1.645 visninger
|
Oprettet:
Foder - Pris pr. måned {{forumTopicSubject}}
Hej Alle sammen
Da jeg sider og kigger på foder, da min muligvis skal skifte, tænkte jeg på hvad i bruger på foder om måneden?
Har ingen ide om hvad der er "normalt at bruge pr måned "
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Der er stor foreskel på om man har en der er let og holde huld på - eller svær.
Og om man med foder tæller tilskudsprodukter også, samt grovfoder.
I rent foder, så ligger min nok på 250-300 kr om måneden. Hvis hun gad spise rene vitaminer, kunne jeg holde det på 100-150 kr om måneden i kun foder.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
En stor DV vallak der træner på M niveau 5-6 gange i ugen.
Det er lidt svært at sige hvad det koster pr mrd uden at vide hvilken str hest og hvor meget den laver.
Og hvilken type foder du har i tankerne.
Når min hest ikke er i træning får han stort set ikke andet en en håndfuld foder pr måltid.
jul 2010
Følger: 4 Følgere: 42 Heste: 13 Emner: 30 Svar: 130
Men hun er også meget nem at fodre på
dec 2015
Følger: 72 Følgere: 14 Heste: 5 Emner: 8 Svar: 47
okt 2010
Jeg har 2 hunde af samme race og de vejer nogenlunde det samme, men de får ikke den samme mængde foder, for så ville den ene blive fed.
Blogger
Følger: 88 Følgere: 1921 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.517
Jeg giver dog adhD fra VetCur de to første måneder jeg har min hest for at hjælpe hende godt i gang igen. Det er lige 100 kr. ekstra om måneden, men det er kortvarigt.
VetCur Beginner kommer til at koste 121 om måneden ca. og VetCur Yest kommer til at koste 50 kr. om måneden.
Jeg er 100% sikker på at hun er dækket ind med alt hvad hun skal dækkes ind med! Jeg kan gøre udgiften billigere og fodre med de vitaminer på opstaldningsstedet, som jeg egentlig også synes er fine og så kun have en udgift på 50 kr. om måneden. Men det skal jeg lige se an.
Indkøbsprisen er ret høj, men foderet holder også længe og derfor er det så billigt om måneden. Det afhænger selvfølgelig af hvilken race man har. Dette er til en 1-årig islænder.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.123
Men jeg kan godt fortælle hvad jeg har valgt at fodre mine heste med - og hvad de laver og hvordan de holdes.
Jeg har 3 varmblodsheste - 3, 12 og 13 år.
Lige pt går de på min vinterfold på 1 tdl, hvor de har lidt græs at gnave i - men ikke noget jeg beregner som særlig foderværdi, folden er næsten jordfold.
De er på fold fra kl 07-22.
Den 3 års får Horselux grow 1,3 kg dagligt, samt 400 gr Horselux protein.
Han æder ca 20-22 kg wrap dagligt.
Caspian som er en ædel dv med høj forbrænding, er i let ridning får Horselux Easy 800 gr dagligt, samt 400 gr Horselux protein.
Han æder ca 20 kg wrap dagligt.
Pinot som er en småfed easykeeper er i ridning på M niveau, han får også Horselux Easy 800 gr dagligt samt 400 gr Horselux protein.
Han får 12 kg wrap dagligt.
Jeg begynder at græsse Freiherr og Caspian ind på græs, så de snart kan komme ud på døgnfold med læskur.
Pinot kommer på vandrespor med begrænset mængde græs og læskur.
Når græsset kommer så tager jeg Horselux protein væk, så kan de få det via græsset. Undtagen Pinot som fortsætter med sin vante fodring pga jordvandresporet. Han kommer dog til at overgå til hø og havrehalm i stedet for wrap.
Jeg har valgt Horselux da jeg oplever mine heste ser godt ud på det, har fine hove og er generelt sunde og raske - og har fin energi i ridning, uden at brænde sammen i låget.
Prismæssigt er det ikke det billigste, men så absolut heller ikke det dyreste.
Jeg ønsker ikke at fodre med store mængder i krybben, og vil gerne have det fornuftigt lavt i sukker/stivelse - men nøjes heller ikke med kun vit/min tilskud og roepiller - hvilket jeg godt havde kunnet, hvis fx de ikke gik dressur på det niveau de gør.
