvorfor du spørger om noget du så tydeligt godt selv ved.............
d er det eneste jeg funderer over...og dette er da tilladt.
hvis jeg skal kommenterer noget af det du selv skriver til en bruger :
"Du er vist hvad man kan kalde fornærmet lige nu!"
Hvis du synes mine indlæg er upassende burde du vidst se lidt nærmere på hvad du selv har skrevet..
jul 2005
mar 2005
Jeg truer ingen steder. Skriver blot at det bliver interessant at se hvad HA'erne gør ved sagen... Havde jeg nu skrevet: "Stopper du ikke det der, så melder jeg dig" så havde det været en trusSel
mar 2005
Desuden er jeg altid åben over for kritik HVIS den er berettiget/konkret (hvilket intet af det du skriver er) og hvis den leveres på en sober måde, men det formåede du jo heller ikke Det eneste formål du tydeligvis har haft er at ødelægge mit indlæg. Og det lykkedes beklageligvis.
mar 2007
Camilse - Team Nussehoved .
Hvad betyder Sober?
mar 2005
sober [ZsoObP] adj. -t, sobre1. afdæmpet, hæderlig og uden sensationslyst el. pral d tv-udsendelsen fremstillede sagen på en sober måde · hans hjem var præget af sober elegance e soberhed2. (spøg., ældre) som ikke er påvirket af spiritus = ÆDRU d du er vist ikke helt sober
mar 2007
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
Det handler ikke om at Camilse vil have ret... det har hun.. og loven ændre sig ikke fordi i mener det burde være anderledes..
Camilse: Filmene er slettet igen..
Ang. videoer (bla. til HA'erne)