1.375 visninger
|
Oprettet:
Prisfastsættelse af islænder vallak {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er på vej ud i hestejunglen for at købe en ny dejlig islænder Vallak.
Jeg søger en hest der kan tölte og som har adskilte gangarter, stor størrelse dvs. over 140 i stg og kraftig. Over middel og godt sind.
Umiddelbart ligger mit budget på ml. 40-50.000 kr, incl. sadel.
Jeg har fundet flere gode 7 års valakker med gode gener, som ikke er så langt i deres uddannelse, men som prissættes fra sælgers side til 60-000 kr. Hvad mener i om det. Hvordan sikrer jeg ikke at gi for meget for en hest som reelt ikke er skolet så meget endnu men som har et godt potentiale. Hvordan handler jeg den ned i pris
vh.
hestekøber.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
Ellers er det jo lidt op til din egen samvittighed om du vil tage ud og se på en dyrere hest og så byde under. Personligt bryder jeg mig ikke om det, hvis hesten virker til at være prisen værd. Og 60 er ikke nødvendigvis meget for en god 7 års. Jeg kender folk som har givet flere hundretusind for en ung hest med talent.
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Du kan selvfølgeligt altid høre sælger om prisen er til forhandling, men hvis hesten lever op til det du beskriver, forestiller jeg mig, at mange sælgere hellere vil sælge til anden side. Jeg ville nok nærmere anbefale at sætte kravene ned. Eks går de høje heste for en hel del mere, så hvis du kan leve med at hesten er under 140 kan man tit spare helt op til 5-10.000.
Hvis du er bange for at hesten ikke er så god som ejeren siger, ville jeg anbefale at have en kyndig islænderrytter med, som kan hjælpe med at vurdere.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
For nogle år siden solgte jeg en som "projekte hest" til lige knap 40.000 kr den var solgt på 3 uger og der var flere interesserede, bla. En helt fra Færøerne. Annoncen var ærlig omkring hans sind og at jeg var blevet bange, efter et voldsom styrt, men alligevel var der rift om ham.
Selvfølgelig findes de gode heste, som er til at betale, men det kræver ofte lidt tålmodighed er min erfaring.
Personligt forhandler jeg ikke prisen ned på heste.
Hvis den er for dyr, tager jeg slet ikke ud og kigger på den.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
2) Det er et spørgsmål om nysgerrighed, frækhed og situationsfornemmelse, om man kan prutte lidt om prisen.
Nogen mennesker udbyder deres varer til en skarp pris for at tiltrække købere, til gengæld har de ingen intention om at slå noget af prisen.
Andre mennesker går ud fra, at køber vil ønske sig at forhandle om prisen som en del af købsritualet - så de udbyder til en pris, men ville være tilfredse med at forhandle priser for at lukke handlen hurtigt.
Og så er der dem, som er en mellemting.
- Jeg ville til enhver tid ringe og tale med sælgere, der har hest til mit budget og lidt over. Og være ærlig med, at mit budget er x. Hvis de ikke vil tale mere med mig derefter, så slutter det jo bare der...
Måske satser de på, at jeg fremtryller flere penge, når jeg ser deres lækre hest. Eller også er de bare åbne for forhandling.
- Summa summarum - jeg prutter altid om prisen, både når jeg køber tøj, men da også når jeg køber græsklipper, hest og alt muligt andet. Spørg dog - det dør du ikke af!
3)
Du kan dog naturligvis også bare sænke dine krav lidt. Gør det noget, om hesten er 138 cm eller 143 cm? Hvad nu, hvis du kører over Storebæltsbroen for at se hest? Hvad, hvis hesten er ældre?
Osv...
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 32 Svar: 788
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Der hvor du kan spare meget, er hvis du er villig til at købe en ældre hest. I islænder salgskredsene siger man, groft sagt, at man kan halvere hestens værdi når den fylder tocifret.
Det er selvfølgelig kun noget man siger, og ikke noget man praktiserer bogstavligt, men en gennemsnitlig hest vil som regel toppe i værdi, inden den er fyldt 10 år, og så falder værdien langsomt derefter. Med udtagelse af heste som går på eliteplan, samt gode avlsheste.
Så mit råd er, at kigge efter islændere med en alder på 12-18 år, som har toppet og er gode stabile tøltere. Ser ofte, at der sættes ældre hopper og vallakker til salg, som har haft et langt liv på stævnebanerne i A-sport, men som af logiske grunde ikke kan bruges i avl, og derfor sælges for 50-60.000 kr.
Mht. forhandling, bør du som udgangspunkt kunne byde hestens pris minus 10-15%. Hver smart og start med 15% og bliv enige om 10%. Min erfaring er, at jo højere pris, jo tættere er man på 15% afslag, og ved lav pris kommer det tættere på 5%. Er der flere som vil have hesten, bliver det selvfølgelig svært overhovedet at få et afslag.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.880
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
et lille råd kan være at sætte en søge annonce op, det kan være der er en der sidder med hesten som bare ikke har fået taget sig sammen endnu. Det var sådan jeg endte med at få en billigere frieser. Det var dog i en andens søge annonce jeg fandt ham (Hun ledte efter en springhest så det var ikke fordi jeg stjal ham fra hende ). og ellers er der en masse gode råd fra de andre.
mar 2020
Følger: 12 Svar: 7
Prisfastsættelse af islænder vallak