Ved at jeg har adgang til store mængder grovfoder, og har heste som æder ALT du hælder i krybben/lægger foran dem, kan jeg snildt holde huld på heste. Fx er det velkendt at heste på højt niveau i arbejde kan have svært ved at æde nok FE nok til at holde huld - og så skal man jo kigge på foder som virkelig kan give noget FE. Da Caspian gik på M niveau var han svær at holde huld på, så udover 20-25 kg wrap dagligt, så fik han udover Horselux plus også MaxiRice og olie.
Mvh Charlotte
apr 2010
Følger: 52 Følgere: 48 Heste: 5 Emner: 19 Svar: 208
Til min anden, også islænder vallak, bruger jeg så 20 kr. om måneden på vitaminpiller. Han bruges ikke til stævner, men rides stadig rimeligt ofte, han er bare en helt anden type fodringsmæssigt.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Græs, hø, wrap afhængig af årstid.
Og så lidt krybbefoder når de andre får, så der er ro i stalden.
Egentlig behøver han ikke krybbefoder, han holder fint huld.
Vitaminer gives som godbidder.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.195
Men da jeg forsøger at fodre en sarcoide væk, får han også sortkommen og tang pt., det er ca. + 100 kr om måneden. Derudover får han loppefrøskalle som kur efter behov.
Og så har han haft lidt problemer med maven, så han har lige fået en kur med Balancer (ca. 350 kr for en kur) og så et Levucell produkt for probiotika (80 kr om måneden i pt to måneder) samt en B vitamin kur (200 kr pr kur)
Så mit budget skifter en del, efter hvad jeg supplerer med. Så mellem 150 kr i nogle måneder, omkring 250 i de fleste måneder og var så helt oppe på 900 kr. i sidste måned.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Så tror jeg holder mig i hvert fald under 200 i måneden i foder
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 1.179
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
I alt ca. lige over 500 kr. - og han er 7 år gammel, rides hver dag og går ca. M-niveau Man kan spare en del på foder med en nøjsom hest og masser af wrap eller hø Lige nu her får min også lov at gå lidt ned i foder, så han ikke bliver tyk, når han samtidigt får lidt mere græs end sædvanligt
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
500 kg hest - får 300g Nordic Horse Gastric Zero om dagen = 8,5 kr pr dag = 255kr pr måned
450 kg pony - får 300g Nordic Horse Gastric Zero + 1200g Horsepro fiberpiller om dagen = 16,6 kr pr dag = 498,75 kr pr måned
400 kg pony - får 200g Nordic Horse Gastric Zero om dagen = 5,7 kr pr dag = 170 kr pr måned
Knapt 200 kg pony - får 150g Nordic Horse Gastric Zero + 400g Horsepro fiberpiller om dagen = 7 kr pr dag = 208,6 kr pr måned
Dette er i vintermånederne, hvor de to der får fiberpiller ikke kan holde huld trods hø ad lib. Den ene holder vægt bedre på denne kombi end på diverse foder til højtydende heste, og den anden har PPID og tåler kun meget små mængder sukker og stivelse.
I sommermånederne udfodres der ingen fiberpiller, hesten på 500 kg sættes ned til 200-250g Gastric Zero og ponyen på 450 kg sættes ned til 200g.
Dertil kommer tilskud. Her gives der chiafrø, Solanum Cough Hals, Kieselgur, biotion, Gastric Care, i perioder SandExpel og fra marts-august gives der til de 3 også Blood Sugar Regulator fra Urtefarm. Dette er selvfølgelig fordelt på dem der har behov for de forskellige ting, da alle ikke har brug for alle tilskudene
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
Før spiste han 1 sæk til 169.
Om sommeren står han på døgnfold og får 5 vitaminer dagligt. Den sæk deles vi om i stalden. Så det er meget billigt.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Derudover har jeg tilkøbt en "unødvendig" græs/grønhavre-blanding, fordi pillefoderet ikke er nok til at fordele på de to måltider de får. Jeg forventer at det højst er 1kr/dagen oven i.
Så denne luksusfodring giver vel 80 kr pr. måned.
maj 2008
Omvendt, så det jeg lige er skiftet til koster KASSEN for 5 kg, men hvis hesten kun skal have 30-40g pr. dag, så blev det pludselig vildt billigt.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
Men som en anden spørger om, hvad vil du dog med den information?
Vil du ikke hellere vide, hvad fordøjeligheden af det grovfoder jeg fodrer med er? Det er 1,01 kgTS/FE, hvilket er et rigtigt fint niveau til en hest i arbejde.
jun 2008
Før Nordic Horse lancerede Gastric Zero, fik vores 450 kg pony foder fra Pavo. De to produkter hun fik kostede 175,- for hhv. 15 og 20 kg, så det er jo en ganske lav kg pris.
Til gengæld skulle hun have 1,4 kg pr dag Og det var ikke engang nok, så hun fik skisme 1,4kg af HVER af de to produkter, OG 1,5 kg fiberpiller (169,- for 25 kg) oven i for at holde huld - og det er selvom de to produkter fra Pavo skulle være til højtydende heste..
Det vil sige hun fik foder for 38,5 kr pr dag / 1.155 kr pr måned for at holde huld, og der kunne hun kun LIGE holde huld.. Og så er det jo pludselig mange penge, selvom en sæk på 15-20 kg kun kostede 175..
Gastric Zero har i forhold til, en høj kg pris med sine 425,- for 15 kg. Til gengæld holder hun vægten på 300g + 1.200g fiberpiller, på trods af, at Gastric Zero egentlig er til nøjsomme heste. Så nu får spiser hun for 16,6 kr pr dag / 498,75 kr pr måned.
Det er under halv pris af hvad hun kostede at fodre på med Pavos produkter, selvom kg prisen på foderet er næsten tredoblet
Dertil kommer, at hun ved det foderskift har fået meget bedre fordøjelse og den vej igennem kan spare tilskud til dårlig mave..
dec 2015
Blogger
Jeg kender en som fodrer hendes arabere med det samme som jeg fodrer min islænder med - og det fungerer de super godt på.
maj 2008
En anden grund til at holde udfodringsmængden nede, er også at man ikke hele tiden skal ud at købe nyt foder og håndtere kæmpe sække. 1,5 kg om dagen til en 15 kg sæk, det er jo bare 10 dage. 3 sække på en måned. Det er alligevel en del at slæbe.
Modsat så stod jeg for nylig og spurgte, om man dog ikke kunne få foderet i mindre end 15 kg sække, for jeg synes faktisk det var træls at have foder til et helt år i 1 sæk.
jun 2008
dec 2015
okt 2010
2 kg krybbefodeer er meget til en shette, men knap så meget til en stor shire....
dec 2015
Blogger
En 500 kg. hest skal ikke have mere end 2 kg om dagen, ellers bliver det ikke udnyttet optimalt. Det optimale at give sådan en hest ville være 1.5 kg. ca. for at være sikker på fuld udnyttelse. Det er virkelig svært at finde foder som har en lav fodermængde så man ikke behøver at give så meget af gangen. Det kigger jeg altid efter når jeg køber foder; Lav stivelse og sukker samt lav fodermængde pr. 100 kg. hest. Jo mindre jeg kan fodre i kraftfoder om dagen, jo bedre. Men det er svært at finde nogle produkter som opfylder det.
( https://www.foderinfo.com/fordojelsessystemet/)
jan 2004
Og hvilke råvarer indeholder en kraftfoderblanding med lav udfodringsmængde til forskel fra en med høj?
dec 2015
I foder med lav udfodrhngmængde er der ofte flere rå naturingredienser i stedet for behandlet korn osv.
jun 2008
Jeg synes det er nogle gode overvejelser, du har gjort dig Nu ved jeg ikke hvad din hest vejer (eller hvor meget foder den får lige nu, nu når du skriver den ikke får fuld portion), men hvis du er nysgerrig på mængden af stivelse der udfodres på de forskellige foder, så har jeg lige en hurtig regning her
Udgangspunkt: Hest på 500kg i moderat arbejde
Brogården No. 09
Udfodring: 3 kg
Stivelse: 19% = 570g pr dag
Brogården No. 07
Udfodring: 2,25 kg
Stivelse: 19% = 427,5g pr dag
Nordic Top Athletic
Udfodring: 500g
Stivelse: 9,8% = 49g pr dag
Det er alligevel en ret god forskel. Og hvor er det vildt, at det er mere end et halvt kg stivelse dagligt, ved Brogården No. 09
dec 2015
maj 2008
Og helt ærligt (især efter en tur ved foderproducenter til Hest&Rytter), jeg er træt af at høre på det pis om at hesten skal føle sig mæt, så derfor er müsli/større mængder godt. Det er indbildning. En hest æder 18 timer i døgnet, det er dens grovfoder der skal give "mæthedsfornemmelse" og gøre at den ikke sulter. Ikke det krybbefoder den får 2-3 gange i døgnet. Folk der snakker om mæthedsfornemmelse har aldrig fodret en pony.
Jeg synes ofte at de mindst givende snakke, hvor jeg følte mig taget ved næsen, var når jeg snakkede med de unge kvinder og især dem som ikke stod med foderet hver dag. De absolut mest givende snakke om fodring fik jeg ved de ældre herrer der havde arbejdet med foder i mange år og ikke mener at der er forskel på om hesten får müsli eller piller (andet et mit argument for ensartethed). De lyttede til præcis hvad mit ønske var og forsøgte ikke at oversælge produkter. Selvfølgelig var der undtagelser, men det var mit generelle billede.
Skal vi køre den helt ud, så undgår jeg også tilskud så vidt det er muligt. Efter præcis samme princip: Det skal være enkelt! Den eneste grund til at min hest får produkt nummer to (grønhavre/græs/lidt melasse), er at den kan få en håndfuld til andet måltid på dagen når alle andre får. Og så kan det bruges når jeg forsøger med lidt B-vitamin, som jeg også begrænser.
Og nej, jeg har ikke sat mig særligt ind i sukker, proteiner eller stivelse. Ligesom jeg faktisk heller ikke har styr på præcis hvad jeg selv skal indtage.
Har I andre styr på jeres egen foderplan? Altså hvad I selv spiser på en dag.
nov 2008
Jeg går ikke længere så meget op i at indholdet af vitaminer/mineraler skal passe på papiret, da jeg ikke ved hvordan vitaminer/mineraler ser ud i mit wrap og græs. Der må man prøve sig lidt frem. Fx i efteråret gav jeg noget foder, som på papiret skulle være super godt, med gode naturlige ingredienser og som rigtig mange anbefaler. Jeg gav det i 4 mdr til jeg indså at det slet ikke fungerede for min hest/med mit grovfoder. Men det gør mit nuværende selvom mange af ingredienserne er det samme som det gamle og med ca samme indhold af diverse ting.
okt 2010
Derfor er det altid godt også at bruge sin sunde fornuft og kigge på hvordan ens dyr trives.
Nogle heste er meget følsomme over for stivelse og andre reagere ikke. Har haft en der absolut ikke skulle have stivelse, for så var hun nærmest livsfarlig...
Det er jo heller ikke ligegyldigt hvordan man tildeler fodret, altså 1 gang om dagen eller over 4 gange.., og hvor ofter der tildels wrap...
Min han får et pillefoder, som han elsker. Og der er faktisk ret god tykketid i dem også.
Vi har 2 slags fuldfoder incl i vores opstaldning, det ene er tiltænkt højt ydene heste og det andet er til vedligehold. Min får det til vedligehold, og træner på M niveau.
Jeg har oplevet med hundefoder, at et kendt "kvalitet" foder, fik vores hunde til at fælde helt afsindigt, og det er ikke normalt for vores korthårede hunde.
Vi fandt et andet foder og nu fælder de ikke mere end normalt.
jan 2004
Varmebehandlet halm er ikke en dårlig råvare. Det er måske ikke så værdifuld en råvare som sojaskrå eller majs, men den er ikke formålsløs.
Man skal jo se sit kraftfoder som en optimering af sit grovfoder (derfor det er en god ting med analyse, kan sagtens bare være en NIR). Man styrer efter sit grovfoder, og har man noget wrap/hø med en høj fordøjelighed, kan det være en god strategi at supplere med noget træstof (højt indhold i varmebehandlet halm), for at sænke fordøjelighed i samlet ration. Det sænker hastigheden i stortarm og medvirker til en bedre udnyttelse. Men det bidrager ikke med (så meget) energi. Og så kan man sige, det er da billigere om hesten bare æder halm fra sit strøelse.
Giver det mening?
Modsat, hvis man har grovfoder med lav fordøjelighed, skal man hæve energiniveau med kraftfoder, fordi fylde er begrænsningen. Og så er kraftfoder med lav tildeling/højt energiniveau jo optimalt.
nov 2008
Jeg har bare læst en del om disse behandlede halm piller og hvordan det er behandlet med formål at gøre dem mere fordøjelige ved brug af kemi og opvarmning, som ender med at betyde at hestene ikke kan bruge dem til noget alligevel, ja måske de endda skader mere end de gavner.
Det er meget muligt det ikke passer, men det er hvad jeg har læst og troet på. Generelt har jeg den holdning at hestenes mad ikke skal opvarmes for meget, da det må gå ud over formålet. Igen, jeg er ikke agronom, men forsøger at læse foder jævnligt
Jeg har intet imod almindelig halm i begrænsede mængder.
Foder - Pris pr. måned